Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen "fryser fast" og må slåes av og på

Anbefalte innlegg

Siste døgn har min stasjonære PC begynt å fryse fast, det er vel spesielt når jeg er på et par nettsteder samtidig. Den har bra med både RAM og diskplass, den holdes "ren" hver dag, så det er ikke noe virus. Jeg prøvde Systemgjenoppretting, prøvde flere datoer før det lyktes. Det resulterte i at jeg mistet SyncToy som jeg nettopp hadde lastet ned. (Problemet begynte FØR den nedlastingen). Jeg har ogå installert Windows Service Pack 3, tenkte det ville hjelpe, men det gjorde det ikke.

Kan heller ikke bruke Ctr.- Alt- Del, må bare slå av strømmen når alt står. Noen som har noe tips? (Har Windows XP og bruker Explorer nettleser.)

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan være defekte komponenter som f.eks hovedkort, sektor feil i HDD'en osv osv.

Uffda...jeg har kjørt scan og gått gjennom hele systemet, ikke funnet noe. Nå har jeg alltid hatt veldig mange ikon på skrivebordet som kanskje er en belastning på oppstart, men greit å ha for hånden. Et par.tre ganger nå når jeg skaulle åpne ett, frøs det. Og midt i skriving av innlegg i Forum, frøs det. Har kjørt Systemgjenoppretting, mistet da et program jeg nettopp hadde installert, og måtte ta det ned på ny.

Hvis det ikke bedrer seg, vil jeg prøve å gjenopprette til et tidspunkt i April, men jeg fikk ikke til å bla tilbake en måned.Har tatt på Service Pack 3, men ingen bedring av det. Får vel ha den inn til Datakjeden hvis det ikke bedrer seg...

RandiA

Lenke til kommentar
Skjedde med den gamle stasjonære PC-en min en gang, da var det rammen min som hadde tatt kvelden :(

Rammen? Jeg har mye RAM. Hvordan kan jeg se om noe er galt der da? Har prøvd tre ganger å gjenopprette, men det låser seg når jeg trykker på en dato også. Mens jeg skriver i Forumet også. Det blir vel bare å levere den inn. Ikke verdt å klusse med den selv, tenker jeg. :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg har også noe samma problem. Har ikke fått fiksa det ennå, det skjer f.eks vis jeg går inn i online spill o.l da. Har også hendt når jeg skrur på PC-en, så bare fryser hele PC-en med engang jeg kommer inn i windows. Har hatt det problemet her lenge nok og endå ikke har fått fiksa det :(

Lenke til kommentar

Nå har min kollapset helt den, så jeg har gått over til Laptop. Den låste seg for nesten alt mulig, om jeg hadde to vinduer oppe eller skulle ha stavekontroll på et doc. Så begynte den å slå seg av. Så kom det opp store vinduer med Sett inn diskett, og noe som viste CPU Temp.39, System 40, CPU Fanspeed 4115RPM, System Fan Speed 0 RPM (Upps betyr det at viften er gått??), V core 1.30000V, Battery 2,7

Boot Failure...og mye annet som jeg ikke forstår noe av. Så jeg får vel bare levere den inn. Heldigvis tok alle bilder på ekstern før dett skjedde. Men jeg har en stor mengde lydbøker lastet på den, masse arbeid.

RandiA

Lenke til kommentar
Trykk flere ganger på F8 under oppstart og velg Sikker modus.

Hvordan kjører PC-en derfra?

Nå gjorde jeg det, og skriver fra den stasjonære. Startet den i Sikkerhetsmodus, lot den gjøre seg ferdig, og trykket så Start på nytt. Var det rett? Kan ikke tro de vesentlige feilene er løst med det..får se når jeg har jobbet en stund, og åpnet diverse vinduer :hmm: Lurer på hva som har gått av den jeg. Har ingen virus, kjørt CCleaner og AdAware og diskscan og diskdefrag. Alt er i orden med det.....

RandiA

Lenke til kommentar

Hvis PC-en kjører ok når du er i sikker modus, er dette mest sannsynligvis knyttet til programvare.

Du kunne ha kjørt en combofix-scan. Den lager en logg som evt. kan si noe om det ligger noe på PC-en som kan være skyld i at den låser seg (antakelig pga. høy cpu-bruk).

Evt. kan du åpne oppgavebehandlingen (høyreklikk på oppgavelinja->oppgavebehandling. Der velger du Prosesser. Du vil der se hvilke prosesser som bruker cpu. Hvis du overvåker denne lista litt, så kanskje synderen avslører seg.

Lenke til kommentar
Hvis PC-en kjører ok når du er i sikker modus, er dette mest sannsynligvis knyttet til programvare.

Du kunne ha kjørt en combofix-scan. Den lager en logg som evt. kan si noe om det ligger noe på PC-en som kan være skyld i at den låser seg (antakelig pga. høy cpu-bruk).

Evt. kan du åpne oppgavebehandlingen (høyreklikk på oppgavelinja->oppgavebehandling. Der velger du Prosesser. Du vil der se hvilke prosesser som bruker cpu. Hvis du overvåker denne lista litt, så kanskje synderen avslører seg.

Nå kjører den fortsatt, og jeg har prøvd den ut både med mail, bilder og vært litt "røff"..ja jeg tror det er et eller annet program jeg tok på da jeg skulle ha inn SyncToy og sikkerhetspakke 3, det var noe annet der jeg trykket på som jeg ikke vet hva var... :yes: ..men jeg vet dessverre ikke hva jeg skal se etter....hva regnes som høy CPU bruk osv...Takk for hjelp så langt.

Hva dette er f.eks: combofix-scan, og hvordan det gjøres

Edit: Nå så jeg på det, men forstod lite, leste dette 60 prosesser kjører.Tildelt minne 405/1695. Ledig Systemprosess 99CPU 16kb, så stod det 00 på CPU ved alle prosesser, men mye bruk av minne på hver. Bruk av CPU somstod neders var 1%..kan prøve å ta et bilde av det, jeg forstår ikke hva for prosesser alt dette er

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Ulike prosesser kan til ulike tider bruke mye cpu. Når bruken tipper over 80-90% vil PC-en oppleves treg. Om det er en spesiell prosess som bruker mye over tid, så kan problemet være relatert til dette.

Det er ikke uvanlig at sikkerhetsprogrammer (antivirus..) kan bruke mye cpu. Noen ganger forårsaker et ustabilt sikkerhetsprogram svært høy cpu og det anbefales derfor å avinstallere det om dette er problemet.

Combofix: Du laster ned programmet, legger det på skrivebordet. Dobbeltklikk på iconet og si ja/ok til noen vinduer som spretter opp. La deretter programmet få kjøre ferdig. Det lages en logg som vanligvis vises automatisk. Den kopierer du og limer inn i din neste post.

Edit: Når PC-en kjører ok og du bruker f.eks nettleseren, så vil ledig systemprosess normalt ligge på 60 - 99%. Det som er interessant er når PC-en begynner å gå tregt, låse seg etc. Da vil det normalt være en annen prosess som bruker så og si all cpu-kraft.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Nå låste den seg. Må bruke laptop. Ble for mye for den. Jeg åpnet word for å ha en hvit bakgrunn, satte oppgavebehandlingen der for å "print screen" av alle prosessene. Da sa det stopp.

PS. 99% ledig systemprosess står det her på laptop i hver fall.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...