Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tanker rundt Engelsk eksamen 2008 - Time

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann folk. Har sitti å lest på dette forumet i to dager nå, så nå måtte jeg bare lage en bruker:P Jeg fant en stor ganske bra engelsk regelbok på google som kanskje kan hjelpe dere.

Men jeg, som sikkert flere av dere, har jo fått beskjed om hvem skolen jeg har kommet inn på. Og nå som jeg vet det, er det vits i å satse så veldig høyt på denne eksamen? Jeg har jo alt kommet inn.

regelbok_engelsk_1_.doc

Lenke til kommentar

Oppsurmering, legg til hva dere føler for

A1

Big Ben er et kallenavn på den største av klokkene (egentlig Great Bell) i tårnet på Westminsterpalasset i London. Det blir også ofte feilaktig brukt om hele tårnet.

Klokken skal ha blitt oppkalt etter Sir Benjamin Hall, som var sjefskommissær for offentlige arbeider. En annen teori er at den, fordi den var den tyngste i sitt slag, ble kalt opp etter den da berømte proffbokseren Benjamin Caunt. Den ble støpt av Whitechapel klokkestøperi.

Sent på kvelden fredag 27. mai 2005 sluttet plutselig Big Ben å gå. I 147 år hadde uret vært en av verdens mest trofaste tidsmålere. Kun én eneste gang i historien har uret i tårnet som rager 100 meter over Themsen, gått for sent. Det skjedde i 1962, da et stort snøfall fikk Big Ben til å ringe inn det nye året ti minutter over midnatt. Under andre verdenskrig ble uret utsatt for en rekke angrep fra tyskerne, men overlevde og fortsatte å markere tiden på sekundet. Fredag 27. mai 2005 skjedde det altså igjen; klokken 22.07 stoppet uret, og etter en liten pause gikk det igjen, fram til 22.20. Den siste stoppen varte i en og en halv time, og de britiske tjenestemennene som har ansvaret for Big Ben, hadde ingen forklaring på hvorfor. En teori var at den fredagen var den varmeste dagen i London siden 1953. Også i 1976 og i 1997 stanset den opp.

Metronome is a large public art installation located along the south end of Union Square in New York City. The work was commissioned by the Related Companies, developers of One Union Square South, with the participation of the Public Art Fund and the Municipal Art Society. The $4.2 million provided by the developer makes it one of the largest private commissions of public art.

The artwork was created by Kristin Jones and Andrew Ginzel and consists of several sections, including a round circular void from which puffs of white steam are released throughout the day. In addition, there are seemingly meaningless numbers which actually represent the time: if the clock reads 0704369X1235516 it means that it is 7:04 A.M and 36.9 seconds. (7 hours and 4 minutes since midnight) and that there are 16 hours, 55 minutes and 23.1 seconds remaining until midnight. The middle digit, representing hundredths of a second, is a blur and cannot be read.

The Floral Clock

The Princes Street Gardens, laid out between the Old and New towns in the drained lake bed of the old North Loch, have a distinct character. Flowers are set out in beds that are changed several times a year, and a floral clock planted in 1903 (the first in the world), which embowers a quarter-hour cuckoo, has some 24,000 plants in its 36-foot (11-metre) circumference. Among the lawns, flower beds, and groves are recreational areas, a bandstand, an outdoor dance floor, and numerous memorials, the most conspicuous of which is an 1844 Gothic spire, 200 feet (60 metres) high, that rises above a statue of Sir Walter Scott and his hound, Maida.

The One O’ clock Gun

Observations of the stars were made, using the telescope on Calton Hill. This enabled the precise time to be known. In 1861, the time ball was linked by an overhead electric cable, 4,200 ft long, stretching across the valley from Calton Hill to Edinburgh Castle on Castle Rock, so a canon could be automatically fired at one o’clock. The gun could be heard from far afield, but it took several seconds for the sound to travel even the two miles from Edinburgh Castle to Leith. The gun can still be heard in Edinburgh today and makes many tourists jump every day!

Safety Last! is a 1923 comedy silent film starring Harold Lloyd. It includes one of the most famous images from the silent film era: Lloyd clutching the bending hands of a clock on the side of a building as he dangles from the outside of a skyscraper above moving traffic. The film was highly successful and critically hailed, and cemented Lloyd's status as a major figure in early motion pictures. It is still popular at revivals, and is viewed today as one of the great film comedies.

http://www.wikipedia.org

A2

A3

B- Delen:

A Christmas Carol:

Det handler om en gammel mann som ikke liker jul, og er veldig opptatt av penger , han vil ikke sløse pengene på gaver. Senere kommer partneren(som er død) og sier at han skal få besøk av 3 spøkelser som skal hjelpe han og like julen… Så kommer en spøkelse som er (Fortid spøkelse) og tar med han gamle mannen til det stedet han var født og oppvokst

A Connecticut Yankee In King Arthur’s Court:

Tegneserien handler om en våpenmaker i fra 1800 som liker å sloss. Han sloss mot en viss Hercules som slår han i hodet så han våkner i Camelot i 528. Der blir han tatt til fange av en ridder, og tatt til slottet til Kong Arthur. Han husker etter å ha lært i sin egen tid at det skal være en total solformørkelse neste dag.

C-delen:

Stormbreaker

Alex Rider er en fjorten år gammel gutt som bor hos onkelen sin, Ian Rider, som arbeider i en bank. En dag får Alex dårlige nyheter, onkelen har dødd under mystiske omstendigheter. Alex oppdager at Ian Rider faktisk var spion, og arbeidet for MI6, og at han ble myrdet av den berømte leiemorderen Yassen Gregorovich. Han blir dermed rekruttert av sin onkels tidligere arbeidsgivere, Alan Blunt og Tulip Jones. Alex innser etterhvert at onkelen faktisk har oppdratt ham som spion, og han drar avsted på sitt første oppdrag, bevæpnet med en mengde dingser fra Smithers. Han oppdager også at onkelen hadde gjemt en spionkoffert i hagen til naboen.

Milliardæren Herod Sayle donerer en gratis mega-datamaskin med kodenavn Stormbreaker til alle skoler i Storbritannia. MI6 er nysgjerrige på hvorfor han opptrer så mistenkelig gavmild, og sender Alex, forkledd som en vinner av en konkurranse, for å undersøke.

Endret av KOTOR FAN
Lenke til kommentar
Heisann folk. Har sitti å lest på dette forumet i to dager nå, så nå måtte jeg bare lage en bruker:P Jeg fant en stor ganske bra engelsk regelbok på google som kanskje kan hjelpe dere.

Men jeg, som sikkert flere av dere, har jo fått beskjed om hvem skolen jeg har kommet inn på. Og nå som jeg vet det, er det vits i å satse så veldig høyt på denne eksamen? Jeg har jo alt kommet inn.

Kjempe bra. Den hjalp meg :) Forresten, førstepost er oppdatert med linker og vedlegg.

Lenke til kommentar
Jeg skal ha med Clue i morgen på minnepenn, men hvordan og hvilken fil skal jeg ha på minnepennen, skolepcene har vel ikke Win rar?

Du tar bare og installerer Clue på Pcen hjemme, f.eks C>Programfiler>Clue Så legger du bare Clue mappen på minnebrikka og kjører exe filen.

EDIT: To late ;)

Vi fikk ikke ov til å ha minnepenn, vi. "P.g.a virusfare bla bla..." Det er dårlig!

Da møter du opp på skolen i morra, med loven eller reglene i papirform og gir de til læreren og setter minnepennen i pcen og begynner og jobbe.

Endret av Mestro
Lenke til kommentar

Vi får ikke lov til å ha med minnepenn pga dette var noe skolen hadde bestemt. Vi kan heller ikke ta med mp3 spillere/Ipod.

Edit: Touch kan du koble deg på nettet med.

Endret av Jompa.
Lenke til kommentar
Hvor finner jeg de lovene?

Får dere lov til å ha med i-Pod på eksamen? Man kan jo ikke kommunisere med de?

Skal se om jeg finner lovene, nei du kan ikke kommunisere med Ipod, annet at du kan gå inn på internnett med dem og høre på musikk som du kan forstyrre andre med.

Lenke til kommentar

Ok :)

Hah! JEg fikk akkurat beskjed fra en fyr i klassen. HAn hadde fått beskjed av rektor om å gå til fylkesmannen og spørre hvorfor man ikke fikk lov til å ha med i-Pod, og han ikke ikke gode nok argumenter, så han måtte si ja! Så han fikk med seg et brev til rektoren om at vi fikk lov til å ha i-Pod/mp3 spiller med! ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...