kevinedomm Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hei! Ser i forskjellige annonser at det er et par stykker der de påstår at motoren skal yte bedre fordi den er væskekjølt.. stemmer dette? Hvorfor skulle ikke en viftekjølt yte like godt? (Kjøler vel ikke like stabilt, men funker vel fjell fordi?) Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 de kan ha høyere kompresjon uten at motoren overoppheter. Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Høyere kompresjon?? Er du blåst eller? Vannavkjøling er bedre fordi da kjøles motoren ned mer effektivt. En uplombert luftkjølt går dårligere enn en uplombert vannavkjølt Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Høyere kompresjon?? Er du blåst eller? Vannavkjøling er bedre fordi da kjøles motoren ned mer effektivt. En uplombert luftkjølt går dårligere enn en uplombert vannavkjølt JA OK! så om du gir bånn gass med en kald luftkjølt så skal den gå like bra som en vankjølt.. den tankegangen kommer du ikke langt med! prøv å sett deg inn i ossen en motor funker før du går til persjonlig angrep på folk. edit: enkel måte å forklare det på: hvis du skjerer moppa, så kan det hende motoren fremdeles funker.. men har forlite kompresjon til å fungere effektivt. eller enda bedre.. om du har en mopp selv. kan du ta av en av stempel ringene å se om det går noe bra.. lykke til. Endret 17. mai 2008 av kjeLL// Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Høyere kompresjon?? Er du blåst eller? Vannavkjøling er bedre fordi da kjøles motoren ned mer effektivt. En uplombert luftkjølt går dårligere enn en uplombert vannavkjølt Ikke nødvendigivs De vannavkjølte har somregel porting som gjør at du får draget på ett høyere turtall enn luftkjølt. Dette fordi vannkjøling er mye mere effektivt enn luftkjøling, å de tåler da høyere turtall over lengre tid bedre Men porter du en luftkjølt likt som enn vannkjølt så skal de i teorien gå like bra Lenke til kommentar
CFM Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Om sylindrene, porting, forgasser, eksosanlegg osv. hadde vært identisk hadde luftavkjølt og væskeavkjølt gått akkurat like bra. Er bare at de væskeavkjølte kjøler, som sagt over her, mer effektivt enn de luftavkjølte. Du har også den fordelen at du ikke trenger være i fart for at den skal kjøle siden de fleste har radiatorvifte Endret 17. mai 2008 av gilera Lenke til kommentar
HondaOlav Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Høyere kompresjon?? Er du blåst eller? Vannavkjøling er bedre fordi da kjøles motoren ned mer effektivt. En uplombert luftkjølt går dårligere enn en uplombert vannavkjølt JA OK! så om du gir bånn gass med en kald luftkjølt så skal den gå like bra som en vankjølt.. den tankegangen kommer du ikke langt med! prøv å sett deg inn i ossen en motor funker før du går til persjonlig angrep på folk. edit: enkel måte å forklare det på: hvis du skjerer moppa, så kan det hende motoren fremdeles funker.. men har forlite kompresjon til å fungere effektivt. eller enda bedre.. om du har en mopp selv. kan du ta av en av stempel ringene å se om det går noe bra.. lykke til. Akkurat det har ikke jeg påstått heller. --- Vet veldig godt hvordan en motor fungerer, både 2-takt og 4-takt. Kompresjon har veldig lite eller ingenting å gjøre med luftavkjøling og vannavkjøling. Med luftavkjøling hadde det vært større fare for å varmeskjære den enn en vannavkjølt, altså, vannavkjøling er best, fordi det kjøler ned motoren mer effektivt. Bare spør deg selv, hvorfor har alle biler som blir produsert i dag vannavkjøling? you do the math.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå