Dy§no Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Hei, jeg ønsker og opprette swap på to partisjoner(på to ulike disker) med lik prioritet. Har nå swap på /dev/sdb2, og ønsker å også ta i bruk /dev/sdc2. Ifølge denne siden; http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/S...ID.HOWTO-2.html skal det se slik ut i etc/fstab: /dev/sda2 swap swap defaults,pri=1 0 0 /dev/sdb2 swap swap defaults,pri=1 0 0 Men jeg forstår lite når jeg ser hvordan Ubuntu 8.04 har automatisk ført opp /dev/sdb2, som ser slik ut: UUID=677e5185-6507-484f-bbd3-6295f045d8b0 none swap sw 0 0 Det jeg lurer på; Kan jeg bare hive inn følgende i fstab: /dev/sdc2 swap swap defaults,pri=1 0 0 Og hvordan sørger jeg for at de to har lik prioritet? Takk for svar:-) Endret 16. mai 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Kanskje like greit å gjøre ting "the Ubuntu way". UUIDen finner du ved å bruke programmet vol_id.. hos meg (Fedora) ligger det ikke i path, men under /lib/udev/vol_id.. F.eks # /lib/udev/vol_id /dev/sda1 ID_FS_UUID=0708438e-d808-4210-9976-ca291bfba679 priority skal inn i options, og det er det feltet hvor det står "sw" i fstaben din. da bare legger du til slik at det blir "sw,pri=1" i det feltet. Husk å ta backup av fstab og legg den et sted hvor du husker! Går ting riktig ille må du muligens boote i single user mode og legge tilbake backup. (Men tviler på at du får problemer her, i verste fall kan det hende swap slutter å funke, da reverserer du bare endringene og googler videre ) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Det gikk helt fint – så nå har jeg fått doblet mengden med swap:-D Leste litt om vol_id og det høres veldig smart ut. UUIDen på Ubuntu fant jeg med «sudo vol_id -u partisjon» Så da lært jeg litt på veien. Takk for hjelpen Sokkalf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Flotte greier. UUID, evt. volumnavn er ikke så dumt nei. Man slipper trøbbel om disker bytter plass osv (noe som kan skje.. f.eks når /dev/hd? ble til /dev/sd? ved oppgradering fra Ubuntu 6.10 til 7.04) Selv bruker jeg LVM, så slipper å tenke noe særlig over det i det hele tatt.. Endret 16. mai 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 LVM hadde ikke vært dumt, så slipper man å måtte tippe hvor store/små partisjoner man trenger i fremtiden. Det ble med sw raid0 denne gangen, så får jeg heller se på LVM senere. Tipper på et nei her men kan jo spørre: leste at Fedora har et GUI program for å kontrollere LVM, har du forsøkt det? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Nå har jeg forsøkt det. Ble ikke så veldig klok egentlig, men har ikke så voldsom erfaring med LVM enda heller. Brukte bare det ufattelig enkle verktøyet i Fedora-installeren til å sette opp RAID-5 + LVM, tok meg vel ikke mer en noen få minutter. Programmet gir imidlertid en god oversikt over oppsettet, samt muligheter for å fjerne/legge til fysiske devices til et LVM. Fant ingen options for å resize partisjoner e.l, men dette må vel uansett også gjøres på filsystemnivå? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Nå har jeg forsøkt det. Ble ikke så veldig klok egentlig, men har ikke så voldsom erfaring med LVM enda heller. Brukte bare det ufattelig enkle verktøyet i Fedora-installeren til å sette opp RAID-5 + LVM, tok meg vel ikke mer en noen få minutter. Programmet gir imidlertid en god oversikt over oppsettet, samt muligheter for å fjerne/legge til fysiske devices til et LVM. Fant ingen options for å resize partisjoner e.l, men dette må vel uansett også gjøres på filsystemnivå? Jeg er ikke rette til å svare på det spørsmålet - men ifølge denne siden på linux1 så må det skje i to operasjoner på begge nivå. Mener å huske at man kunne gjøre det også i det programmet med gui som Fedora har(rart ubuntu ikke har tatt det i bruk, særlig nå som de ikke lengre støtter EVMS). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå