iacob Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 En kamerat av meg kjøpte Sigma 30mm f1.4 på BH photo for meg. Fikk det i går, men så ser det ut som om det kan være skjevt fokus på det. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det fokuserer svakt til høyre og ned for sentrum. På vedlagte foto fokuserte jeg på "europa" med et eos450d. Brukte kun fokuspunktet i midten. Husker ikke helt men tror blender var 1.8. Gjentok øvelsen flere ganger med samme resultat. Har ikke hatt problemer med andre objektiver på samme hus. Hva tror dere? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Syns nesten det USA nede til høyre var litt skarpt ja i forhold til midten.. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Syns nesten det USA nede til høyre var litt skarpt ja i forhold til midten.. En viss tragisk ironi i det, siden jeg har kjøpt det i USA. Noen som har testet den internasjonale garantien på Sigma-objektiver i Norge? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 FWIW, så kan det vel bare være det som kalles "field curvature" på nynorsk: http://www.vanwalree.com/optics/astigmatism.html Sigma 30mm er et nokså spesielt objektiv, med mange rare egenskaper man må bli litt vant med. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) FWIW, så kan det vel bare være det som kalles "field curvature" på nynorsk: http://www.vanwalree.com/optics/astigmatism.html Sigma 30mm er et nokså spesielt objektiv, med mange rare egenskaper man må bli litt vant med. Takk for svar, Så dette er normalt? Jeg ville tro at en slik "field curcature" ville være symetrisk fordelt. Her ser det ut til å være mer på høyre side og dårlig fokus i midten. Er det andre rariteter jeg bør være obs på? Endret 16. mai 2008 av iacob Lenke til kommentar
Maxwell Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Brukte du stativ da du testet? Selv en veldig liten forflytting etter kamera har låst fokus vil kunne gi slikt resultat. Hvis ikke du brukte stativ så prøv igjen med og helst også trådutløser. Sigma 30mm F1.4 skal vist ha god senterskarphet så hvis autofokus gjør jobben så burde du ha best skarphet i senter ja. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Brukte du stativ da du testet? Selv en veldig liten forflytting etter kamera harlåst fokus vil kunne gi slikt resultat. Hvis ikke du brukte stativ så prøv igjen med og helst også trådutløser. Sigma 30mm F1.4 skal vist ha god senterskarphet så hvis autofokus gjør jobben så burde du ha best skarphet i senter ja. Brukte ikke stativ, men gjentok testen 5-6 ganger med samme resultat. Føler meg ganske trygg på at det ikke bevegelse i kameraet. Brukte vel også sånn kontinuerlig fokus (servo?). Kan forsøke igjen med stativ og utløser. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Ser at den er skarpere på høyre enn venstre side ja. Slike feil er ikke uvanlige, og det vil vel være et spørsmål om det er "innenfor spec". Sigma gir vel 1 års internasjonalt garananti (og 5 år i USA?), men hvordan Camera og Videoteknikk forholder seg til denne vet jeg ingenting om. Endret 16. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jeg synes ikke dette ser altfor galt ut. Prøv denne testen her. Følg instruksjonene nøye, og se hva som skjer. Mange har problemer med fokusering med dette objektivet, men jeg tror det i de fleste tilfellene skyldes innkjøringsproblemer med liten DOF. Jeg vet, jeg har vært der selv. Kjøpte dette objektivet, og var lenge overbevist om at det feilfokuserte. Men jeg tok denne testen og fant ut at det hverken front- eller bakfokuserer, og jeg har etterhvert lært meg å bruke den smale DOF'en, og treffer nå oftere enn i begynnelsen. Det som kan skje når du fokuserer på et ark fullt av bokstaver, er at kamera kan være usikker på akkurat hvor du vil legge fokus. Prøv den testen jeg linket til, den er bedre. Håper du finner ut av problemet, det er et flott objektiv når fokusen sitter! Lykke til:-) Endret 16. mai 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
iacob Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Ser at den er skarpere på høyre enn venstre side ja. Slike feil er ikke uvanlige, og det vil vel være et spørsmål om det er "innenfor spec". Sigma gir vel 1 års internasjonalt garananti (og 5 år i USA?), men hvordan Camera og Videoteknikk forholder seg til denne vet jeg ingenting om. Ser at Foto og Video er oppført som norsk importør i manualen. Da tar vel de en eventuell garantisak. Skal ta mye bilder av folk i morgen, så får jeg ta den testen om jeg ikke er fornøyd. Håper det fremdeles bare er meg. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Nå var ikke Østfold-været akkurat så veldig fristende for utendsørsfotos, men jeg fikk tatt noen. Her er et jeg ble ganske fornøyd med. Tatt med 30 milimeteren på 1.8 med 1/2000 lukkertid og 400iso. Synes fortsatt jeg sliter med å få det skarpt. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Det ser ut som om fokus sitter fint. Om du ikke er vant med lyssterk optikk, så er kanskje den minimale dybdeskarpheten litt uvant? Imidlertid har jo, som jeg var inne på, objektivet noen særegenheter - bla. så avtar skarpheten raskt ut ifra sentrum, noe som kan gi en litt drømmeaktig tegning i periferien - mulig det er litt av det mot hakepartiet? Flott uttrykk på gutten. (hvorfor 1/2000 og iso 400? iso 100 og 1/500 ville vel gjort susen?) Endret 18. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
iacob Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Det ser ut som om fokus sitter fint. Om du ikke er vant med lyssterk optikk, så er kanskje den minimale dybdeskarpheten litt uvant? Imidlertid har jo, som jeg var inne på, objektivet noen særegenheter - bla. så avtar skarpheten raskt ut ifra sentrum, noe som kan gi en litt drømmeaktig tegning i periferien - mulig det er litt av det mot hakepartiet? Flott uttrykk på gutten. (hvorfor 1/2000 og iso 400? iso 100 og 1/500 ville vel gjort susen?) Jeg ville gjerne hatt bildene litt mer krispy, iallfall i midten, men om dette er som forventet så får jeg være fornøyd. Ellers fornøyd med bildet. At lukkertiden på så kort er rett og slett fordi jeg hadde satt kameraet på AV på iso 400 pga generelt dårlige lysforhold. Og dette var et snapshot. Rakk ikke sjekke eksponeringen, så da blei det sånn. Ville vel kanskje vært skarpere med mindre støy på iso100, vil jeg tro? Lenke til kommentar
iacob Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Da har jeg gjort en fokustest fra stativ med selvutløser. Ser ut til å bekrefte mitt opprinnelige inntrykk. Har vært i kontakt med Sigma, og de at jeg skal ta med objektivet til Foto og Video. Blir spennende å se hva de sier der. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 ser ut til at du frontfokuserer ja. Håper du får den fikset, da tror jeg du får mer "crisphet" i midten som du etterlyser. Jeg får ihvertfall fine og skarpe portretter helt ned til F/1.4 med mitt eksemplar. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Da har jeg gjort en fokustest fra stativ med selvutløser. Ser ut til å bekrefte mitt opprinnelige inntrykk. For meg ser det ut som at kameraet er satt opp litt skjevt i forhold til test-arket. Derfor er (eventuell) frontfokuserering på høyre side blitt forsterket, mens det er ingenting på venstre side som er skikkelig i fokus. Men jeg er enig i at man ser den samme tendensen på det første bildet, bare litt svakere pga mer optimal kamerastilling. Så spørs det bare om dette er innenfor hva man kan kalle akseptabel produktvariasjon eller ikke. Jeg er midt oppe i den samme problemstillingen med et annet Sigma-objektiv selv... Lenke til kommentar
iacob Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har gjort testen mange ganger. Mulig at arket lå bittelite skjevt, men jeg testet også med en 17-40 f4 L som viste seg å fokusere bittelitt bak. Altså ingen skjevhet der. Får se om jeg rekker innom Foto og Video i dag. Melder tilbake hvordan det gikk. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hehe, det er godt mulig at det er skjevheten i fokus som spiller øynene mine et optisk puss... Jeg ser nå at bunnlinjen er temmelig perfekt. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Da har jeg vært på Foto og Video etter oppfordring fra Sigmas internasjonale kundeservice. Foto og video sier at feilen er relativ sjelden, at objektivet antakelig må byttes ut og at den internasjonale garantien ikke gjelder i Norge (sic!). Moro. Endret 23. mai 2008 av iacob Lenke til kommentar
intel_inside Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Da har jeg vært på Foto og Video etter oppfordring fra Sigmas internasjonale kundeservice. Foto og video sier at feilen er relativ sjelden, at objektivet antakelig må byttes ut og at den internasjonale garantien ikke gjelder i Norge (sic!). Moro. Skulle nesten tro at Sigma fabrikkerer disse feilene bevisst for å hjelpe for gråimporten. Det er såpass mange objektiv som trenger etterjustering, synes jeg. Her passer det jo bra for importørene at garanti ikke gjelder i andre land enn der objektivet er kjøpt. Hvor vanskelig er det egentlig å kvalitetssjekke et objektiv før det forlater fabrikken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå