Gå til innhold

Gullprisen har bunnet ut


festen

Anbefalte innlegg

Jeg tror kanskje gullet har bunnet ut. Det er en veldig sterk bevegelse i gullet. Gullet er beskyttelse mot inflasjon og det er ikke nok gull i verden derfor kan prisen ta av. Gullet er undervurdert sammenlignet med olje.

 

Tidligere når det har vært ubalanser som nå har gullet kommet i samme verdi som DOW JONES. Eller tett ved. i 1932 da kom dow jones ned til 52. Gullet da var verdtsatt til 20 dollar.

 

Den andre gangen var i 1980. Da kostet gullet det samme i dollar som verdien på dow jones. Ca 850 .

 

 

Nå er dow ca 13000 og gullet 900. Jeg er ganske sikker på at det gullet som skal oppover, fordi ubalansene nå er sterkere enn tidligere når gullet og dow har havnet nær 1:2 eller 1:1.

 

 

Gull til 6000 dollar er ikke usannsynlig i løpet av de 5 årene, men enda troligere 14000. :!: Da vil USA sin gjeld bli passe liten. :!:

 

dow_gold.gif

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror kanskje gullet har bunnet ut. Det er en veldig sterk bevegelse i gullet. Gullet er beskyttelse mot inflasjon og det er ikke nok gull i verden derfor kan prisen ta av.

Ikke nok gull til å gjøre hva?

 

Det er ikke nok gull i forhold til papirpenger. Så hvis inflasjonen blir 8-12 % som i kina vil gull ligge over 6000 dollar.

Lenke til kommentar

Ikke nok gull i forhold til papirpenger? Begynner å bli noen år siden verden gikk bort fra gullstandarden gitt. Norges Bank har kvittet seg med så og si alt av gullreserver for flere år siden.

 

Og så kan man jo spørre seg hvis gull går til 6000 dollar, hvor mye er en dollar verdt da? 1 krone?

Lenke til kommentar

Mega bra Norge , bytte ut gullbarer i verdipapirer

 

Hva så om hele verden har gått bort fra det? Det er fortsatt en sikker vinner og stashe bort formuer på ;)

 

Vinner jeg i lotto noen gang , skal jeg ta og veksle alt inn i gullbarer. Trenger jeg og kjøpe noe hakker jeg bare av en liten bit gull og tar med .

Lenke til kommentar

Gull har i moderne tid gitt dårlig avkastning. På hele 80- og 90-tallet lå den på rundt 400 dollar per unse. Først fra og med 2003 den har steget ganske kraftig, men ikke mer en børsen generelt. Kommer amerikansk økonomi på fote igjen tror jeg heller den går ned enn opp.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ikke nok gull i forhold til papirpenger? Begynner å bli noen år siden verden gikk bort fra gullstandarden gitt. Norges Bank har kvittet seg med så og si alt av gullreserver for flere år siden.

 

Og så kan man jo spørre seg hvis gull går til 6000 dollar, hvor mye er en dollar verdt da? 1 krone?

 

Jeg tipper mellom 4 og 5 kroner.

Lenke til kommentar

Det er en del viktige forskjeller mellom olje og gull som gjør at jeg vanskelig ser det skal være noe fast forhold mellom dem:

 

- Olje er en forbruksvare. Antall fat olje som finnes i verden inkludert reserver som fortsatt er i jorda minsker med 80-90 millioner for hver dag som går. Antall kilo gull i verden inkludert reserver er konstant.

 

- Olje er en råvare som verden har gjort seg avhengig av til transport, matproduksjon, industriproduksjon, oppvarming etc. Gull har få praktiske anvendelser og har stort sett bare symbolverdi.

 

- Oljeprisen påvirkes i motsetning til gull av fundamentale pris/etterspørsels-forhold som f.eks. bilbruk verden over og konkurranse fra andre energikilder.

 

Må si jeg er mye mer bullish på olje enn gull de neste 10-20 årene, men vi får se...

Lenke til kommentar
Gull har i moderne tid gitt dårlig avkastning. På hele 80- og 90-tallet lå den på rundt 400 dollar per unse. Først fra og med 2003 den har steget ganske kraftig, men ikke mer en børsen generelt. Kommer amerikansk økonomi på fote igjen tror jeg heller den går ned enn opp.

 

Moderne tid?

 

Gullet har vært lavt fordi det har vært en lang syklus med lavere renter, økende pengemengde, fallende råvarepriser, fallene importpriser, fallende renter og økende aktiva priser.

Det har vært datamaskiner, roboter, Rema 1000, Internett, Kina, Polen, Sør Korea, Øst Europa, Berlin muren sitt fall, effektivisering, barnearbeid, alt har bidratt til en mengde effekter som har gjort det mulig å opprettholde en veldig ekspansiv pengepolitikk og ekstrem omfordeling av rikdom. Gullet er ikke attraktivt i et slikt miljø.

 

Men det er en veldig god investering når denne syklusen snur. :thumbup:

Einar Førde sa at å stimulere børsen er som å bære havre til en død hest. Etterpå hadde en krone på børsen blitt til over 500 kroner i dag.

 

Jeg tror det du sier om gullet i dag er det samme Einar Førde sa om aksjer den gangen.

Lenke til kommentar
Det er en del viktige forskjeller mellom olje og gull som gjør at jeg vanskelig ser det skal være noe fast forhold mellom dem:

 

- Olje er en forbruksvare. Antall fat olje som finnes i verden inkludert reserver som fortsatt er i jorda minsker med 80-90 millioner for hver dag som går. Antall kilo gull i verden inkludert reserver er konstant.

 

- Olje er en råvare som verden har gjort seg avhengig av til transport, matproduksjon, industriproduksjon, oppvarming etc. Gull har få praktiske anvendelser og har stort sett bare symbolverdi.

 

- Oljeprisen påvirkes i motsetning til gull av fundamentale pris/etterspørsels-forhold som f.eks. bilbruk verden over og konkurranse fra andre energikilder.

 

Må si jeg er mye mer bullish på olje enn gull de neste 10-20 årene, men vi får se...

 

Gullet reagerer veldig på stigende priser og høye inflasjonsforventninger hos konsumentene. Det er i slike perioder gullet lett kan stige til verdier som tar igjen olje.

Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor det skulle vært mulig og betalt med gull som vanlig valuta :) Som i gode gamle dager :wee:

 

uesc_08_img0467.jpg

 

Om asiatene slutter å investere i pensjonsforpliktelsene og krigen til USA, må de heve rentene samtidig som skatteinntektene blir mindre og underskuddet større. Høye renter og en svak dollar i kombinasjon. Oppå det igjen kommer kreditten til å kollapse og sentralbanken vil ønske å investere i mer slikt som under. Fortsetter de å brenne cash i dette tempoet må de begynne å trykke opp penger alt til vinteren.

58026_FedResAssets.jpg

 

Da kan fort dette bli ganske stygt. Det er da gullprisen vil kunne ta av. Alternativet er at de tar seg kraftig sammen og gir landet en deflasjon, men jeg tviler på det er politisk vilje til det. For at det skal skje, må bankene som har lånt penger selge unna det de skal av søppel så sentralbanken får tilbake pengene sine. Og underskuddet til USA må vekk slik at de blir uavhengige av asiatiske dollarkjøp. Kanskje det virker, men det er mulig skaden alt har skjedd ved at det er for mye dollar i verden.

 

Gullet til banken, litt over 8000 tonn er bokført til 11 milliarder dollar, og nå verdt 240 milliarder dollar etter dagens gullpris. Det er egentlig det som er verdt noe, og det er det som den egentlige cash mengden som hele systemet er basert på, eller støtter dollaren.

 

Normalt sett ville underskuddet USA fører ført til at de gikk tom for gull på 4 mnd. Men tilliten til dollaren er altså stor:)

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje gullet har bunnet ut. Det er en veldig sterk bevegelse i gullet. Gullet er beskyttelse mot inflasjon og det er ikke nok gull i verden derfor kan prisen ta av.
Ikke nok gull til å gjøre hva?

Det er ikke nok gull i forhold til papirpenger. Så hvis inflasjonen blir 8-12 % som i kina vil gull ligge over 6000 dollar.

Dette må du forklare nærmere. Hvorfor skal gull og papirpenger ha noen sammenheng?

 

Forøvrig: Gull, sedler og mynter er til sammen bare en brøkdel av verdens virtuelle verdier. Resten finnes bare som tall i bankenes systemer.

 

Sedler har den praktiske verdien at de er et brukervennlig byttemiddel. Gull er ikke det.

 

Gull har vært på vei ut som betalingsmiddel det siste tiåret og blitt stadig mer erstattet av tall-overføringer mellom bankene. Det tror jeg er grunnen til at gullprisen har mer enn halvert seg på ti år. Trenden vil neppe snu med det første. Jeg tror heller på en ytterligere nedgang og deretter en utflating mot en verdi som gjenspeiler verdien som råstoff (tilbud/etterspørsel) til ulike formål. Blant annet til produksjon av juveler, elektronikk og som korrosjonsbeskyttelse på andre gjenstander.

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje gullet har bunnet ut. Det er en veldig sterk bevegelse i gullet. Gullet er beskyttelse mot inflasjon og det er ikke nok gull i verden derfor kan prisen ta av.
Ikke nok gull til å gjøre hva?

Det er ikke nok gull i forhold til papirpenger. Så hvis inflasjonen blir 8-12 % som i kina vil gull ligge over 6000 dollar.

Dette må du forklare nærmere. Hvorfor skal gull og papirpenger ha noen sammenheng?

 

Forøvrig: Gull, sedler og mynter er til sammen bare en brøkdel av verdens virtuelle verdier. Resten finnes bare som tall i bankenes systemer.

 

Sedler har den praktiske verdien at de er et brukervennlig byttemiddel. Gull er ikke det.

 

Gull har vært på vei ut som betalingsmiddel det siste tiåret og blitt stadig mer erstattet av tall-overføringer mellom bankene. Det tror jeg er grunnen til at gullprisen har mer enn halvert seg på ti år. Trenden vil neppe snu med det første. Jeg tror heller på en ytterligere nedgang og deretter en utflating mot en verdi som gjenspeiler verdien som råstoff (tilbud/etterspørsel) til ulike formål. Blant annet til produksjon av juveler, elektronikk og som korrosjonsbeskyttelse på andre gjenstander.

 

Du må nesten holde gull og sølvpenger i hendene dine for at du skal kunne skjønne at det har noen verdi. Da skjønner du at det er penger. Og at det du tror har verdi ikke er verdt noenting. Hvis du ikke skjønner det da vil du aldri skjønne det. En ting til, det er umulig for oljeprisen å fortsette å øke uten at gull øker i pris. Så tror du på olje tror du på gull. Det er ikke uten grunn at alle papir penger opp gjennom historien har blitt verdiløse, alle, det finnes ikke et eneste eksempel på en papirvaluta som har overlevd, mens gull har stått tidens test. Historien er dømt til å gjenta seg. Det kan jeg garantere. Datamaskiner og teknologi spiller ingen rolle! Jeg tviler på at slike systemer vil greie å takle veldig høy inflasjon.Gullprisen nå er ganske høy, den er dobbelt så høy som det som er en historisk verdi i dollar, men det har blitt 3 ganger flere mennesker på jorden at prisen er ikke forferdelig høy, spesielt ikke i norske kroner, hvor prisen ikke er høyere enn i 1980.

Lenke til kommentar
Du må nesten holde gull og sølvpenger i hendene dine for at du skal kunne skjønne at det har noen verdi. Da skjønner du at det er penger. Og at det du tror har verdi ikke er verdt noenting. Hvis du ikke skjønner det da vil du aldri skjønne det.

Hva har subjektive følelser å gjøre med verdien?

Kan du rangere hva liker du best å holde i hendene av stål, mangan, krom, tinn og aluminium?

 

En ting til, det er umulig for oljeprisen å fortsette å øke uten at gull øker i pris. Så tror du på olje tror du på gull.

Den påstanden må du begrunne nøye.

 

Det er ikke uten grunn at alle papir penger opp gjennom historien har blitt verdiløse, alle, det finnes ikke et eneste eksempel på en papirvaluta som har overlevd, mens gull har stått tidens test. Historien er dømt til å gjenta seg. Det kan jeg garantere.

Du sier at det ikke er uten grunn uten å fortelle grunnen. Fortell gjerne oss som ikke ser noen logikk i det du sier.

 

Hvis du er så brennsikker at du tør garantere at gull vil stige, tør du gå lengre med den garantien? Tør du å skrive en kontrakt der du forplikter deg til å dekke mitt tap dersom jeg investerer i f.eks 100 gram gull og du tar feil? Ikke at jeg vil inngå noen avtale selv, men hadde du turt det om jeg hadde villet?

 

Det her er veldig veldig OT... Men om gull har sunket så mye i pris, vil det da si at alle smykker, dekorative ting, klokker osv som inneholder mye gull er "billige" nå?

Ja, til en viss grad. Mange sånne gjenstander har ikke bare materialkostnad men er ofte kunststykker der materialkostnaden bare er en liten del av totalkostnaden/verdien. For å ta et eksempel: Hva tror du Norges kronjuveler er verd? Hva tror du Norges kronjuveler er verd i omsmeltet tilstand?

Lenke til kommentar
Det her er veldig veldig OT... Men om gull har sunket så mye i pris, vil det da si at alle smykker, dekorative ting, klokker osv som inneholder mye gull er "billige" nå?

 

De er vel heller ganske dyre. Gullmynter eller ticker GLD nyse om du vil ha gull.

Sukker er kanskje enda bedre. Det flytter seg lett hvis det blir mye inflasjon fordi potensialet for hamstring er stort.

Bare husk det er spekulasjon på sentralbankenes inkompetanse. Og sukker har ikke så veldig stor nedside.

 

grafen for sukker er ikke justert for inflasjon :!:

 

060330_prix_sucre_1948_2006.jpg

 

Hvis sentralbankene takler tingene som de bør, vil det ikke bli noen voldsom utvikling i sukker eller andre råvarer, heller et ganske stort fall. Men hele systemet er enormt belånt og kanskje de ikke har nok guts. Derfor kan det bli stagflasjon.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Du må nesten holde gull og sølvpenger i hendene dine for at du skal kunne skjønne at det har noen verdi. Da skjønner du at det er penger. Og at det du tror har verdi ikke er verdt noenting. Hvis du ikke skjønner det da vil du aldri skjønne det.

Du ønsker en fullstendig omveltning av det økonomiske systemet for at du skal få en annen følelse når du holder pengene i hendene? Er ikke det litt drastisk?

 

En ting til, det er umulig for oljeprisen å fortsette å øke uten at gull øker i pris. Så tror du på olje tror du på gull.

Gull er verdifullt fordi folk liker den glinsende fargen, olje er verdifullt fordi man kan bruke det til å skape verdier. Dersom det kom en mer økonomisk energikilde i morgen ville olje bli verdiløst. Det vil ikke komme et nytt glinsende og like godt markedsført grunnstoff i morgen, og derfor vil ikke gull miste verdien like brått. Det er derfor liten sammenheng mellom verdien på gull og olje.

 

Det er ikke uten grunn at alle papir penger opp gjennom historien har blitt verdiløse, alle, det finnes ikke et eneste eksempel på en papirvaluta som har overlevd, mens gull har stått tidens test.

Det finnes mange papirpenger på markedet i dag, så det blir jo feil å si, og det er heller ikke spesielt relevant siden man fortsatt vil måtte bruke papirpenger utstedet på bakgrunn av en gullbeholdning. I tillegg er ikke penger sikret mot tap bare fordi man er blitt lovet at de kan veksles inn i gull. Blir f.eks. gullet stjålet mister de sin verdi. Bruker man selve gullet som penger blir det veldig lett å bli svindlet, enten fordi man har ferdige mynter som folk filer av litt på, eller fordi vekten man bruker er litt unøyaktig.

 

En annen ulempe kan sees i California i dag. Fordi gull har blitt så verdifullt sier folk opp de produktive jobbene sine, og begynner i stedet å grave opp gull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...