Gå til innhold

Kjøpe nytt Ixus, hvilket?

Anbefalte innlegg

Mitt kjære Canon Ixus 60 har mer eller mindre tatt kvelden, så jeg har tenkt å kjøpe meg nytt kamera. Og siden jeg har vært så fornøyd med det ser jeg ingen grunn til å skifte beite, altså blir det Ixus igjen.

Men det fins en skog av modeller, og jeg er sterkt i tvil om hvilket jeg skal gå for; det står mellom 80, 85, 90 eller 860. Ikke mange kroner som skiller modellene og specs'ene er forholdsvis like (trinn for trinn). Er forskjellene verdt kronene; får jeg myye bedre bilder med et 860 vs. et 80? :hmm:

Edit: jeg har lest alle testene av disse (som er lenket til fra produktguiden til akam.no), uten å bli særlig klokere. Syns prisen på Ixus 80 er fin-fin, men strekker strikken litt hvis det er verdt det...

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har duden Ixus ønsker han neppe noen større, så det må i så fall bli noe i samme størrelse. Er han fornøyd med Ixus synes jeg det er greit, fordi de har jo et karakteristisk design. Det er hverken dårligere eller bedre enn andre livsstilskameraer. Selv ville jeg selvfølgelig anbefalt å se på andre alternativer for bildekvalitetens skyld.

Lenke til kommentar
Har duden Ixus ønsker han neppe noen større, så det må i så fall bli noe i samme størrelse. Er han fornøyd med Ixus synes jeg det er greit, fordi de har jo et karakteristisk design. Det er hverken dårligere eller bedre enn andre livsstilskameraer. Selv ville jeg selvfølgelig anbefalt å se på andre alternativer for bildekvalitetens skyld.

Jepp, størrelsen er viktig. Er klar over at dette går på bekostning av bildekvalitet, men jeg har vært godt fornøyd med det gamle Ixus-kameraet. Det har dessuten vist seg å være et veldig solid lite kamera. Har måttet tåle en liten trøkk eller to, men klart seg fint.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Selv ville jeg selvfølgelig anbefalt å se på andre alternativer for bildekvalitetens skyld.
Hva anbefales om han skulle lagt mest vekt på bildekvalitet(forøvrig et kriterie som jeg selv alltid ville satt helt øverst)?
Lenke til kommentar
Hva anbefales om han skulle lagt mest vekt på bildekvalitet(forøvrig et kriterie som jeg selv alltid ville satt helt øverst)?

Jeg er jo fullstendig klar over at et lite lommekamera, uansett hvor bra det er, ikke kan måle seg med et speilreflekskamera når det gjelder bildekvalitet. Eller et kompakt ultrazoomkamera (hvis det er det det heter) for den saks skyld. Kriteriene er i prioritert rekkefølge størrelse, bildekvalitet, pris. Og prisen grenser på 2500, mer har jeg ikke lyst å bruke på et lite lommekamera.

Syns 860IS virker mest interessant. Det har vært på markedet en stund nå, og fåes til en god pris; har inntrykk av at det er bedre bygget og gir bedre bilder enn f.eks. et 90IS til omtrent samme pris.

Lenke til kommentar

Jeg har IXUS 860 IS selv, og synes det er et supert kompaktkamera. Vidvinkel er viktig, spesielt på kompaktkamera, der man gjerne tar en del bilder innendørs. IS'en fungerer også bra, batterilevetiden er bra, skjermen er super og kameraet er veldig lett å bruke for alle og enhver.

Anbefales.

Lenke til kommentar

Når noen skal anbefale et kamera de selv eier, så synes jeg de burde trekke parallell med noe annet de har erfaring med. Hvis en person aldri har hatt noe annet enn Ixus, så har de jo veldig lite grunnlag til å vurdere Ixus vs konkurransen. De har sikkert noen andre merker/modeller å referere til.

Lenke til kommentar
Mitt kjære Canon Ixus 60 har mer eller mindre tatt kvelden, så jeg har tenkt å kjøpe meg nytt kamera. Og siden jeg har vært så fornøyd med det ser jeg ingen grunn til å skifte beite, altså blir det Ixus igjen.

Men det fins en skog av modeller, og jeg er sterkt i tvil om hvilket jeg skal gå for; det står mellom 80, 85, 90 eller 860. Ikke mange kroner som skiller modellene og specs'ene er forholdsvis like (trinn for trinn). Er forskjellene verdt kronene; får jeg myye bedre bilder med et 860 vs. et 80? :hmm:

Edit: jeg har lest alle testene av disse (som er lenket til fra produktguiden til akam.no), uten å bli særlig klokere. Syns prisen på Ixus 80 er fin-fin, men strekker strikken litt hvis det er verdt det...

Hadde den 60 en gang jeg også, nå har jeg min 4. ixus. Det er 850...er kjempefornøyd med den, blir ikke noe mer bytte der tror jeg, for jeg fotograferer mest med Canon EOS 400 nå. (Men ixusen er veldig grei å ha ved siden av, den er idiot-sikker på å få til gode bilder uansett...)

RandiA

Til PMnormal...har hatt andre også ja, Minolta riva, Kodak, Sony...men Canon ixus har passet meg best.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Slik skal det være, for enten bør man støtte seg til referanser i tester, eller så må man ha andre referanser selv. Du bruker jo slr, så du vet jo hva skikkelig bildekvalitet er. Her på denne delen av forumet er det mange som ikke engang vet hvilken bildekvalitet et kamera bør ha, siden de kun har erfaring med eldre billige kameraer fra før.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bildekvaliteten på 80 vs 860 er veldig forskjellig. Jeg tør hevde en større forskjell er større vidvinkel på 860 IS, noe som du antakeligvis vil merke mer til (noen klager på myke hjørner, but who really cares?).

Jeg kommer til å gå til nytt innkjøp av IXUS 860 IS, delvis fordi en opportunist i Guatemala stakk av med modellen jeg hadde (IKY-ekvivalenten, pluss et kamera til, objektiver osv), delvis fordi jeg har et undervannshus tilpasset kameraet (under vann er vidvinkel relativt viktig). I gode forhold tar dette kameraet bra bilder (strengt tatt gjelder det de fleste kameraene i samme prisklasse, men hvis du er komfortabel med IXUS er det ikke mye poeng å bytte med mindre du har spesielle behov).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...