Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Obligatorisk HMS kurs - ulønnet?

Melisma

Anbefalte innlegg

Da tror jeg ikke du skjønner hva prinsippet her går ut på.. Er det riktig at sjefen lurer folk til å dra på kurs og at jobben skal slippe å betale, om de er pliktet til det?

Regler er regler..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er ikke fristende å møte opp på jobben hver dag og yte sitt beste for å få ting på jobben til å gå rundt, og så skal man bli lurt slik.. nei, om det så er slik at HMS kurs skal være betalt, ja da skal man for faen få betalt.. Sånn er det med den saken!

Å prøve og score bonuspoeng hos sjefen funker sjeldent etter hva jeg har forstått...

Lenke til kommentar

Penget mitt er at du kommer ikke langt med å være vrang på jobben. Jeg sitter nok på andre siden av bordet enn det du gjør, og det er ikke snakk om å score bonuspoeng, men å gjøre en liten innsats og vise at du faktisk vil stå på for arbeidsplassen din.

Lenke til kommentar
Penget mitt er at du kommer ikke langt med å være vrang på jobben. Jeg sitter nok på andre siden av bordet enn det du gjør, og det er ikke snakk om å score bonuspoeng, men å gjøre en liten innsats og vise at du faktisk vil stå på for arbeidsplassen din.

Men har du noe belegg for å hevde at det er situasjonen? Slik jeg ser det kan din stemme like fint som Melisma sin, og da er vi like langt.

For mange bedrifter handler det om kroner og øre, og jeg vet ikke hvilken bedrift dette er, men det virker påfallende å sende en arbeidstaker på et kurs etter arbeidstid på en fredag og forvente at arbeidstaker gjør det gratis....hvorfor kunne det ikke være i arbeidstiden...personen måtte uansett ta igjen arbeidet senere.

Besides; ville du likt om bedriften forventet at du skulle stille opp på din egen fritid uten noe godtgjørelse for det, for et kurs du strengt tatt kunne tatt i arbeidstiden?

Kort sagt; du moraliserer veldig mye om hvordan fleksibel en burde være, og kanskje du har rett, men jeg missliker tanken på at arbeidsmarkedet heller mot det at en skal forvente mye av den ene, men lite av den andre.

Lenke til kommentar

og da får man plus i boka hos sjefen også kalt bonus poeng. synd er det at de fleste sjefer lider av samme problemet som den som er omtalt av trådstarter, vis de finner en som er villig til å gjøre ting gratis, så bruker de han så mye de kan så ofte de kan. for han jobber jo gratis det er jo kjempe greit.

det eneste det vanligvis ender opp med er at personen det er snakk om blir sittende fast i sin stilling fordi han er så snill og blir unværlig for bedriften i den stillingen han har. (som selvfølgelig ikke er det værste som kan skje)

og la oss bare innse det. det er forskjell på å spør forsiktig om det går ann å ta kurset etter jobb en tirsdag. en å bestemme at det skal skje etter jobb på fredag uten betaling gjøre det på en fredag

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har dette også noe med hvor gjennomgående problemet er. Er dette gjentagende at sjefen alltid gjør det, så er det såklart noe å reagere på, men dersom dette er en "engangsforseelse", så ser jeg ikke helt hva det er å krangle om.

Jeg tror nok ikke arbeidsgiveren min pålegger meg noe jeg ikke vil ;)

Men ja, tilbake til hva som forventes og slikt. I mitt yrke så forventer faktisk en arbeidsgiver at man følger med på utviklingen i teknologi og holder seg oppdatert. Og det er ikke alt dette man har tid til å gjøre i arbeidstiden. Når man jobber med stadig ny teknologi, så må man faktisk gjøre en innsats selv for å fortsatt være en attraktiv arbeidstaker, så dette kommer helt an på situasjonen, som jeg også skrev i første avsnitt.

Lenke til kommentar

På en arbeidsplass med en slik holdning, får man ikke pluss i boka for noe slikt nettopp fordi sjefen har den holdningen at det er greit å kreve at folk stiller opp i det som for de fleste regnes som helg. Slike sjefer ser du ytterst sjelden dele ut plusspoeng; de deler heller ut minuspoeng når man ikke gjør som de mener uansett hvor galt det er. Holdningen er pisk framfor gulrot. Jeg har hatt en sånn sjef sjøl så jeg skjønner veldig godt hva Melisma mener her. Det er sikkert ikke første gang noe slik skjer eller kommer til å skje heller hvis arbeidstakerne lar det gå stille forbi

Lenke til kommentar
På en arbeidsplass med en slik holdning, får man ikke pluss i boka for noe slikt nettopp fordi sjefen har den holdningen at det er greit å kreve at folk stiller opp i det som for de fleste regnes som helg. Slike sjefer ser du ytterst sjelden dele ut plusspoeng; de deler heller ut minuspoeng når man ikke gjør som de mener uansett hvor galt det er. Holdningen er pisk framfor gulrot. Jeg har hatt en sånn sjef sjøl så jeg skjønner veldig godt hva Melisma mener her. Det er sikkert ikke første gang noe slik skjer eller kommer til å skje heller hvis arbeidstakerne lar det gå stille forbi

Høres ut som mange her glemmer at det er noe som heter plikter også i arbeidslivet. Her snakker man bare om hvilke rettigheter man har....

Gjør avtale med sjefen din - vil han ha deg i jobben får du nok betalt - gjør du en dårlig jobb og bare husker på dine rettigheter er det vel antakelig første steget til at du slutter!

Lenke til kommentar

Høres ut som mange her glemmer at det er noe som heter plikter også i arbeidslivet. Her snakker man bare om hvilke rettigheter man har....

Gjør avtale med sjefen din - vil han ha deg i jobben får du nok betalt - gjør du en dårlig jobb og bare husker på dine rettigheter er det vel antakelig første steget til at du slutter!

plikten du har er å gjøre den jobben du er ansatt for å gjøre dvs det som står i kontrakten at du skal gjøre.

selvfølgelig snakker vi bare om rettigheter. det er jo det trådstarter har spurt oss om.

dette er et juss forum. vi diskuterer ikke etiske plikter, vi diskuterer juss.

Lenke til kommentar

Ja - og det er jeg helt enig med også. På min nåværende arbeidsplass har vi mange goder men det krever også en del ekstra av deg. Da er det helt i orden, respekt gir respekt tilbake. Men slik jeg har inntrykk av her, krever arbeidsgiver slike urimelige ting uten at man får noe som helst igjen for det. Ingen hadde en gang tenkt på å holde et møte etter arbeidstid fredag her. Men det kan godt være man må sitte litt ekstra en annen dag som man da bare kjører fleksitid mot. Der jeg var før var det rett og slett bedritent når det kom til personalpolitikk. Derfor er jeg også svært var når jeg ser tegn til det samme andre steder. Slike ting sprer misnøye noe som til syvende og sist bare går utover arbeidsmoralen.

Lenke til kommentar
Og det er ikke fristende å møte opp på jobben hver dag og yte sitt beste for å få ting på jobben til å gå rundt, og så skal man bli lurt slik.. nei, om det så er slik at HMS kurs skal være betalt, ja da skal man for faen få betalt.. Sånn er det med den saken!

Å prøve og score bonuspoeng hos sjefen funker sjeldent etter hva jeg har forstått...

Hvor mye er dette snakk om? 250,- kanskje?

Nei, herregud, jeg henger med Manfred: Hadde en ansatt vært så lite arbeidslysten så hadde jeg sagt han opp.

Lenke til kommentar

Daniel_91: Det handler om prinsippet. Se det fra andre siden, er en arbeidsgiver som krever at du jobber gratis i stedet for å betale deg 250 lusne kroner verdt å jobbe for?

forøvrig er det nok snakk om betydelig mer enn 250 kroner, i og med at det sikkert tar noen timer, og er overtid på en fredags kveld.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er jo om dette er noe gjentagende, eller om det er en "engangsforseelse". Siden trådstarter ikke sier noe om at "dette er noe som skjer ofte", så regner jeg med at det er noe som skjer en gang. Da er det liten vits i å krangle, spesielt med tanke på at du vil bli betegnet som en vrang ansatt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er jo om dette er noe gjentagende, eller om det er en "engangsforseelse". Siden trådstarter ikke sier noe om at "dette er noe som skjer ofte", så regner jeg med at det er noe som skjer en gang. Da er det liten vits i å krangle, spesielt med tanke på at du vil bli betegnet som en vrang ansatt.

like vrang som andre mennesker som mener vi bør følge loven ikke bare når det passer noen, men så lenge det finnes en lov å følge.

Lenke til kommentar

Erfaringen min tilsier at dersom de ansatte er veldig firkanta og krever alt mulig, så vil også arbeidsgiver være veldig firkanta og gi de ansatte kun det de har krav på og ikke noe mer.

Så for all del, vær firkanta, krav hver eneste krone du kan, men ikke regn med at arbeidsgiveren din da vil være fleksibel en gang senere.

Lenke til kommentar
Erfaringen min tilsier at dersom de ansatte er veldig firkanta og krever alt mulig, så vil også arbeidsgiver være veldig firkanta og gi de ansatte kun det de har krav på og ikke noe mer.

Så for all del, vær firkanta, krav hver eneste krone du kan, men ikke regn med at arbeidsgiveren din da vil være fleksibel en gang senere.

da har du en annen oppfatning en meg. jeg jobber for tiden på en plass der vi blir belønnet for og ledelsen syntes det er bra at vi er firkantet. rett og slett for det skaper orden i rekkene og gjør ting oversiktlig.

har eget meldesystem for å melde alt av alle typer avvik videre i rekkene. rett og slett for å skape en sikrere og mer effektiv arbeidsplass.

faktisk er bonus systemet vårt bunnet dirkete opp mot dette

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Du er arbeidstaker jf. aml §1-8(1).

Du skriver du er pliktig å gjennomføre dette kurset - og det i sammenheng med jobben. Tolkes derfor til at du står til arbeidsgivers disposisjon (§10-1(1) ). Arbeidsmiljølovens kapittel 10 - bestemmelser om overtid. Alt du gjør av arbeid for til arbeidsgiver er lønnspliktig.

Du skal ha lønn for timene på kurs.

Bedriften kan bli straffet for ikke å lønne arbeidere. Derfor - selv små timeantall - skal alt arbeid lønnes :-) (frivillig arbeid / deltakelse derimot omhandles ikke i loven, og er derfor ikke lønnspliktig)

Endret av olat84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...