mr_skutle Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Ja, det ligger faktisk litt penger i det så jeg skjønner folk vil holde ting for seg selv. Selve kamera står i en mount kjøpt fra USA spesielt beregnet for RC helikopter. Bildet tas via en bryter på senderen (9 kanals sender). Og her kommer liveview inn, har fått tak i en 1000mW sender som monteres på helikopteret og som sender et live bilde direkte fra kamera og ned til en mottager jeg har på beltet (dette utstyret sies å ha en rekkevidde på 3km fri sikt). Derfra går signalene til videobrillene som viser en 80" skjerm som ser ut til å være på 1,5m avstand. Også må du selvfølgelig kunne fly helikopter og ha nerver til å fly utstyr til nermere 35.000,- i luften. Bare det er en kunst i seg selv Du får en god bruktbil til den prisen... Ganske kult utstyr men som sagt, det ligger endel arbeid for å komme frem til den rette konfigurasjonen så linker blir dessverre ikke lagt ut. Dere skal heller få se bilde av den ferdige riggen tilslutt, litt på avstand... Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 450D er ganske ny,tror ikke det er så mange brukererfaringer ennå her på forumet. Men hvordan har du tenkt og overføre bilde/trigger trådløs fra helikopter til groundbase,nysjerrig på det Det kan by på problemer med Vidvinkel uten bildestablisator hvis det er mye vibrasjoner i helikoptret,tenker litt på plentraktortesten som er her en eller annen plass på forumet,der testet dem objektiver med eller uten bildestablisator,stor forsjell når han kjørte runt med traktoren og tok bilder samtidlig. Så lenge live wiew ikke fungerer på auto kun manuelt, blir det kanskje litt vanskelig å få stilt det inn eller ?? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Bildet tas via en bryter på senderen (9 kanals sender). Og her kommer liveview inn, har fått tak i en 1000mW sender som monteres på helikopteret og som sender et live bilde direkte fra kamera og ned til en mottager jeg har på beltet Da forstår jeg bedre Kult prosjekt. Da kan du ikke bruke Canon´s sin programvare EOS utility da den "forlanger" en PC for å justere/knipse bilder fra,det du må ha er en videoutgang på kamera så du får tatt bildene ut i fra det du ser på skjærmen. Problemet er som sakt tidligere her,at når du tar bilde så må speilet ned/opp/ned inne i kamera i tillegg så har du noe treghet på liveview.kan nok være en bedre løsning og montere et eksternt videokamera på selve søkeren. http://php.dingz.no/php/art.php?id=499630 Tror nok du får vente og se til du får kamera i hus. Hvis det ikke går og bruke 450D til dette så har jeg en annen ide. Hvis du tar et lite videokamera/overvåkningskamera og monterer sammen med 450D så det viser det samme. Du får trådløse triggere som har fokuseringsmuligheter samt du kan ta bilder i singel/serie/bulb det siste er nok ikke noe for deg Hvis du ikke er veldig flink til og hovere,men dem har bare en rekkevidde på ca 100 meter. Edit:leif Endret 18. mai 2008 av Nautica Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Nå svarer jeg på noe jeg egentlig ikke har peiling på, men er det vits å ha zoom på kameraet når du likevel ikke kan endre den i lufta? Får man ikke "bedre bilde for pengene" på fastoptikk? Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg synes hele dette prosjektet virker lite gjenomtenkt. Hvorfor akurat en EOS 450D? og ikke en kompakt eller en OLY eller Sony eller et annet kamera som er lagd for å vise video. Det virker ikke som om du vet vilken brennvidde du trenger. Virker ikke som om du vet hvordan et DSLR virker. Hvor mye erfaring har du med å fly helikopter og fotografering, virker som om du ikke har så fryktelig mye erfaring og vis det er tilfelle tror jeg du kaster bort 35K på idioti. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Patrol_33, selv om jeg kommer til å få noe bedre utstyr en deg + ett helt suverent helikopter så syntes jeg du er litt selvgod og kaller prosjektet mitt for idioti. Finner ikke helt ordet jeg leter etter men tror det begynner på miss... og slutter på ...unnelse. Med en kontrakt som lyder på et 6-sifret beløp årlig så syntes jeg dette er helt topp! Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 "Det er jo mye tøffere å ha et DSLR, en en billig kompakt.Og ikke minst lyden fra et SLR.Må ta med at alle tror du er flink til å ta bilder når du har et DSLR...." Syntes jeg så din signatur på denne uttalelsen Patrol_33 :!: Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Om vekten ikke er et problem så vil jeg anbefale deg Canon S5 i stede, der har du videostream ut på analog video, Utløserknapp som på Speil (om det er bare det som passer i den kameraholderen) Muligheten for video, 360graders panorama fra 100meter høyde.? Vidvinkelkonverter... Og lettere en dSLR... Hva er egentlig kravene til bildene.? Megleren trenger ikke bilder på mer en 2Mpix til å bruke på nettet og i prospekt... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg vil si det er litt arrogant av deg å beskylde andre for misunnelse bare fordi de påpeker helt klare svakheter og mangler i planen din. For det er ganske klart at du ikke helt har tenkt gjennom det her fullt ut. Hadde du gjort det så hadde du blant annet allerede visst at 450D kun har en bildebrikke. Jeg er enig med Patrol at 450D antagelig er et dårlig valg for ditt bruk, i hvert fall på den måten du beskriver. For å utdype: live view på 450D fungerer på en av to måter. Du kan enten velge å la den vanlige fasedetekterende autofokussensoren være aktiv, hvilket medfører at du må aktivere autofokus for hver gang du skal fokusere, og når du gjør det så vil speilet vippes ned og du vil miste bildet for en kort periode. Alternativet er å bruke kontrastdetekterende fokus (tilsvarende den som finnes i kompaktkameraer), men denne er altså signifikant tregere enn fasedetekterende. De eneste kameraene som kan gi live view med kontinuerlig, rask autofokus er Sony alpha 300 og 350. Jeg vet ikke om disse kan overføre liveview-bilder til en ekstern skjerm. Et alternativ er selvsagt å bruke et hvilket som helst speilreflekskamera (men gjerne ett med en stor og lys søker) og et separat kamera som festes på søkeren. Det finnes eksisterende løsninger for dette, uten at jeg kommer på navnet på dem i farten. Brennviddeområdet du trenger er også noe du bør tenke over. Og som påpekt tidligere: du har ikke noen form for motorisert zoom, så du kan antageligvis like godt bruke et fast objektiv. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Ja, kansje litt arrogant men det bare "kom" ut. Bare litt lett for å kommentere når folk uttaler seg om... Ja, jeg skal ikke fortsette. Grunnen til at jeg kjøper noe litt dyrere enn et kompakt er at dette kommer jeg til å bruke til å ta "vanlige" bilder med også, har vert å testet det i en lokal butikk og det var det jeg var mest fornøyd med. Kjøper heller ikke fast optikk når jeg kan kjøpe et som er mer allsidig. Det med overføring av liveview-bildet er bare ren luxus hvis jeg får det til men det andre i samme bransje bruker mest er Nikon 80D og 300D og et lite "spionkamera" som "ser" noenlunde det samme som DSLR'en. Kan være det virker lite gjennomført men siden dette er en kameraside så spør jeg om kamerating, ikke tenk på det fly og kapasitetsmessige, det er jeg egentlig trygg på. Men som sagt, jeg har faktisk ikke fått svar på spørsmålet mitt så jeg er fortsatt utrolig glad for tilbakemeldinger fra dere som har 450D'en. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Det kan by på problemer med Vidvinkel uten bildestablisator hvis det er mye vibrasjoner i helikoptret,tenker litt på plentraktortesten som er her en eller annen plass på forumet,der testet dem objektiver med eller uten bildestablisator,stor forsjell når han kjørte runt med traktoren og tok bilder samtidlig.Det var ikke snakk om objektiver med bildestabilisering (i hvert fall ikke den plentraktortesten jeg leste ), men en test av den innebygde sensorstabiliseringen i et Pentax-hus (jeg tror det var K20D. Men jeg er enig i at bildestabilisering vil være nyttig. Skulle jeg kjøpt et hus til denne typen bruk ville jeg sett på Olympus E420. Lett hus, lett optikk og innebygd bildestabilisering. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Tja..tror ikke mitt forslag er reelt, men kan nå legge det ut der. 40D med Live View + WFT-E3A batterigrep med WLAN + EOS Utility = trådløs styring av kamera med bilde på skjerm Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Så lenge live wiew ikke fungerer på auto kun manuelt, blir det kanskje litt vanskelig å få stilt det inn eller ?? Det fungerer i P, det er da langt fra manuell modus. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Men som sagt, jeg har faktisk ikke fått svar på spørsmålet mitt så jeg er fortsatt utrolig glad for tilbakemeldinger fra dere som har 450D'en. 40D gir iallefall visning av liveview på videoutgangen, og da skulle jeg tro at 450D også gjør det. Men siden liveview skrur seg av automatisk synes jeg det høres litt risikabelt ut å ha det som eneste mulighet for å styre helikopteret. Da må du isåfall ha en servo som kan trykke på set-knappen bak på kamera for å skru på liveview igjen. Jeg ville heller hatt visning av bildet på en liten skjerm, slik at det ikke blir kaos hver gang du mister bildet i brillene. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) finnes det ikke noe videkamera/sender som kan kobles til søker? ev bruke noe slikt.http://www.smartprodukter.com/product_info.php?products_id=40 Utløser av kamere order man sikkert bare med en servo og en ledig kanal på radion.Ev en radio nr2. Da kan man dytte spaken halveis ned for å få fokus og så helt ned for å skyte. edit fant denne http://www.zigview.co.uk/lst98.htm kansje det er løsningen ? Endret 19. mai 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) dobbelpost Endret 19. mai 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 finnes det ikke noe videkamera/sender som kan kobles til søker? ev bruke noe slikt.http://www.smartprodukter.com/product_info.php?products_id=40 Utløser av kamere order man sikkert bare med en servo og en ledig kanal på radion.Ev en radio nr2. Da kan man dytte spaken halveis ned for å få fokus og så helt ned for å skyte. edit fant denne http://www.zigview.co.uk/lst98.htm kansje det er løsningen ? Det er foreslått før. Men det virker som om trådstarteren er bestemt på å benytte seg av live view. Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. mai 2008 Ok, hvis det funker på 40D så gjør et helt sikkert det på 450D også. Men det går jo an å stille inn hvor lenge liveview skal vises, går det ikke? Er det mulig å sjekke hvor lenge den kan settes til å stå på? Hvis det ikke er mer enn 3 min. så holder det rikelig, jeg har uansett tatt noen bilder innen den tiden. Vel, jeg vil si det er mindre risikabelt å bruke briller, grunnen til at jeg bruker det er at de er mindre påvirkelige for sollys og at jeg kan "titte" over dem for å fly helikopteret opp i hovedpossisjon for så å dytte dem på plass når bildene skal tas. I dag fikk jeg forresten kameramounten som skal festes til helikopteret. Den i seg selv veier 1200g. Når jeg da får en EOS 450D og linse som veier tillsammen ca. 1000g + videolink og batt så vil det hele veie bortimot 2,5 - 2,6 kg. Dette har selger av helikopter garantert for at er barnemat for helikopteret med min konfigurasjon. Da vil hele sulamitten veie i underkant av 9 kg og ha en flytid på mellom 15-20 min!! Lenke til kommentar
mr_skutle Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Da har jeg ordna ei lita enkel nettside også. Der kan dere se noen bilder og en liten videosnutt! www.stordluftfoto.no Lenke til kommentar
t_k Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Wow! Kuleste prosjektet jeg har hørt om! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå