Gå til innhold

Spørsmål om VPN og tilgang til dokumenter på server

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger hjelp til å finne et fornuftig oppsett av "server". Har en QNAP-ts209 pro, linksys router og fast ip. Windows og mac.

Én variant er jo å sette opp som nettverksdisk, men når man er ute av kontoret, og jobber fra forskjellige maskiner kan jo dette bli rot.

Hvordan kan dette funke ved å sette opp vpn? Kan jeg da få tilgang til serveren på samme måte som om jeg var på kontoret? Hvordan er det vanlig å gjøre dette? Er ganske blank på alt som har med servere å gjøre dessverre. Har fått satt opp QNAP'en med tilganger osv på lokalnettet, og den har noen greie funksjoner for tilgang via web, ftp osv, men leste litt om VPN og tenkte muligens det kan gjøre ting lettere.

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Én variant er jo å sette opp som nettverksdisk, men når man er ute av kontoret, og jobber fra forskjellige maskiner kan jo dette bli rot.

i gruppeprosjektet jeg var en del av i fjor, valgte vi software sslvpn-løsningen, openvpn.. der kan du legge opp et loginscript som mapper opp nettverksstasjonene.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er dette noe som installeres på NAS eller klientpc (eller begge deler?)

mulig det er noen NAS der du kan få inn Openvpn server, men normalt sett setter man opp windows eller linux med openvpnserver servicen/demonen. i tillegg trenger du en openvpn klient på arbeidsstasjonen. er kanskje litt å sette seg inn for å få det til å fungere optimalt.

en annen software-vpn jeg bruker som er en no-brainer i bruk og å sette opp, er ssl-explorer (men der er oppmappingsfunksjonen i enterprise versjonen trur jeg)

i ssl-explorer kan du browse filer via et webinterface(også i gratis versjonen). filene kan være via windows delte mapper (smb) eller andre filtjenester.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Vil anbefale openVPN, fungerer veldig greit.

Standard satt opp lar den deg få en sikker tilgang til lokalnettet på jobben. Hvis du ikke gjør noe mer, så får du i utgangspunktet kun tilgang til delte mapper på maskiner på lokalnettet. Så husk å dele dem.

Dersom du installerer VPN klient og setter opp clientvpn, så kan du f.eks. skrive \\10.8.1.1 og så få opp alle delte mapper. Du kan også mappen denne ip'n til en stasjonsbokstav om ønskelig. Men du kan altså ikke kjøre programmer på jobben din uten ekstraprogrammer. Men det er nå en start :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...