Melisma Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Kan en sjef på en arbeidsplass pålegge arbeidstakere til å gå på HMS (Helse, Miljø og Sikkerhetskurs) kurs utenfor arbeidstida ulønnet? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Tja... alle som skal ha personalansvar er pålagt å ha HMS-kurs da, så hvis du ikke tar det, så har du ikke lov til å ha personalansvar. Dessuten er dette snakk om noe som kan ta så lite som 2 timer, så det er utrolig lite å krangle på. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Dette møtet varte visst i 2,5 time på en fredag kveld, var en venn av meg som sa at sjefen tvang han til å dra på ett slikt møte. Er da jeg begynte å lure på om en sjef kan gjøre slikt? Og om man pleier å få betalt for HMS kurs eller ikke.. Han har heller ikke noe personalansvar så vidt jeg vet. Er liksom prinsippet jeg er ute etter da.. uansett hvor lang tid det tar. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Dette møtet varte visst i 2,5 time på en fredag kveld, var en venn av meg som sa at sjefen tvang han til å dra på ett slikt møte. Er da jeg begynte å lure på om en sjef kan gjøre slikt? Og om man pleier å få betalt for HMS kurs eller ikke.. Han har heller ikke noe personalansvar så vidt jeg vet. Er liksom prinsippet jeg er ute etter da.. uansett hvor lang tid det tar. Sånn uten videre så kan jeg ikke se at han har anledning til å kreve det som ulønnet. Hvis dette er en dag personen allerede jobber så fremstår det som pålagt overtid, hvis ikke så ville jeg sett på det som arbeidstid. Manfred; jada, en kan klage over mindre, men det er rimelig dumt å slenge ut at en bare burde ti stille. Det finnes arbeidsgivere som utnytter den manglende kunnskapen i befolkningen for å spare penger, og hvis en da sitter stiller hver gang det skjer så blir det rimelig dumt. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Poenget mitt er at dette er så kort tid, og det er snakk om så lite penger. Strengt tatt har man ikke lov til å ha personalansvar uten dette kurset, så da sitter du egentlig med spørsmålet om vedkommende vil beholde jobben sin med personalansvar eller ikke. Jobben betaler nok kurset, som i seg selv koster et par lapper. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Men han har ikke noe personalansvar, det er sjefene som sier at alle ansatte må gjennom kurset for å få lov til å fortsette å jobbe. Det er prinsippet og 2,5timer overtid er overtid! Ville du ha jobbet gratis i to timer på en fredagskveld bare for morro du da eller? Det hadde ikke jeg giddet ihvertfall... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Poenget mitt er at dette er så kort tid, og det er snakk om så lite penger. Strengt tatt har man ikke lov til å ha personalansvar uten dette kurset, så da sitter du egentlig med spørsmålet om vedkommende vil beholde jobben sin med personalansvar eller ikke. Jobben betaler nok kurset, som i seg selv koster et par lapper. Hvor står det at en ikke kan ha det uten det kurset? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Er som Christian86 sier, sjefene skal ikke føre personalet bak lyset for å spare penger.. Endret 17. mai 2008 av Melisma Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Blir ikke dette litt i samme gate som at lastebilsjåfører må ha førerkort for å få lov til å bli lastebilsjåfør? Ingen som klager over at de ikke får penger for å ta førerkortet... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Blir ikke dette litt i samme gate som at lastebilsjåfører må ha førerkort for å få lov til å bli lastebilsjåfør? Ingen som klager over at de ikke får penger for å ta førerkortet... Hvilken analogi følger du nå? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Nei, det er jo selvvalgt før en trer inn i jobben. Synes bare ikke det er rettferdig at sjefer skal lure ansatte slik, selvom det bare er snakk om 2,5 timer.. Om det så er tilfellet at man skal ha lønn for HMS kurs da.. finner ikke noe lovverk rundt det. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det holder at én representant fra arbeidsgiver (som oftest daglig leder, eller hms-ansvarlig for de som har dette) har gjennomført kurset. § 3-5. Plikt for arbeidsgiver til å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (1) Arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. (2) Departementet kan i forskrift gi nærmere krav til opplæringen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg mener ganske sikkert at personal som jobber på feks. bensinstasjoner o.l må gjennomgå kurset de og, men ikke sikker.. Hvis man skal være alene på jobben og ha ansvar for mat og hygiene og andre ting.. Men jeg finner ikke noe lovverk om det skal være ulønnet eller ikke.. Som en litt lenger oppe i tråden sa, så fikk han jo betalt.. Da burdte det jo være betalt for andre ansatte også synes jeg.. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det er HMS-ansvarlig, som har dette kurset, som er ansvarlig for å opprette HMS-perm og andre rutiner for sikkerhet i bedriften. Andre trenger ikke å ha dette kurset, da det er HMS-ansvarlige som skal sørge for nødvendig opplæring. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det er HMS-ansvarlig, som har dette kurset, som er ansvarlig for å opprette HMS-perm og andre rutiner for sikkerhet i bedriften. Andre trenger ikke å ha dette kurset, da det er HMS-ansvarlige som skal sørge for nødvendig opplæring. hvor får du din informasjon fra. hms ansvarlig skal ha et spesielt kurs for å vite hva som er ansvaret dems og slikt. hvis du jobber på en bedrift som har f.eks farlige prossesser o.l. lignende som lett kan forårsake død og/eller lemlestelse så er de så vidt jeg kan huske og forstå pliktig til å ha et HMS kurs for de vanlige ansatte. slikt er vanlig i industrien. nå skal vi ikke se bort ifra at dette er plikter som er selvpålagt fra bedriften i ønske om en tryggere arbeidsplass og / eller krav fra forsikringsselskap. det er vel også vanlig i en arbeidskontrakt å ha punkt om at den ansatte er selv ansvarlig for å sette seg inn i bedriftens arbeidshåndbok som ofte innehar eget kapittel om hms. foruten det så sier vel arbeidsmiljøloven at kurs som du er pliktig til å ha i forbindelse med jobb så skal du ha betalt for å gå på kurse og kurset skal betales av bedriften med mindre det er spesifisert som krav for å få jobben det er snakk om. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Lønn under opplæring - enkelt og greit. Minner veeeeldig om min forrige arbeidsgiver det her. Vi ble vel avskrivd med litt enkel mat i beste fall på slike møter, men tror de fleste skrev overtid for det. Der jeg var, måtte vi gjennom en del HMS-greier alle sammen, men det var mest fordi kunden vi satt hos var helt ekstreme HMS-fanatikere. Og den lokale lederen i firmaet jeg var ansatt i, hadde heller holdningen "å få jobbe her er belønning nok".... (hører med at jeg etterhvert sa opp jobben. Uten å ha noe nytt å gå til....) Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 si opp fordi du må ta en kurs på et par timer noen få ganger? Blautfisk. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 si opp fordi du må ta en kurs på et par timer noen få ganger? Blautfisk. han sier ikke at det var eneste grunn til at han sa opp. og noen har prinsipper som de holder seg til. selv om ikke alle andre forstår hvorfor. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Prinsipper er en ting, men det er enormt små summer det er snakk om. Hadde jeg hatt noen arbeidstakere som viste en så liten lyst til å yte noe ekstra for arbeidsplassen hadde jeg gjort mitt for å bli kvitt de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå