Gå til innhold

Fotografering av windsurfing

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt med et nytt speilrefekskamra (Canon EOS 40D med EF-S 17-85), men jeg sliter litt med å få klare bilder når jeg skal fotografere en kompis av meg som holder på med vindsurfing.

Alt som "står stille" rundt han er klart men han blir veldig uklar. Jeg tipper han har en hasteighet på ca 20-30km/t og er normalt ca 50-60m vekk fra meg når jeg tar bildene.

Er det noen som har noen gode råd for hva jeg må stille om på kameraet mitt for at mine bilder skal blir bedre?

Er kjempe takknemlig for gode råd.

Hilsen nybegynner på feltet. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje panorering er tingen her?

Da følger du motivet ditt med kameraet mens du tar bilder.

Viss du får dette til så vil motivet se bedre ut samtidig som omgivelsene vil bli litt uklare.

Annen mulighet er jo å justere opp blenderen(Lavere f tall) eller justere opp ISO får å få raskere lukkertider. Eller kasnkje begge deler. Problemet da er at du kanskje fryser bildet og at du ikke får noe fartsfølelse på bildet.

Lenke til kommentar

Hvis du vil fryse hele motivet, så er det stort sett kort lukkertid som gjelder. Jeg vet ikke helt hva som egner seg til vindsurfing, men jeg ville nok prøvd meg på 1/200 sek eller enda kortere.

Kjenner ikke så mye til hva de forskjellige modusene heter på Canon, men det du bør prøve er lukkerprioritetsmodus (jeg innbiller meg at det er "Sv", men det kan sikkert en Canon-bruker svare på). Still lukkertiden til det du ønsker og la automatikken stille blenderåpning. Mulig du må skru opp ISO også (eventuelt bruke auto-iso).

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

For langsom lukkertid ja. Prøv å oppnå 1/1000s som skal være tistrekkelig til å få surferen skarp og fin (alle bevegelser fryst (1/200s er nok ofte forlite sutekh)).

Da ville jeg brukt Tv eller enda bedre, M modus, og valgt en ISO som er tilstrekkelig til at blenderåpningen blir mellom 5.6 og 8 (med din zoom). Alt avhenger av lyset, men ISO 400-1600 er vel et godt tips.

Grunnen til ikke å velge Av og største blender er at det dermed gir deg mer å gå på mht til dybdeskarphet/feilfokus. Å operere med lukkertider < 1/1000s på et slikt motiv er 'bortkastet dybdeskarphet'.

(om du ønsker mest mulig uskarp bakgrunn, velger du selvsagt største blender)

En annen ting er at 85mm er i knappeste laget til denne type foto..

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Bruk følgefokus, ta masse bilder, og finn ut hvor rask lukker du trenger for å få den look'en du vil ha. (Noen vil at alt skal være frossent, andre vil panorere). Bruk deretter S-modus. Og skru evt opp ISO'en dersom du ikke oppnår lukkertiden du ønsker.

Lenke til kommentar

Vi bare takke for tipsene og rådene jeg har fått til nå.

Skal nå benytte helgen til å "leke" meg litt med kameraet og teste ut litt av tipsene jeg har fått her. :new_woot:

Tusen takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...