Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En virkelig venn betaler tilbake.

Anbefalte innlegg

Av den grunn låner jeg ikke bort penger til venner.

Det vil si... Jeg låner kun bort penger jeg har råd til å tape. I det jeg låner dem så anser jeg dem som "tapt". Hvis jeg får dem tilbake så er det bare en bonus.

Om du faktisk mener det du sier så ville jeg revurdert bruken av ordet "venner" i den første setningen din.

Så venner er personer som tar penger i fra deg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god venn betaler vel tilbake? Helt greit at man glemmer altså, men om man så ber om å få det tilbake, betaler man da?

Noe annet blir vanskelig å kalle venn i mine øyne. Selv husker jeg fortsatt en hundrelapp jeg skylder fra 10klasse, det vil si ca 10 år siden. Den tenker jeg på stadig vekk, og kommer til å betale tilbake straks jeg treffer fyren igjen(nei, har ikke hatt kontakt med ham på lenge). Det er det eneste jeg ikke har tilbakebetalt, og jeg husker alle lån inntil jeg har betalt dem.

Det jeg låner bort/legger ut derimot, glemmer jeg med en gang. Jeg stoler på mine venners ærlighet at det blir gjort opp, og det gjør det.

En helg eller to siden dro jeg kortet på 1800kr på bar for meg og 2 kamerater. Han ene overførte sin del iløpet av uka, og han andre spanderte hele vorspielet og byturen på meg neste helg.

Det er kanskje annerledes fordi meg og alle mine venner er i full jobb? Jeg vet ikke, men å kalle noe et lån for deretter å bevisst ikke betale tilbake, er jo tilnærmet tyveri. Så dårlig venn blir det uansett. Arbeidsløs eller ei.

Lenke til kommentar
Av den grunn låner jeg ikke bort penger til venner.

Det vil si... Jeg låner kun bort penger jeg har råd til å tape. I det jeg låner dem så anser jeg dem som "tapt". Hvis jeg får dem tilbake så er det bare en bonus.

Om du faktisk mener det du sier så ville jeg revurdert bruken av ordet "venner" i den første setningen din.

Så venner er personer som tar penger i fra deg? :)

Hæ? Jeg sier det at man kan vel ikke kalle folk som tar penger fra deg "venner" ? Om de er venner skal det vel ikke være noe problem å låne bort penger!

Lenke til kommentar
En god venn betaler vel tilbake? Helt greit at man glemmer altså, men om man så ber om å få det tilbake, betaler man da?

Noe annet blir vanskelig å kalle venn i mine øyne. Selv husker jeg fortsatt en hundrelapp jeg skylder fra 10klasse, det vil si ca 10 år siden. Den tenker jeg på stadig vekk, og kommer til å betale tilbake straks jeg treffer fyren igjen(nei, har ikke hatt kontakt med ham på lenge). Det er det eneste jeg ikke har tilbakebetalt, og jeg husker alle lån inntil jeg har betalt dem.

Det jeg låner bort/legger ut derimot, glemmer jeg med en gang. Jeg stoler på mine venners ærlighet at det blir gjort opp, og det gjør det.

En helg eller to siden dro jeg kortet på 1800kr på bar for meg og 2 kamerater. Han ene overførte sin del iløpet av uka, og han andre spanderte hele vorspielet og byturen på meg neste helg.

Det er kanskje annerledes fordi meg og alle mine venner er i full jobb? Jeg vet ikke, men å kalle noe et lån for deretter å bevisst ikke betale tilbake, er jo tilnærmet tyveri. Så dårlig venn blir det uansett. Arbeidsløs eller ei.

At DU tenker sånn og husker på en 100-lapp i 10 år betyr ikke at alle andre gjør det. Veldig mange glemmer sånt veldig fort. Og det gjør dem ikke til dårlige venner.

Lenke til kommentar
At DU tenker sånn og husker på en 100-lapp i 10 år betyr ikke at alle andre gjør det. Veldig mange glemmer sånt veldig fort. Og det gjør dem ikke til dårlige venner.

Nei, alle har lov å glemme - men når man gjør det gjentatte ganger så viser man at man ikke har respekt for våre venner, og da er man en dårlig venn.

Det er nærmest universalt at man ikke er en god venn om man ikke respekterer sin venn.

Lenke til kommentar

Les skikkelig hva jeg skriver på slutten:

"men å kalle noe et lån for deretter å bevisst ikke betale tilbake".

Det er noe helt annet enn å glemme. Jeg har ingen problemer med at Ole glemmer at han lånte en høvding av meg, så lenge han ordner saken når han kommer på det eller jeg minner ham på det.

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som har lånt 500kr av meg i påska. Jeg har ikke vært forbanna eller tenkt på pengene 24/7, men jeg har presisert at jeg gjerne vil ha tilbake pengene, fordi jeg ikke vil at vennskapet skal gå ad undas over noen hundrelapper.

Det er ikke at jeg lider noen nød, men det er liksom prinsippet som snakker for meg. Jeg kan ikke ha det på meg at jeg gir faen i 500kr, da skal jo alle låne og ikke betale tilbake!

Han sa forøvrig at jeg skulle få pengene i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...