Etnies Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Enig med t_k. Dette skal jeg følge med på Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Morro å få sånn respons. t_k, jeg ser du har en canon 450D, hva mener du om teoriene mine å bruke liveviewbilde som overføring til bakken? Ellers så er det nesten sånn at jeg slipper å bruke overføring til bakken. Med vidvinkellinse så slipper jeg faktisk å fly så høyt. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Morro å få sånn respons. t_k, jeg ser du har en canon 450D, hva mener du om teoriene mine å bruke liveviewbilde som overføring til bakken? Ellers så er det nesten sånn at jeg slipper å bruke overføring til bakken. Med vidvinkellinse så slipper jeg faktisk å fly så høyt. Vidvinkel er nok en mye bedre idé enn å være helt avhengig av videooverføring. Du må lage til en sak som kan trykke på "SET"-knappen på baksiden for å starte liveview, og til utløseren er det bare å koble en to-trinns bryter inn på snorutløserpluggen som er en 2,5mm stereo-jack. Hvordan er det med risting i helikopteret? Hvis det er kraftig risting kan det bli problemer å få bildene optimalt skarpe. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Du må lage til en sak som kan trykke på "SET"-knappen på baksiden for å starte liveview,og til utløseren er det bare å koble en to-trinns bryter inn på snorutløserpluggen som er en 2,5mm stereo-jack. Hvordan er det med risting i helikopteret? Hvis det er kraftig risting kan det bli problemer å få bildene optimalt skarpe. Risting er faktisk et lite problem på mitt fuelhelikopter. Men både på fuel- og elektriske helikopter så har en elektronisk utstyr som opprettholder nøyaktig motorhastighet så det er enkelt å sette en annen hastighet for å prøve det ut om ristingen gir seg. Legger ved et bilde som viser det som viste minst tegn til risting. Ellser så har jeg ikke tenkt over den måten du sier å trigge utløseren på. Det jeg bruker nå er en servo med påmontert gummiknott som trykker fysisk på utløseren, funker helt greit det altså men måten din gjør montering og demontering av kamera til riggen mye enklere. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Morro å få sånn respons. t_k, jeg ser du har en canon 450D, hva mener du om teoriene mine å bruke liveviewbilde som overføring til bakken? Hmm. Akkurat det vet jeg lite om. Om man får trådløst sendt signalene til bakken, så skal det vel være greit. Ellers så kan du jo lage deg et oppsett med et "spionkamera" eller hva de kaller det som sender signalet ned til deg på Wlan eller hva de nå bruker. Jeg syns faktisk å huske at jeg så et "tutorial" om det en gang på Slashdot.com faktisk. Svakheten blir da at bildene du tar blir å avike fra det du ser i monitoren, men du skal vel bruke monitoren mest for å styre helikopteret? Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Morro å få sånn respons. t_k, jeg ser du har en canon 450D, hva mener du om teoriene mine å bruke liveviewbilde som overføring til bakken? Ellers så kan du jo lage deg et oppsett med et "spionkamera" eller hva de kaller det som sender signalet ned til deg på Wlan eller hva de nå bruker. Jeg syns faktisk å huske at jeg så et "tutorial" om det en gang på Slashdot.com faktisk. Svakheten blir da at bildene du tar blir å avike fra det du ser i monitoren, men du skal vel bruke monitoren mest for å styre helikopteret? Det jeg har tenkt var å koble videosenderen(2,4 GHz) som skal stå i helikopteret til videoutgangen på kameraet sånn at jeg kan se akkurat det utsnittet som blir fotografert. Spørsmålet jeg stiller deg er bare om liveview'en sendes ut på videoutgangen og om det står på hele tiden sånn at jeg ikke mister bildet som blir sendt til bakken. Hvis jeg mister det så går det galt om du skjønner... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Hvis du går innom en fotobutikk med senderen din, kan det jo godt være at du får prøve Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 27. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Det jeg har tenkt var å koble videosenderen(2,4 GHz) som skal stå i helikopteret til videoutgangen på kameraet sånn at jeg kan se akkurat det utsnittet som blir fotografert. Spørsmålet jeg stiller deg er bare om liveview'en sendes ut på videoutgangen og om det står på hele tiden sånn at jeg ikke mister bildet som blir sendt til bakken. Hvis jeg mister det så går det galt om du skjønner... LiveView sendes på videoutgangen på 40D, og kan ikke tro at det er noe anderledes på 450D. Men det er en timer på LiveView som skrur den av etter et par minutter hvis du ikke tar bilder, og så skal det være en overopphetingsbeskyttelse også. Så å måtte stole 100% på videooverføringen høres ut som en veldig dårlig idé. Uansett må du ha en servo som trykker på SET-knappen for å skru på LV hver gang du mister bildet. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2008 Det jeg har tenkt var å koble videosenderen(2,4 GHz) som skal stå i helikopteret til videoutgangen på kameraet sånn at jeg kan se akkurat det utsnittet som blir fotografert. Spørsmålet jeg stiller deg er bare om liveview'en sendes ut på videoutgangen og om det står på hele tiden sånn at jeg ikke mister bildet som blir sendt til bakken. Hvis jeg mister det så går det galt om du skjønner... Uansett må du ha en servo som trykker på SET-knappen for å skru på LV hver gang du mister bildet. Jeg var å så på et i butikken skjønner du og jeg mener jeg fikk til å stille på tiden liveview skulle være i funkjsjon. Mener det var 30 minutter jeg, noen som kan bekrefte det?? Ellers så er det overopphetingssikringen som kan være et problem ja. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juni 2008 Da forlot helikopteret San Marino, California så nå er det snart montering og testing. Er det noen som har fått testet mitt lille trådspørsmål? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2008 Har du pugget denne sånn at du kan reglene? http://wiki.diskusjon.no/index.php/Flyfoto Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juni 2008 "Det er forbudt for enhver å ta luftfotografier eller gjøre opptak med luftbårne sensorsystemer av områder, anlegg eller objekter hvor Forsvarets overkommando har fastsatt restriksjoner for slik fotografering mv." Tror ikke det gjelder privathus og næringseiendommer. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juli 2008 Etterhvert så fikk jeg kjøpt meg En Canon EOS 450D. Er det noen som sliter med litt uklare bilder fra dette kameraet. Jeg kjøpte også en Sigma 10-20mm linse, den er faktisk helt rå! Lenke til kommentar
rieg Skrevet 3. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Når jeg koblet min 450D til skjermen Med live så viste den ikke live på kameraet! kun på tvskjermen. Tar jeg et bilde kommer lv på igjen etterpå! du kan jo fjerne visningen av bildet som er tatt så går det raskere! Endret 3. juli 2008 av rieg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2008 De er vanlig å oppleve bilder fra en slr som uklare når man første gang tar et i bruk. Det skyldes to årsaker. For det første gir et kompaktkamera bilder som er overskarpet i forhold til hva som er naturlig skarping. Det er en egenskap som seriøse fotografer ikke ønsker. Et nøytralt jpg eller en rawfil skal gi rom for skarping som passer mediet. Det er nemlig forskjell på behovet for skarping til en poster eller et lite web-bilde. Går du inn i menyene (les manualen) så finner du muligheter for å stille skarpheten, farger og kontrast opp til det nivået du ønsker. Men da bare på jpg-filer. Raw vil alltid være helt nøytralt, siden det er en råfil. Det er jo også en mulighet at optikken ikke er 100%. Gjelder følelsen av litt uklarhet uansett hvilket objektiv du bruker så kan du avskrive den muligheten. Gjelder det kun et objektiv er det mulig det er noe galt med det. Men jeg har mest tro på den opprinnelige teorien. I tillegg synes jeg at Canon tidligere hadde en mykere kontrastgjengivelse enn de andre merkene som brukte CCD isteden for CMOS. Det er en kvalitet med Canon som jeg liker, men andre synes den bare medfører ekstra-arbeid. Smak og behag, med andre ord. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2008 Ja, nå er systemet helt klart for utprøving. Helikopter, Eos450D med livewiev og overføring til bakken. Dette ser virkelig bra ut. Tekte å prøve systemet ut i kveld når batteriene er fulladet. Bilder kommer ettehvert. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 21. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2008 Dette blir moro å følge med på. Gleder meg til å se resultatene. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 2. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2008 Hvis dere følger linken til hjemmesiden min så ligger det endel bilder der... Systemet er oppe å går og jeg har en liste med oppdrag som ligger å venter på meg :-) Takker og for alle som har hjulpet med spørsmål jeg har lurt på? God førnøyelse! Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 3. august 2008 Rapporter Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Hvis dere følger linken til hjemmesiden min så ligger det endel bilder der... Systemet er oppe å går og jeg har en liste med oppdrag som ligger å venter på meg :-) Takker og for alle som har hjulpet med spørsmål jeg har lurt på? God førnøyelse! Kjempe artig dette Ser på bildene din og lurer på om du har justert de noe i etterkant i det heltatt eler om de er rett fra kamera.. Ser ut som de kan ha godt av litt fargejustering/kontrast og litt oppskarping. Tar du bilder i raw eller jpg. Om du ikke ønsker å foreta noe etterarbeid anbefaler jeg att du bruker jpg og finner innstillinger i kameraet som gir noe freshere bilder. tatt meg frihet til å justere ett av dine bilder. Si i fra om du vil att jeg skal fjerne det. (fjernet) justert kontrast. lysnet litt av skyggene og skarpet opp forsiktig. Endret 5. august 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 3. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august 2008 Det gjør ingenting om du har ordnet litt på de, er utrolig glad for å se hvordan de kan bli. Jeg tar bildene i raw og skarper de litt og gjør de litt mer fargerike men jeg har tydeligvis mye å gå på. Kunne du tenke deg å sett litt på en av bildene jeg har og gjort det du ønsker for så å sende det tilbake til meg med forklaring på hva du har gjort. I og med at bildene er solgt så ønsker jeg selvfølgelig ikke å legge ut raw-bilder her men du kan få den tilsendt privat. Men dette kun hvis du vil... Noen andre som har meninger om bildene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå