Gå til innhold

Vurderer kjøp av subwoofer

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et spørsmål som jeg trenger litt tips til :)

Jeg har et par kef iQ9( http://www.elgiganten.no/PartDetail.aspx?q...505434;c:100558 ) og en stereoforsterker Onkyo A-9755( http://www.elgiganten.no/PartDetail.aspx?q...505360;c:100297 ).

Jeg leker litt med tanken på å kjøpe en sub til dette anlegget fordi jeg føler jeg har lyst på mer bass :) .

Har jo kun 2 kanaler, så da er det vel en aktiv bass jeg trenger samt disse Y greiene? Har noen noen forslag på hvilke løsninger jeg bør kikke på?

Som opplysning ser jeg en del film, men det blir en del musikk også. Jeg har heller ikke lyst til å bytte forsterker.

Prisklassen jeg foreløpig tenker er på rundt 5000-6000, men jeg er ikke helt låst på dette :).

Håper på hjelpsomme tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er film som er hoveddelen av lyttingen, så er det vist kun SVS som duger skikkelig i følge kjennerene, lsound.no har dem. Eller så gir XTZ veldig mye for pengene (surround.no)

Siden du kjører stereo så vil jeg anbefale at du skaffer en sub med høy inngang. DVS med høytaller terminaler. Da kjører du høytallerkabelene via suben, og den henter ut signalet den trenger fra dem. Noe som også vil gjøre det litt lettere å integrere delingen mellom sub og høytallere.

Hvis du har egen SUB utgang på forsterkeren, så kan du også kople denne til sammen med høytaller kabelene.

Enkelte suber har 2 innganger, L og R. Man trenger kun å kople til L. Men noen få krever at det er signal på begge innganger, sa må man ha en Y splitter. De som ikke krever det, så kan man også bruke begge inngangene, da får man som regel ca 3 dB mer på samme volum som uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...