Gå til innhold

Stasjonær Gaming PC. Ca 10-14 k. Kom med forslag til hva den skal inneholde

Anbefalte innlegg

Har Skjerm/tastatur/mus/høytalere...

Skal ikke overklokke (kan kanskje være aktuelt å prøve senere for første gang, who knows.), spille Age of conan ++, litt photoshop etc...

Er ute etter en pc som er... Nogenlunde Stille, god avkjøling sånn at den ikke overopphetes etter mange timers spilling (vil ha den meget kjølig), og vil at den skal være rimlig hurtig og kunne dra nye spill meget bra.

Dette er hva jeg har prøvd å sette opp hittil (har ikke så voldsomt mye peiling), Kom med andre forslag hvis ting ser gærnt ut, og si ifra hvis det er noe jeg har glemt å ta med (skal få en annen til å bygge den for meg)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63958

Arctic Silver Arctic Silver 5 XL

Asus P5E ( Hvordan er dette iforhold til pris/ytelse ? X48/P35 bedre valg ? )

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic (Er vel helt greit lydkort ? skal koble til Logitech Z5500 surround)

Intel Core 2 Duo E8400 ( Er vel det beste man får når det gjelder pris/ytelse? )

Linksys WMP54G (Har trådløs linksys her, er denne grei å bruke ?)

Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk Fullversjon ( Forskjellen mellom premium og Ultimate ?, er det greiest å bare gå for ultimate ? )

Noctua NF-S12-800 ( Hvor mange trenger jeg ? 1 til cpu kjøleren og ? vet ikke hva som burde byttes og legges på i Shark kabinettet)

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 (Trenger vel 4gb til Vista, og disse er vel greie og mer enn nok ? )

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB (Trenger nok ikke mer, kan eventuelt kjøpe 1 til senere.)

Steel Steelpad QcK XXL (Virket bra...)

Thermalright ULTRA120 Extreme ( Er vel den greieste kjølingen ? Trenger jeg forøvrig noe kjøling til andre deler ?)

Thermaltake Shark ( Vil ha stor plass inne i kabinettet )

Thermaltake Toughpower 750W (fått mye bra omtale etter det jeg har lest, og burde vel holde mer enn nok)

XFX GeForce 9800 GX2 1024 MB 600M (Her er jeg meget usikker.. Et Gts 512mb koster jo halvparten.. Er 9800 GX2 verdt 3700kr ?, burde jeg heller starte med et GTS og heller oppgradere senere ? Vil Gts holde til de nye spillene ? )

Da håper jeg folk vil engasjere seg og gi litt tips og råd.. Kjøper den nok i slutten av mai tenker jeg.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Skjerm/tastatur/mus/høytalere...

Skal ikke overklokke (kan kanskje være aktuelt å prøve senere for første gang, who knows.), spille Age of conan ++, litt photoshop etc...

Er ute etter en pc som er... Nogenlunde Stille, god avkjøling sånn at den ikke overopphetes etter mange timers spilling (vil ha den meget kjølig), og vil at den skal være rimlig hurtig og kunne dra nye spill meget bra.

Dette er hva jeg har prøvd å sette opp hittil (har ikke så voldsomt mye peiling), Kom med andre forslag hvis ting ser gærnt ut, og si ifra hvis det er noe jeg har glemt å ta med (skal få en annen til å bygge den for meg)

Arctic Silver Arctic Silver 5 XL

Asus P5E ( Hvordan er dette iforhold til pris/ytelse ? X48/P35 bedre valg ? )

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic (Er vel helt greit lydkort ? skal koble til Logitech Z5500 surround)

Intel Core 2 Duo E8400 ( Er vel det beste man får når det gjelder pris/ytelse? )

Linksys WMP54G (Har trådløs linksys her, er denne grei å bruke ?)

Microsoft Windows Vista Ultimate Engelsk Fullversjon ( Forskjellen mellom premium og Ultimate ?, er det greiest å bare gå for ultimate ? )

Noctua NF-S12-800 ( Hvor mange trenger jeg ? 1 til cpu kjøleren og ? vet ikke hva som burde byttes og legges på i Shark kabinettet)

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 (Trenger vel 4gb til Vista, og disse er vel greie og mer enn nok ? )

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB (Trenger nok ikke mer, kan eventuelt kjøpe 1 til senere.)

Steel Steelpad QcK XXL (Virket bra...)

Thermalright ULTRA120 Extreme ( Er vel den greieste kjølingen ? Trenger jeg forøvrig noe kjøling til andre deler ?)

Thermaltake Shark ( Vil ha stor plass inne i kabinettet )

Thermaltake Toughpower 750W (fått mye bra omtale etter det jeg har lest, og burde vel holde mer enn nok)

XFX GeForce 9800 GX2 1024 MB 600M (Her er jeg meget usikker.. Et Gts 512mb koster jo halvparten.. Er 9800 GX2 verdt 3700kr ?, burde jeg heller starte med et GTS og heller oppgradere senere ? Vil Gts holde til de nye spillene ? )

Da håper jeg folk vil engasjere seg og gi litt tips og råd.. Kjøper den nok i slutten av mai tenker jeg.

Godt utvalg av skjermkort, og personlig ville jeg ha valgt Quad-core :) Ettersom flere spill sikkert vil støtte dette.

:) Ellers så alt greit ut :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ville bytta ut GX2 med et 9800GTX som holder mer en nok. 8400 er et godt valg.

Ultimate er sløs med penger, Home Premiem har alt du trenger.

Angående Hovedkort ville jeg valgt et P35 kort.

Et antec nine hundred kabinett med en corsair 550W ville også vært å foretrekke =) du trenger ikke 750W!

http://www.hardware.no/artikler/aatte_kabinetter/44234

http://www.hardware.no/artikler/13_stromforsyninger/46088/7 MERK: Dette er 450W versjonen

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Har da justert litt..

Vil ikke ha støvmagneten Antec nine hundred, og ser for meg at det blir trangt,varmt,støvete med midi kabinett..

Den 750w strømforsyninga er jo nesten i samme prisklasse, så tar liksegått den.

Har da lagt til et P35 kort, 9800GTX kort og home premium isteden.

Trur alt som er i kurven nå, er det jeg skal ha..

Er det forøvrig 120x120 vifte som skal kobles til den Cpu kjøleren ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det forøvrig 120x120 vifte som skal kobles til den Cpu kjøleren ?

Ja, (derav 120 i navnet) du kan ha 2 vifter på den. Den er veldig høy (16cm) så pass på at det nok dybde i kabinettet mellom døra og hovedkort (kjenner ikke kabb'et du har satt opp), du bør ha 20cm+ når det ikke er satt inn hovedkort.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å kikke på Mushkin 4GB Redline PC8000, da dette er kjappere og vil gi det mer å gå på når det gjelder overklokking, ville også valgt 9800GTX, GX2 yter noe bedre, men det kan ikke tilsvare prisforskjellen på GTX og GX2. Etter hva jeg har lest rundt omkring så skal vifta som følger med GTX være en grei vifte, som ikke støyer alt for mye og holder kortet kjølig nok til at du ikke skal oppleve problemer.

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som velger hovedkort som støtter CrossFire teknolog men som alikevel velger skjermkort som kan benyttes i SLI. Ihht til din handlevogn over har du Asus Maximus Formula og XFX GeForce 9800 GTX. Det går vel bra, men vil ikke det være ulurt med tanke på eventuelt et kort nummer to? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her... :hmm:

Lenke til kommentar

Med tanke på valgt av HK og GPU er det vel tre alternativer som gir litt mer mening enn det du har valgt nå:

1. Enten behold hovedkortet du har nå (skjønt jeg mener P5E er et bedre valg siden kortet er så og si identisk med Max. Formula bare med enkelt nettverkstilkobling) og velg en GPU som støtter CF, feks. HD3870X2 eller HD3870. HD3870 yter rett i underkant av 8800GT.

2. Behold GPUen du har nå og bytt til et HK som støtter SLI. Da må du ha et HK med nVidia chipset, og helst et med nForce 7-serie. 750i er greit mtp pris/ytelse, men ikke ideelt i SLI pga begrenset PCI-hastighet. 780i gir full ytelse i SLI, men jeg vet en del har klaget på at disse kortene kan ha problemer med Core2Quad. 790i er det beste, men koster til gjengjeld også en god del. Alt i alt er også nVidias chipset kjent for ikke å være like stabile, kompatible og kjølige som Intels.

3. Behold GPUen du har nå og bytt til et P35-basert HK. P35 er et veldig godt chipset pris/ytelsemessig, og det eneste store drawback de har i forhold til X38 er at det ikke gir full ytelse i CF (av samme grunn som at 750i ikke yter fullt i SLI). Abit IP35 går for å være et av de beste P35-kortene på markedet.

Hvis du velger Maximus Formula/P5E ville jeg droppet lydkortet i første omgang og testet det som er bundlet med hovedkortet. Jeg ble i hvertfall veldig positivt overrasket over lyden på mitt kort. Så kan du heller sette i et annet lydkort senere hvis du finner ut av at det medfølgende ikke duger.

Lenke til kommentar

Har ikke lyst på SLI eller CF (er vel det samme som SLi ?)

Koster mer enn det smaker.

da går jeg ned på det Abit P35 kortet...

Trenger jeg lydkortet da ? skal koble til surround.. det "populære" Z5500 annlegget. Men hvis alt går greit med kobling og lyden ikke blir merkverdig bedre med lydkortet, er det sløs synes jeg.

Lenke til kommentar
Har ikke lyst på SLI eller CF (er vel det samme som SLi ?)

Koster mer enn det smaker.

da går jeg ned på det Abit P35 kortet...

Trenger jeg lydkortet da ? skal koble til surround.. det "populære" Z5500 annlegget. Men hvis alt går greit med kobling og lyden ikke blir merkverdig bedre med lydkortet, er det sløs synes jeg.

så vidt jeg husker er det dekoder i det anlegget , så du trenger nok ikke noe lydkort nei, kjør lyden "rå" ut av pcen via spdif :) bra du gikk for quad:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...