Gå til innhold

Variabelt Oscillerende Magnetfelt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på med et eksperiment, og et integralt element av dette er å ha et variabelt oscillerende magnetfelt.

Amplituden er ikke noe problem, det jeg lurer på er:

Hvordan kan jeg variere frekvensen til magnetfeltet (polskifte), og hva kan jeg bruke for å variere frekvensen med?

Jeg er interessert i frekvensområdet mellom 1 og 40 Hz.

Man kunne ha løst det mekanisk, men det er upraktisk.

Jeg bruker da selvfølgelig elektromagneter.

Etvert råd er velkomment, jeg er i en skikkelig knipe.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en plan med en frekvensgenerator ja. Retningen på magnetfeltet i elektromagnetene bestemmes av retningen på strømmen gjennom dem. Hvis du sender en AC-strøm gjennom elektromagnetene vil magnetfeltet skifte retning med samme frekvens som AC-strømmen.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpa!

Tanken er å drive magnetene med likestrøm.

Uansett er vel en frekvensgenerator nødvendig.

Nå, hvor får man tak i slikt?

Hvor holder du til?

Jeg vil foreslå å spørre deg for på en fysikklab f.eks. på et universitet, kanskje de vil låne deg det du trenger...

Lenke til kommentar
Om du går på en skole, så har de vel en fysikk/kjemi-lab der som du kan låne utstyr til, ellers så er det jo bare å høre innom nærmeste skole eller hva som helst!

Jeg flytter fra Oslo til Kristiansand snart. Synd å bevege seg bort fra et forskingssentrum, men jeg regner med at universitetet der muligens kan hjelpe meg.

Jeg har vært inne på tanken på å bygge om lydgeneratorer til å fremstille de forskjellige frekvensene, for prinsippet er jo i bunn og grunn det samme? eller?

Hmm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...