Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

insider trading regler

Skapdyret

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer litt på dette med insider trading. Er det slik at man ikke kan benytte uoffisiell informasjon for å tjene penger, eller at man ikke kan tjene penger ved å manipulere aksjekursen? Lot være å kjøpe aksjer i et selskap jeg visste ville ha snar oppgang, for jeg har fått inntrykk av at dette er ulovlig siden jeg har taushetsplikt og ikke minst tilgang til mye rart. Har slått opp lovteksten, men skjønner ikke halvparten.

Hadde vært fint å vite før neste gang jeg vet om en oppgang...

AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel:

Du er i ledergruppen i et selskap. Dere har nettopp undertegnet en viktig kontrakt. Kun dere i ledergruppen vet dette. Tirsdag skal det sendes ut børsmelding og -pressemelding. Allerede på mandag hamstrer du aksjer så det holder...

Dette er innsidehandel.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på innsidehandel og ulovlig innsidehandel. Innsidehandel skjer når en primærinsider handler aksjer, uavhengig av hvorfor, og er alltid meldepliktig. Ulovlig innsidehandel skjer når noen (hvem som helst) handler aksjer på bakgrunn av innsideinformasjon som ikke er kjent i markedet, og som er egnet til å påvirke verdien av aksjen merkbart. Du har mao. ikke lov til å handle aksjer når du har slik informasjon du beskriver. Det er mer info om det her: http://www.oslobors.no/ob/innsideregister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...