Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3SKB privatist eksamen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 3sk-b eksamen på mandag, og lurer på om noen har tatt faget som privatist før og kan fortelle om hva jeg kan vente meg. Jeg har sett tidligere utgitte eksamensoppgaver for privatister og disse emnenen gått igjende siste 4 årene)

Menneskerettigheter (ulike typer menneskerettigheter)

Alderdom/eldreomsorg

Funkjsjonshemmede og funkskjonsnedsettelser

Samlivsbrudd og samlivskonflikter

Rusmidler og narkotika

NB: Noe jeg har merket meg er at oppvekstvilkår og nærmiljø ikke har kommet på en stund. så det kan komme i år. Har 2SK fra før og tar 3sk for å få fordyåningspoenga)

Har løst disse oppgavene og sendt disse til min samfunnskunnskapslærer ved min videregående skole og han mener at de tilsvarer en sterk 3`og det synes jeg ikke er helt ok:) vil helst ha 4. (men får jeg 3 gidder jeg ikke ta det opp igjen heller hehe)

Felles for disse oppgavene er er jeg skal vurdere tiltak på makro og mikronivå (noe jeg føler jeg klarer til en viss grad) og skal bruke fagbegrep (f.eks teori oppvekst og forsvarsmekanismer ulike faser i skjokk osv)

Jeg redd jeg kommer til å ramse opp ulike tiltak for å intregrering av funksjonshemmede i samfunnet (f.eks universal utforming av samfunnet f.eks dette med fortauskanter osv). Med står også at jeg kan gjøre rede for allerede etblerrte tiltak og ordninger innenfor disse temane). alstå er redd kan det kan bli for mye sitering og "oppgulp" fra læreboka

Er det bare å forklare nærmere hva jeg mener med diverse tilak osv? har man lov til å synse etc. Jeg synes....også henvise til teori?

Hvis noen av dere har tatt privatisteksamen , kom gjerne men noen pointers i hvordan jeg skal sette skal skrive

Er litt nervøs..

PS: Lærereren min synes jeg at jeg skrive hva begrepene betyr hvis jeg skal sitere skal jeg bruke " " og jeg kunne gått henvise til ting som allerede har skjedd i samfunnet såkalte daglige eksempler, som han kaller det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt tentamen i faget og det er viktig at du kan rotere stoffet i boka. Du MÅ ha med ulike årsaksforklaringer (makro og/eller mikronivå) og du må binde oppgaven opp til ulike teorier. Får du feks om rusmidler, er det en selvfølge at du snakker om symbol og tilgjengjelighetsteorien og tiltakene du kommer med MÅ bindes opp mot disse teoriene. Når du drøfter, ta alltid utgangspunkt i HAG (hensiktsmessig, akseptabelt og gjennomførbart) og drøft både negative og positive sider. Teoretikere som Maslow og Erikson er også naturlig å ha med når du feks ser på årsaksforklaringer (en dårlig sosialiseringsprosess hvor nødvendige behov ikke har blitt tilfredstilt og dermed skapt en usunn personlighet).

Lykke til kompis.

Lenke til kommentar
Har hatt tentamen i faget og det er viktig at du kan rotere stoffet i boka. Du MÅ ha med ulike årsaksforklaringer (makro og/eller mikronivå) og du må binde oppgaven opp til ulike teorier. Får du feks om rusmidler, er det en selvfølge at du snakker om symbol og tilgjengjelighetsteorien og tiltakene du kommer med MÅ bindes opp mot disse teoriene. Når du drøfter, ta alltid utgangspunkt i HAG (hensiktsmessig, akseptabelt og gjennomførbart) og drøft både negative og positive sider. Teoretikere som Maslow og Erikson er også naturlig å ha med når du feks ser på årsaksforklaringer (en dårlig sosialiseringsprosess hvor nødvendige behov ikke har blitt tilfredstilt og dermed skapt en usunn personlighet).

Lykke til kompis.

Jeg skal også opp i 3SKB på mandag. Føler jeg har sånn passelig kontroll, men når jeg leste det du skrev ble jeg litt usikker... Symbol- og tilgjengelighetsteorien, er det det samme som symptom- og totalkonsumteorien? Jeg bruker "Livsløp og samfunn" av Moan, så kanskje vi har brukt ulike bøker?

Jeg har heller ikke lest noe om HAG...Har du mulighet til å forklare litt om hvordan det brukes i en drøftning? Er det i forhold til aktuelle tiltak eller?

Lykke til på eksamen forresten, manutdfan20!

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt også inkludere symtomteorien, da du trolig vil oppnå høyere måloppnåelse ved bruk av alle tre teorier. Vi har trolig ikke lik bokutgave, men det skal i grunn ikke spille noe rolle. Jeg regner med at tilgjengelighetsteorien (større fysisk tilgjengelighet av feks alkohol i samfunnet, gir større konsumering i samfunnet) er det samme som totalkonsumteorien i boken din.

HAG er et selvskapt begrep læreren vår har operert med og du må dermed ikke skrive på en besvarelse at du skal nå benytte deg av HAG. Det står dog klart i boka at når mann drøfter, så skal du se på om tiltaket er hensiktsmessig (H), akseptabelt (A) og gjennomførbart (G) og en god påminnelse kan dermed være begrepet HAG. Det er uhyre viktig å være konkret, du MÅ peke på HVEM som skal utføre et tiltak, og ikke bare si at X vil fungerer og Y må settes inn der. Er det realistisk økonomisk? politisk? sosialt? Hvilket organ vil stå for tiltaket? sosialdepartementet? Er det akseptert blant folk? Undersøkelser har vist at reklamekampanjen mot røyking (som ble utført av helsedepartementet) ikke hadde tilfredstillende effekt på folk flest fordi det fungerte som skremselspropaganda, ikke nøktern opplysningsarbeid. Ta gjerne med primær- og sekundær tiltak og nevn hvorfor man ofte ønsker forebyggende tiltak (problemet er enklere å behandle FØR det slår ut, billigere i form av økonomiske midler osv). Du behøver heller ikke mange tiltak, men du må konkretisere de du velger å ha med. Ha også Norge som velferdstat i bunnen, slik at du får et solid fundament å bygge på og snakk litt om hvilke prinsipper man operer med (staten er garantist for borgernes velferd, se hjelp til selvhjelp, universalitetsprinsippet osv).

Husk, ca 3/4 av oppgaven skal bestå av drøfting av ulike tiltak så ikke bruk mye tid på definasjoner og oppgulp av læreboken.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Jeg fikk om emne migrasjon

Husker ikke oppgaven ordrett men det var no ala : Drøft ulike sosiale og økonømiske årsaker innvandrere kan oppleve i et samfunn (da tenkte jeg på positive og negative sider intregering kan føre med seg)

Gjør deretter greie for tiltak som kan lette intregeringem

Punkter jeg hadde med:

På innleedning skrev jeg at Norge idag er et flerkultulturelt samfunnn pga av vi hadde fri innvandring fram til innvandringstopp i 1975. Og etter det at det ble innført en ny intergrerings og asylpolitikk som fører til at det opfylles visse krav fra UDI

innvandrere flykter pga av at de vil bedre sine levekår. (migrasjon)

Problemer for innvandrere(negative) (mikronivå)

språkproblemer (derfor vanskeligheer med å orinetere seg i samfunnet)

fremmedkulter

nye lover og regler (normer) (likestilling for både menn og kvinner) og ytringsfrihet (æresdrap,tvangsekteskap. omkjæring ikke er tilatt i norge) i forhold til f.eks andre muslimske land (det er sikkert ikke ikke lov der heller men på en måte er sosial aksept i befolkningen)

diskrimnering pga av hudfarge i jobbsammenheng (de med høy utdanning for ikke jobben selv om de har utdanningen og erfaringen som kreves og må ta til takke med lavlønte yrker)

manglende interesse og ståpåvilje til å gjøre et forsøk på ta del i det norske samfunn (lære basiskunnskaper som skrive)

- en del av befolkningen har etnosentrisk kultursyn ( de har sin kultur ragert høyest. en årsak til at de for forsterket dette synet er at de ikke respekterer lover og regler (æresdrap etc som jeg har nevnt)- de har et syn hvor man følet at #de kommer for utnytte våre trygdeordninger)

store utgifter påført samfunnet (mottak, opphold av innvandrere i påvente av oppholdstillatese transport av tilbakesending). det forsterkes, hvis intregrering myslyktes)

Positive

- Større del av befolkningen har et kulturrelatert syn (har forståelse av andre kulturer, religion osv f.eks tradisjoner på fødsel, pubertert, bryllup og død) teorier om hvordan verden ble til. Som eksempler på dette bygger vi moskeer slik at man kan fortsette og dyrke sin tro og levemåte)

- kulturell påvirkning (mat, musikk, klesdrakter)

- økt konkurranse i jobbmarkedet og skole . Mange innvandrere i asia er flinke på skolen (dette har med at de har opplevd fattigdom og lave levevilkår og de ser at den største mulighetebn ligger i å få en god udannelse) i motsetning for ola nordmann alt servert på sølvfat) med matrielle goder i oppveksten)

- fylle stillinger der vi har mangel opå arbeidskraft

Tiltak for å bedre intregreringsprossessen

- obligatorisk norskurs og samfunnskunnskap(lover)

gjøre norskurset intresant ved å at næringslivett tilbyr jobb i sammarbeid med NAV (på den måten få innvandrerene til å bruke språket i jobbsammenheng da ser de også resultatet av å lære norsk mens de går på jkurset. de ser at ola nordmann forstår hva de sier) (teorien om sa arbeidet i et helthetlig perspektiv) det kan virke stimulerende for innvandrere. og bedriftene kan få et tilskudd som dekker lønnskostnad og et tilskudd for å gjøre dette

Målet er å re-sosialiser dem inn i det norke samfunnet

"Sosialsering er å tilegne de kunnskaper,ferdighter og erfaring som kreves for å leve i et samfunn"

Velferdstaten har et gjensidghetsprinsipp. Ja,. borgere har rettigheter som samfunnet på oppfylle. men borgerne har også plikter i forhold til samfunnet. Derfor et det også en plikt i at innvandrere lærer seg norsk for å kunne bidra i sanfunnet. Ellers synes jeg de bær revurdere om hvorfor de kom til Norge (Dette skrev jeg faktitsk og redd det ble litt for sterkt og angrer. kan sensor trekke meg for dette?)

Hva synes dere?

jeg tror jeg forklarte begrep litt for ofte føler jeg...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk 2 :dontgetit::blush: er det mulig?

går det ann å drøfte ""feil" ?

jeg hadde push-og trekk faktorer

amerikabrevene

the american dream

utvikling av teknologien satte bønder uten jobb. derfor måtte flytte for å finne seg jobb osv.

krig, borgerkrig

jeg svarte jo på det oppgaven spurte om jesus

hvis noen har oppgaveteksten å kan dere legge den ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...