Gå til innhold

Polarfilter og eksponering

Anbefalte innlegg

Hei,

eg har et "dumt" spørsmål vedrørande eksponering av bilder tatt med polarfilter.

Når eg tar biler med polarfilter blir bildene litt undereksponerte. Dette kompenserer eg med å justere opp eksponeringa med 1/3. Men det som undrer meg er korleis kameraet måler lyset. Eg innbilte meg at kamerate målet lyset gjennom linsa, og justerer eksponering etter dette. -Då skulle det allerede vere tatt hensyn til lystapet i polarfilteret vel?

Kan nokon kaste lys over dette for meg?

(Eg har et Canon 30D)

Takk, Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det som skjer, er at ettersom polariseringsfilteret endrer forholdet med lyse og mørke partier i bildet, så vil prosessoren i kameraet vurdere lysmåleren anderledes. Det er også mulig at lysmåleren og sensoren registrerer lyset forskjellig pga. virkemåten til selve filteret.

Føler du at dette er et problem, så anbefaler jeg deg å bruke RAW fil-format og finjustere der.

Tom

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med sirkulært vs. lineært.?

Har lekt endel med to pola filter i dag, et er lineært og et er sirkulært... Det lineære har kraftigere effekt en det sirkulære...

med to ploa filter på objektivet fikk jeg bildet helt svart, litt morsomt...

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hva slags polafilter du bruker.

Du må bruke sirkulært polafilter. Dersom du bruker lineært, blir det feil, og kameraet får problemer både med fokus og eksponering.

Eg har et Kenko Pro1 Digital "wideband circular pl"

Eg brukte filteret i dag og, men er ikkje like sikker på om det gjer noko med eksponeringa likevel. Denne gangen synes eg bildene tatt med +1/3 er litt for lyse...

Og eg tar naturligvis bilder i raw-format.

Lenke til kommentar
Hva er fordelen med sirkulært vs. lineært.?

Har lekt endel med to pola filter i dag, et er lineært og et er sirkulært... Det lineære har kraftigere effekt en det sirkulære...

med to ploa filter på objektivet fikk jeg bildet helt svart, litt morsomt...

Så langt jeg har forstått det, er du "nødt" til å bruke sirkulært polafilter på SLR. Dette har med lysmåling og autofokus å gjøre, og det faktum at lyset skal brytes i kameraets speil.

Lineært kan du bruke når du ikke har SLR, eller evt. bruker helt manuelle innstillinger på SLR.

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hva slags polafilter du bruker.

Du må bruke sirkulært polafilter. Dersom du bruker lineært, blir det feil, og kameraet får problemer både med fokus og eksponering.

Eg har et Kenko Pro1 Digital "wideband circular pl"

Eg brukte filteret i dag og, men er ikkje like sikker på om det gjer noko med eksponeringa likevel. Denne gangen synes eg bildene tatt med +1/3 er litt for lyse...

Og eg tar naturligvis bilder i raw-format.

Pola-filter har ikke ensartet, homogen effekt. Det endrer egenskaper i forhold til refleksvinkler. Derfor har det også forskjellig effekt på himmelen avhengig av hvor du har sola. Tenk deg at du står med sola i ryggen. Se for deg vinkelen på solstrålene. Tenk deg en rett vinkel fra solstrålene som treffer deg. Da ser du hvor polafilteret har størst effekt. Dersom denne delen av himmelen utgjør en stor del av bildet ditt, betyr det at lysmåleren oppfatter gjennomsnittslyset som mørkere enn om du vender kameraet litt en annen retning eller roterer filteret. Følgelig blir andre ting enn himmelen kanskje overeksponert. Så her er det lurt å sjekke histogrammet i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...