Gå til innhold

Travel Channel, Globe Trekker spesialeffekt

Anbefalte innlegg

Jeg ser ofte på Globe Trekker, et program som går på Travel Channel. Der brukes det av og til en spesiell effekt som får bildet til å se ut som det er filmet med et eldgammelt kamera. Denne effekten har blitt nevnt andre steder på dette forumet, blant annet i denne gamle tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=636246

I dag prøvde jeg å eksperimentere litt i Adobe Premiere Elements. Jeg fikk til noe som lignet på den i Globe Trekker. Her har jeg laget en liten videosnutt som viser effekten. NB! IKKE se på streame-versjonen. Den komprimerer alt for mye. Du må laste ned filmen for å få det riktige inntrykket.

http://files.filefront.com/GT+effectmpg/;1...;/fileinfo.html

Det jeg nevner nå er i Premiere. Hvis du bruker andre programmer må du finne en effekt som gjør omtrent det samme:

- Time Stretch->Speed: 120 %

- Stylize->Noise: 50

- Adjust->Brightness & Contrast->Contrast: 50

- Time->Posterize Time: Frame Rate 18

Teorien bak disse justeringene er som følger:

- Speed: På gamle filmklipp ble lavere framerate brukt. La oss si 20 fps. Når disse ble spilt av på nyere utstyr som kjører 25 fps går hele greia fortere. Du vet sånn typisk sort-hvitt gammelt klipp som av og til vises på NRK. Jeg satte opp hastigheten for å simulere dette.

- Stylize: Denne effekten legger til støy på bildet i form av tilfeldige korn overalt.

- Contrast: Jeg vet ikke helt hvorfor jeg brukte denne, men det så ut til å gi ønsket effekt. Ting så liksom "gammelt" ut når den ble brukt i kombinasjon med alt det andre.

- Frame Rate: Gjør at filmen kjører med lavere framerate slik at det ser hakkete ut slik det ville gjort på en gammel film.

Du kan sikkert prøve deg fram og småjustere her og der før du finner den effekten du vil ha. Hvem vet, kanskje det allerede finnes et filter/preset som gjør akkurat dette?

Jeg måtte rote litt blant klippene mine før jeg fant et klipp som passet. Klippet må ha litt bevegelse i seg, gjerne med ustø kamerahånd og der kameraet også er i bevegelse. Nå angrer jeg på at jeg slettet alle de ustø, halvdårlige klippene mine. De ville passet perfekt med denne effekten! :)

Endret av bb79
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hva slags effekt du er ute etter, men sånn jeg forstod det så er det noe som ligner på dettte ?

Morsomt klipp. :p

Så videoen din, men det var jo litt anerledes enn det jeg trodde du var ute etter. Hvordan du skal få til samme effekt som Ut i vår hage, det vet jeg dessverre ikke. :hmm:

Lenke til kommentar

Ut i vår hage er genialt :)

Uansett... effekten som brukes i Globe Trekker og for øvrig også i Travel Channel mange steder er ikke sort-hvitt. Den er omtrent slik jeg har fått til, og det er nok den folk har lett etter. En sort-hvitt effekt som er brukt i Youtube-klippet ditt tror jeg det finnes pre-sets for i mange redigeringsprogrammer.

Hvis du titter på Travel Channel en times tid vil du garantert se den effekten jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...