Gå til innhold

[løst]swap på to partisjoner(?)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker og opprette swap på to partisjoner(på to ulike disker) med lik prioritet. Har nå swap på /dev/sdb2, og ønsker å også ta i bruk /dev/sdc2.

Ifølge denne siden; http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/S...ID.HOWTO-2.html skal det se slik ut i etc/fstab:

/dev/sda2 swap swap defaults,pri=1 0 0

/dev/sdb2 swap swap defaults,pri=1 0 0

Men jeg forstår lite når jeg ser hvordan Ubuntu 8.04 har automatisk ført opp /dev/sdb2, som ser slik ut:

UUID=677e5185-6507-484f-bbd3-6295f045d8b0 none swap sw 0 0

Det jeg lurer på;

Kan jeg bare hive inn følgende i fstab:

/dev/sdc2 swap swap defaults,pri=1 0 0

Og hvordan sørger jeg for at de to har lik prioritet?

Takk for svar:-)

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje like greit å gjøre ting "the Ubuntu way".

UUIDen finner du ved å bruke programmet vol_id.. hos meg (Fedora) ligger det ikke i path, men under /lib/udev/vol_id..

F.eks

# /lib/udev/vol_id /dev/sda1
ID_FS_UUID=0708438e-d808-4210-9976-ca291bfba679

priority skal inn i options, og det er det feltet hvor det står "sw" i fstaben din.

da bare legger du til slik at det blir "sw,pri=1" i det feltet.

Husk å ta backup av fstab og legg den et sted hvor du husker! Går ting riktig ille må du muligens boote i single user mode og legge tilbake backup.

(Men tviler på at du får problemer her, i verste fall kan det hende swap slutter å funke, da reverserer du bare endringene og googler videre ;) )

Lenke til kommentar

Det gikk helt fint – så nå har jeg fått doblet mengden med swap:-D

Leste litt om vol_id og det høres veldig smart ut. UUIDen på Ubuntu fant jeg med «sudo vol_id -u partisjon» Så da lært jeg litt på veien.

Takk for hjelpen Sokkalf :)

Lenke til kommentar

Flotte greier. :)

UUID, evt. volumnavn er ikke så dumt nei. Man slipper trøbbel om disker bytter plass osv (noe som kan skje.. f.eks når /dev/hd? ble til /dev/sd? ved oppgradering fra Ubuntu 6.10 til 7.04)

Selv bruker jeg LVM, så slipper å tenke noe særlig over det i det hele tatt.. :)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

LVM hadde ikke vært dumt, så slipper man å måtte tippe hvor store/små partisjoner man trenger i fremtiden. Det ble med sw raid0 denne gangen, så får jeg heller se på LVM senere. Tipper på et nei her men kan jo spørre: leste at Fedora har et GUI program for å kontrollere LVM, har du forsøkt det?

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt det. :D

Ble ikke så veldig klok egentlig, men har ikke så voldsom erfaring med LVM enda heller. Brukte bare det ufattelig enkle verktøyet i Fedora-installeren til å sette opp RAID-5 + LVM, tok meg vel ikke mer en noen få minutter.

Programmet gir imidlertid en god oversikt over oppsettet, samt muligheter for å fjerne/legge til fysiske devices til et LVM.

Fant ingen options for å resize partisjoner e.l, men dette må vel uansett også gjøres på filsystemnivå?

Lenke til kommentar
Nå har jeg forsøkt det. :D

Ble ikke så veldig klok egentlig, men har ikke så voldsom erfaring med LVM enda heller. Brukte bare det ufattelig enkle verktøyet i Fedora-installeren til å sette opp RAID-5 + LVM, tok meg vel ikke mer en noen få minutter.

Programmet gir imidlertid en god oversikt over oppsettet, samt muligheter for å fjerne/legge til fysiske devices til et LVM.

Fant ingen options for å resize partisjoner e.l, men dette må vel uansett også gjøres på filsystemnivå?

Jeg er ikke rette til å svare på det spørsmålet - men ifølge denne siden på linux1 så må det skje i to operasjoner på begge nivå.

Mener å huske at man kunne gjøre det også i det programmet med gui som Fedora har(rart ubuntu ikke har tatt det i bruk, særlig nå som de ikke lengre støtter EVMS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...