Notatblokk Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Har en caddy som er kjøpt mest for å bruke som hundebil. Bare ett stort minus med den, og det er plexiglasset (?) som er mellom rommet bak og setene. Bilen koker i sola, og er grisekald om vinteren. What to do? Ser ut som om den er bolta fast, hvertfall går det ikke an å få skrudd den ut selv. Så aner ikke hva alternativet er, bruke stikksag og skjære vekk? Kunne gjerne hatt en slags luke der som går an å lukke (men det er kanskje vanskelig å få til?), eller bare erstatte hele plata med et gitter rett og slett. Da vil vi ha lufte/oppvarmingsmuligheter for bakrommet. Er det forresten godkjent å styre med denne ruta, det er ikke sånn at jeg ikke får EU-godkjent den pga dette eller noe? Ja, jeg er 100% bilamatør, derfor jeg spør Edit: Kanskje feilpost, men da blir det fiksa Endret 16. mai 2008 av Juliess Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 For at bilen skal være godkjent som varebil må skilleveggen være hel og i orden. Det vil si at du ikke uten videre kan ta den ut eller lage store hull i den. Når det er sagt er varebiler ofte levert med gitter i stedet for plexiglass (f.eks Toyota Yaris og Citroën C8 har gitter). Jeg vil tro at du godt kan skjære ut et parti av veggen og sette inn et gitter i stedet. Det er nok bedre å fylle åpningen med et fastskrudd gitter enn å lage en luke som kan åpnes og lukkes. Ta kontakt med trafikkstasjonen og spør dem om hva de ville godkjent, og hva du ikke får lov til, det er nok i dette tilfellet bedre med tillatelse enn tilgivelse. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Kan jeg spørre om det f. eks på EU-kontrollen? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Ja, det kan du sikkert - hvis de har tid Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Tenkte på å spørre om hva og hvordan Regner ikke med de har tid (og jeg har ikke penger) til å gjøre det da. Ei venninne med lik bil mente at det koster ca 3000,- for å få satt inn gitter i stedet. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hvis bilen er eldre enn 10 år kan den kanskje omregistreres til personbil. Da er ikke pleksiglasset lengre påkrevd.. Vet ikke om det er mulig med en bil som neppe er levert i Norge som personbil, men det kan jo hende. Tror nok likevel ikke jeg ville tatt ut hele veggen, det er jo greit å unngå at løsøre kommer flygende ved en bråstopp, men kanskje lage noen hull som er store nok? Dette kan sannsynligvis trafikkstasjonen svare på på tlf - bare å ringe og spørre om VW Caddy kan omregistreres til personbil. Koster deg nytt vognkort og nye skilter i så fall. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Det er 2002-modell. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) For at bilen skal være godkjent som varebil må skilleveggen være hel og i orden. Det vil si at du ikke uten videre kan ta den ut eller lage store hull i den. Ikke helt korrekt. Jeg fikk lov til å skjære hull i veggen min og montere høyttalere. Når det begynte å oppstå problemer med veggen var hvis den ble flyttet på, så denne statskassa ikke lenger passet inn. For å få fjerna pleksiglasset kan du bare ta å borre ut naglene. For å få mer varme bakover kan du vel montere et lite varmeapparat der? Å få bort igjen sommervarmen er nok heller en værre sak.. Endret 18. mai 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Ja, det er nesten verre at det er varmt faktisk. De kan jo få ekstra tepper/dyne osv om vinteren og varme madrasser, men det er verre når det ikke finnes frisk luft baki der og bikkja er på grensa til heteslag. Og noen ganger er man jo faktisk nødt til å ha dem baki, enten om det er for transport eller oppbevaring. Hvordan borrer man ut naglene? Isj, uansett har jeg ikke sånt utstyr Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 For at bilen skal være godkjent som varebil må skilleveggen være hel og i orden. Det vil si at du ikke uten videre kan ta den ut eller lage store hull i den. Ikke helt korrekt. Jeg fikk lov til å skjære hull i veggen min og montere høyttalere. Når det begynte å oppstå problemer med veggen var hvis den ble flyttet på, så denne statskassa ikke lenger passet inn. For å få fjerna pleksiglasset kan du bare ta å borre ut naglene. For å få mer varme bakover kan du vel montere et lite varmeapparat der? Å få bort igjen sommervarmen er nok heller en værre sak.. Jo, men når du monterer høyttalerne tetter du jo igjen hullene. Men det er klart at løsningen for Julie kan være å lage hull, og om det gir problemer kan hun jo bare plassere høyttalere i hullene ved kontroll Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 For at bilen skal være godkjent som varebil må skilleveggen være hel og i orden. Det vil si at du ikke uten videre kan ta den ut eller lage store hull i den. Ikke helt korrekt. Jeg fikk lov til å skjære hull i veggen min og montere høyttalere. Når det begynte å oppstå problemer med veggen var hvis den ble flyttet på, så denne statskassa ikke lenger passet inn. For å få fjerna pleksiglasset kan du bare ta å borre ut naglene. For å få mer varme bakover kan du vel montere et lite varmeapparat der? Å få bort igjen sommervarmen er nok heller en værre sak.. Jo, men når du monterer høyttalerne tetter du jo igjen hullene. Men det er klart at løsningen for Julie kan være å lage hull, og om det gir problemer kan hun jo bare plassere høyttalere i hullene ved kontroll Det er jeg klar over, men tenkte at hun da kunne plassere et gitter over hullene i steden for høyttalere. Ja, det er nesten verre at det er varmt faktisk. De kan jo få ekstra tepper/dyne osv om vinteren og varme madrasser, men det er verre når det ikke finnes frisk luft baki der og bikkja er på grensa til heteslag. Og noen ganger er man jo faktisk nødt til å ha dem baki, enten om det er for transport eller oppbevaring. Hvordan borrer man ut naglene? Isj, uansett har jeg ikke sånt utstyr Det du trenger for å borre ut naglene er en drill og et passende borr, så om du ikke har det selv, har du sikkert en venn med det utstyret. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Når det gjelder friskluft, så burde vel være relativt enkelt å montere en ventil/luke i taket. No lignenede som dette eller dette. Oppvarming er det litt verre med, men en varmer fra Webasto kan nok gjøre jobben. Men dette blir noe mer kostbart. Frode Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Luke er egentlig et bra forslag, men jeg vil anta at den ikke gir nok luft om sommeren. Det er en mørkeblå bil og hvis jeg er inni der kjenner jeg det virkelig strømmer varme ned fra taket. Det eneste som hjelper noe særlig er om bakluka står litt åpen. Da kommer det frisk luft, og litt kaldere luft. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Luke er egentlig et bra forslag, men jeg vil anta at den ikke gir nok luft om sommeren. Det er en mørkeblå bil og hvis jeg er inni der kjenner jeg det virkelig strømmer varme ned fra taket. Det eneste som hjelper noe særlig er om bakluka står litt åpen. Da kommer det frisk luft, og litt kaldere luft. Noen av ventilene/lukene(f.eks. den siste jeg linket til) leveres med en vifte som gir økt gjennomstrømning. Frode Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ja, der ser du hvor mye peiling jeg har på bildingser :!: Lenke til kommentar
support81 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Ja, det er nesten verre at det er varmt faktisk. De kan jo få ekstra tepper/dyne osv om vinteren og varme madrasser, men det er verre når det ikke finnes frisk luft baki der og bikkja er på grensa til heteslag. Og noen ganger er man jo faktisk nødt til å ha dem baki, enten om det er for transport eller oppbevaring. Hvordan borrer man ut naglene? Isj, uansett har jeg ikke sånt utstyr Har du funnet noen løsning på skilleveggen din? Har en Caddy delebil stående som er på vei til huggeren en av de nermeste dagene Denne delebilen har en skillevegg uten plexi glass ,den har bare gitter fra midten av skilleveggen og opp til taket og helt ut til sidene Det du må gjøre da er å skru ut hele skilleveggen og sette inn den nye, dette er faktisk en lettere jobb en det høres ut som, det er fktisk lettere enn å begynne å gjøre noe med den du har fra før og i tillegg slipper du å spørre noen om tillatelse Vet ikke helt hvor du bor henne i landet? Bor selv i Kristiansand men meg og frua skal en tur til Oslo i løpet av uka/helgen og kan eventuelt skru den ut og ta den med bortover og møte deg dersom du vil ha den og du holder til på strekningen, kan eventuelt sendes mot at du selv betaler for porto Pris 0,- Håper du kanske har noen som kan være behjelpelig med å bytte den for deg, trenger ikke noe mere enn en 10mm fastnøkkel og muligens en 13mm Bedre den kommer til nytte der noen trenger den i stedet for å bare hive den på skroten Mvh support81 Endret 21. mai 2008 av support81 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Min Pug Partner hadde gitter, men problemet her var motsatt: Diesel og dårlig med varme gjorde at det ikke var mulig å varme opp hele kassa. Derfor hadde Pug hengt en plastfolie foran gitteret, slik at bare rommet rundt forsetene ble varmet opp. Siden den hadde gitter, bør det ikke være noe problem å bytte fra hel skillevegg til gitter, eller sette inn gitter på en del av skilleveggen, men sjekk grundig først. Tenk også på at det kan være praktisk å kunne dekke gitteret (når du kjører en kald vinterdag UTEN hund), så du får varme foran. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 support81: Takk for et godt tilbud, men har NADA penger akkurat nå. Dessverre Dette bilopplegget er litt lenger frem i tid føler jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå