Gå til innhold

Mulig å lage enkle kjøleelementer?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Ikke slakt meg om jeg bommer helt her nå.

 

spørsmålet er som følger:

 

Er det mulig (for meg) å lage noen små kjøleelementer, som drives av f.eks ett AA-batteri.

Jeg ahr ingen idé om hvordan det skal være mulig eller noe.

Vet noen om det er mulig, eller liknende løsninger, rop ut a :)

 

Disse små elementene må da være små, for de skal kjøle ned en liten boks, på størrelse med..tja, kanskje en snusboks?

 

 

Takk for bidrag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hva den skal brukes til, har faktisk en del å si.

Om du skal ha en liten boks som er tett og litt isolert, er det mulig å bruke batterier til dette.

Men det vil ikke holde lenge.... Hva som faktisk skal kjøles ned har litt å si for hvor stor kjøle effekt som trengs.

Du må gjerne ha rundt 10W effekt, og på batteri vil det være et relativt stort forbruk om vi snakker om bærbare ting.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Er mulig å lage noe slikt ja, men hvor praktisk/bærbart det blir er en annen sak. Kaldsiden på elementet (rommet) må isoleres veldig godt og varmen må fjernes fra varmsiden med en kjøleribbe hvis effekten er høy nok. Jeg ville satset på en enkel regulering også, feks at elementet stopper å gå når temperaturen inni boksen er under 8 grader og starter igjen når den når rundt 13 grader.

 

Peltierelementer får du forøvrig fra Ebay o.l. til en myyye bedre pris enn de har på ELFA. Er litt nysgjerrig på hva du har tenkt dette skal brukes til! ;D

 

EDIT: jeg ville også satset på å bygge denne "boksen" rundt et peltierelement. Det vil nok gi best resultater.

 

EDIT2: ferdiig (utrolig hva man kan lage av gamle overklokkingsdeler når man kjeder seg) :p Trakk 5A ved 5V, kanskje litt i meste laget for batterier ^^

post-26557-1211200689_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Et peltierelement med et kjapt mekket "kjølerom" av rørisolasjon og elektrikerteip. Jeg gjorde et par tester, og med 25W effekt på elementet klarte jeg ikke å få vann til å fryse inne i kjølerommet, selv om det nok ikke var langt ifra.

Varmsiden var kjølt av en AMD-k7 kjøler så den lå vel på ca 25 grader, mao en deltaT på ca 25 grader. Du trenger jo en deltaT på 10-15 grader (forutsatt at det er vanlig romtemp der du er), og kan isolere en del bedre. Dermed tror jeg at 10W effekt kan holde.

Lenke til kommentar

10W blir vel fortsatt litt for mye for enkel batteridrift. Du må også finne batterier laget for å kunne tåle "rask" utladning. Ala batterier ment for R/C.

 

Dette batteriet her f.eks http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...roducts_id=2745

 

Gir ikke mer enn 21,6Wh, da har man ca 2 timers drift ved 10W forbruk.

 

For å kunne komme opp i 7 timers forbruk, trenger man noe ala denne pakken.

http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...products_id=783

 

Vi snakker her altså om 2kg.

 

Selvfølgelig finnes det bedre batteriteknologier enn de overnevnte produkter, men nå er jo også pris et spørsmål.

 

 

Et typisk AA batteri har til sammenligning en kapasiet på ca 3Wh, med et forbruk på 10W trenger en da 10 slike for å klare 3 timers bruk, og dette er i en ideel verden. I praksis trenger man som ofte enda mer.

 

Mulig at du med en termostat kan redusere forbruket til elementet til et minimum, slik at det ikke kjøres konstant.

 

Tror det vil være mer plassbesparende å bruke et kjølemiddel som f.eks tørris, enn å ta med batterikapasitet til et elektrisk anlegg.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...