LinoraN Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Vil du anbefale å investere nå? Har vurdert lenge, men først nå jeg har penger til overs Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå som gull er 1000 dollar dyrere fra den gangen det kosta 300 dollar? Dette er mye penger, men for all del om du er rik. Er du ikke full av gryn så skjønner jeg ikke hva du skal investere i gull for. Gull stiger i verdi ettersom Dollaren synker i verdi, men da er det heller andre ting du kan investere i. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) gull beholder den relative verdien dersom gull stiger mens dollar synker. Det fungerer som en inflasjonshedge. Uansett om du bor i Norge eller USA vil din kjøpekraft være konstant om forholdet gull/USD holder seg jevnt. Det er en vekker for amerikanerne når dollaren deres synker og de mister kjøpekraft. Dersom de setter pengene sine på gull isteden, vil de, uansett hvor lavt dollaren faller, beholde evnen til å kjøpe det de i sin tid kunne kjøpe for pengene sine. Er en ekstra heldig i slikt scenario har de lån og gull. Gullet beholder kjøpekraften og lånet spises bort av inflasjon. Den virkelige boomen vil kommer dersom mange nok vil inn i denne universale pengeenheten. Spørsmålet er om det vil skje. Jeg tror gull over tid vil vise seg å være en god investering. Endret 29. september 2010 av apegryn Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Bare fordi gull stiger i verdi er ikke det samme som god investering når det er andre ting langt billigere man kan starte å investere i, som også vil stige mye i verdi. For all del de som er stinnrike kan investere i gull. Det er veldig dyrt i disse dager. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hvorfor skal bare de stinnrike investere i gull? Skal du kjøpe mynt kan du få tak i 1 OZ til under 10000 kr, 1/2 OZ til 5000 kr eller du kan kjøpe GLD ETF papirer til 750 kr + Sølv er vesentlig billigere men har en prisutvikling lignende gull. Du kan få 1 OZ mynt til 180 kr eller SLV ETF til 130 kroner. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Bare fordi gull stiger i verdi er ikke det samme som god investering når det er andre ting langt billigere man kan starte å investere i, som også vil stige mye i verdi. For all del de som er stinnrike kan investere i gull. Det er veldig dyrt i disse dager. Spørsmålet er om amerikanske bluechip aksjer er inne i et bull-marked alt, eller om de skal devalueres videre samtidig som gull fortsetter og stige mens forholdet mellom DOW og gull blir lavere. Det ligger litt i sakens natur om det skjer, at gull kommer til å bli en veldig stor boble samtidig som f.eks bluechip aksjer i USA blir veldig billige. Målt i gull har verdien på selskaper som KO falt veldig fra år 2000. Selv om amerikanske bluechip aksjer er best på lang sikt er da kanskje gull best på noen års sikt. Det som er litt til beskymring er hvordan Oslo BØrs går litt i samme trend som gull, men ikke like mye som utviklende markeder. Det kan bety at når det kommer en sterk dollar og et sterkt amerikansk aksjemarkedet, kan oljeproduksjonen i Norge være på et såpass lavt nivå at det ikke blir noe hyggelig for oss å ha en sterk dollar. Eller akkurat som at norge har hatt et halvt bein i vekstøkonomiene og et halvt i vesten, som har gitt oss en bedre økonomi enn USA de siste årene, kan vi regne med at vi heller ikke blir med på en amerikansk opptur (når den kommer samtidig med lav inflasjon). Jeg tror det er en mulighet for at neste oppgangsperiode tilsvarende 80 tallet, fra 1982, kommer om ca 30-40 år, når dagens baby boomer generasjon har falt fra, og statsfinansene i vesten igjen går inn i et bullmarked. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 Enda en all time high for gull. 1330 dollar, eller 7753 NOK Hvis det skulle skje noe i midtøsten som krigen mellom Iran og Irak, som påvirker supply situasjonen på olje, kan nok oljeprisen raskt gå opp i 200 dollar. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 En ting som er litt morsomt. 1896 (high i amerikanske aksjer), 1929 (high), 1965 (high), 2000 (high). 33 36 , 35 = 34,66 , altså neste amerikanske bull-marked når toppen i 2033-2035, og starter muligens i 2016-2018. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Gull setter stadig nye rekorder. Rekordene kom nesten daglig i september og har fortsatt i oktober. Ny high nå 1365 dollar. Sist gull var inne i et tilsvarende oppsving var i 1979. For å sette det hele i perspektiv. Prisen på gull ble satt til 20.67 dollar etter at gullstandarden ble re-introdusert etter 1 verdenskrig. Prisen på gull holdt seg så til 1933 da FDR devaluerte dollaren og satte den nye prisen på gull til 35 dollar. Senere i 1946 ble det gjennom bretton woods indirekte også gullstandard i resten av verden gjennom faste valutakurser i den vestlige verden mot dollaren som igjen var koblet mot gull, fortsatt 35 dollar. Med tanke på at USA sendte folk på månen og også hadde en krig greide de ikke lenger å forplikte seg til å levere gull til 35 dollar og i 1971 hvor det hadde vært et krav fra Frankerike om å få betalt i gull gikk USA vekk fra gullstandarden. Like før standarden ble opphevet gikk gull langt høyere på svartebørsen enn den offisielle kursen. Over de neste 9 årene økte prisen på gull fra 35 til 850 dollar, samtidig som inflasjonen og rentene økte dramatisk. Rentene som nå er 2,3 % på amerikanske 10 års obligasjoner lå da på 16 %. De korte rentene var over 21 %. I 1980 når gull nådde 850 dollar var det spekulasjon om USA ville gå konkurs. Isteden gikk det meste av utviklende markeder konkurs, samtidig som USA startet på et langvarig bull-marked. Gjennom ekstremt høye renter greide USA sin sentralbank og knekke latin-amerika og andre utviklende økonomier slik at etterspørselen etter råvarer og dermed inflasjonen kom ned. Situasjonen i dag er nesten helt motsatt. Inflasjonen ser ut til å være på vei opp. Bull-markedet i gull startet i 2001 da prisen nådde 250 dollar. Det er lavt med tanke på at prisen i 1933 var 35 dollar, relativt til hvor mye prisen på andre ting har økt i forhold. For at prisen på gull skal bli like høy som i 1980 justert for inflasjon må det nå ca 2700 dollar, og for å matche økningen i pengemengde, og ha en tilsvarende pris i forhold til pengemengden ute i systemet må gull nå ca. 6000 dollar. Fordi bull-markedet kan ha flere år igjen og en da må ta med også en fremtidig økning i pengemengden, er det godt mulig at et realistisk anslag for å nå en topp tilsvarende den i 1980 vil ligge nærmere 8-12000 dollar. Noe som var et kjennetegn gjennom hele 70-tallet var at anslagene hele tiden var for lave. En faktisk mulighet er at ustabiliteten i papirpenger for tiden på sikt vil føre til en introduksjon av bretton woods 2. Endret 9. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Akkurat nå er den amerikanske økonomien som en gammel dårlig motor der termostat, toppakning og slanger (obligasjonsmarkedet) er veldig slitt. De forsøker å tape slangene litt sammen og gi full gass og temperaturen på kjølevannet (gull) stiger. Det er bare å vente på at det kommer problemer i obligasjonsmarkedet. Gull har vært som en boble, men spesielt etter juli har stigningen vært vertikal. Om ikke gull skal være en falsk varsler bør det snart skje noe uventet i markedet. Det er veldig usikkert hvor høyt det kan gå Endret 15. november 2010 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Jeg syns gull begynner så se veldig usikkert ut nå. Det er en gruppe mennesker. Paranoide og glad i boksemat som liker gull. Det er de som er idealistiske på den måten at de støtter en gullstandard. Det er de som tror at gull er penger og at gull derfor aldri kan bli en boble. Det er stadig nye idioter som legger ut videoer på youtube om gull. Derfor vil trolig ingen av disse gruppene greie å selge seg ut av gull uansett hvor dyrt det blir. Det er også endel som spekulerer i gull. Gull nå er gambling. det er et potensiale for 2800 dollar i 2011 hvis utviklingen som ligner en boble fortsetter. Det er ingen som investerer i gull med den prisen gull har nå. Det er også relativt stor etterspørsel fra Kina, importen har økt til ca. 200 tonn i år, opp 5 ganger fra året før. Det er fordi inflasjonen i Kina er veldig høy nå, det er ikke markedet for smykker. Det er også over 1000 tonn i GLD ETF på NYSE, men jeg er usikker på om det er papir gull, eller om det er fysisk gull som fjernes fra markedet, slik som hunt brødrene gjorde med sølv i 1979-1980. Trolig er det fysisk import fra Kina som presser markedet. Inflasjonen i Kina er derfor det viktigste for prisen på gull. Det er 9 års produksjon i GLD ETF som da trolig vil svekke markedet enormt om gull begynner å miste popularitet i Kina. Ingen av de ETF som var for olje var i nærheten av en slik størrelse. USO som var den største var på 6 milliarder dollar. Altså ingenting. Det er neppe noen bedre investering å ha pengene i gull ETF sammenlignet med olje, eller gass før juli 2008. http://research.stlouisfed.org/fred2/series/MZMV http://research.stlouisfed.org/fred2/series/MZMSL Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Hvor pengene vil gå. Endret 12. desember 2010 av festen 3 Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Tatt fra en annen synsvinkel .... Hører på tv at jordmetaller kan blir knapt om 2-3 år. Kanksje det gjelder mer metaller for mobil- og tvskjermproduksjonen. Hadde det ikke fra det aspektiv vært lurt å investere i disse? Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Tatt fra en annen synsvinkel .... Hører på tv at jordmetaller kan blir knapt om 2-3 år. Kanksje det gjelder mer metaller for mobil- og tvskjermproduksjonen. Hadde det ikke fra det aspektiv vært lurt å investere i disse? Det er QE2 som har gitt råvarer luft under vingene. Det er en boble. Det samme gjelder naturligvis gull og sølv. Endret 31. januar 2011 av festen Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei Jeg tror både gull og sølv er trygge investeringer fremdeles. Og ikke bare trygge - men at begge kommer til å fortsette og øke i verdi. Grunner til at jeg tror dette: 1. De som anbefalte å investere i gull/sølv ca. år 2003/2004 anbefaler fremdeles å kjøpe gull/sølv. Jeg sikter ikke her til folk som lever av å selge barrer og mynter, men til privatpersoner med peiling på økonomi. Eller rettere sagt: økonomi og politikk. 2. Den politiske/økonomiske verdenssituasjonen blir stadig mer dramatisk og edelmetaller anses som pålitelige og verdsettes fremfor upålitelige fiat-penger. 3. Det blir mindre og mindre gull og sølv igjen på/i jorda. Begge metallene trengs for industrielle formål - ikke bare til pynt, mynt og barrer i pengeskap. Dataindustrien o.a trenger gull for å lage produktene sine. Sølv brukes til alt fra raketter til solcellepaneler. Dette tredje punktet er gjerne noe mange økonomer og "spåmenn" ikke tar med i beregningen. Det fins også de som sier at prisen på både gull og sølv, især gull tror jeg, er kunstig lav. Dvs. "noen" manipulerer markedet. Av grunner jeg ikke er i stand til å forklare. Og det er ikke utenkelig at dette er noe som endrer seg; at vi om litt får se en enda større økning i verdiene. Vel, jeg er ingen ekspert. Kun en amatør. Vi får se om jeg får rett med tiden. Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Gull har definitivt ikke hatt den enorme økningen gull hadde på 1970 tallet, men det har Exxon Mobil og oljeselskapet ConocoPhillips. Jeg tror det er en boble i råvarer nå som kanskje lever på overtid og at gull ikke har hatt den rollen nå som på 70-tallet fordi inflasjonen nå mest har vært i utviklende økonomier som Kina. Det spennende blir om ekspansjonen USA går inn i blir preget av sterk inflasjon eller om det blir lav inflasjon, kanskje i kombinasjon med at kineserne og økonomier i vekst går på en smell. 2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Det er et lite blaff i gull. Jeg har regnet meg frem til 2200 dollar som en mulig pris på gull i juni-juli i år. Det vil da være en endelig topp. Det er ikke sikkert at det skjer, det er mulig at gull alt er forbi det beste, men det er en utvikling i gullet som minner om olje tidlig i 2008. Lenke til kommentar
BelzeBob Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Gullet på topp i dag! Eller høyere enn det har vært på veldig lenge. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Ny all time high i gull: $1,434.40 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Er dere av den oppfatning av at vi må ha et visst forhold mellom gull og papirpenger? Den logikken skjønner jeg i hvert fall ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå