Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PXE boot over fiber feiler. Hva kan feilen skyldes?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her på jobben og leker meg litt med PXE boot.

Har funnet ut at jeg skal ha PXE boot muligheter for å ghoste i Norton Ghost + at tynnklientene våre (som idag kjører egenprodusert tynnklient programvare på win2k) skulle kjøre pxe boot av tynnklient OS fra 2X.

Jeg fikk satt opp alt og sjekket at det fungerte, noe det gjorde, både ghost og tynnklient.

Men så skulle jeg teste PXE booten på en av våre eksisterende tynnklienter.

Her begynner problemet, da maskinen ikke får kontakt med DHCP server eller DHCP proxy.

Jeg tenkte det kanskje var noe med at maskinen var så gamle som var skyld i det, så jeg koblet til laptoppen som jeg først hadde brukt til å teste med, og den fungerte heller ikke i de nettverkspunktene som tynnklientene var koblet på.

Jeg prøvde også å koble meg på alle svitsjene helt til jeg var inne på serverrommet, der funket det. Allerede her begynte jeg å fatte mistanke, siden den siste svitsjen før jeg kom til serverrommet er koblet til med fiber.

Jeg gikk ned på kontoret igjen, da vi har en svitsj der som er koblet rett til hovedsvitsjen via TP-kabel. Her fungerte alt fint.

Gikk til en annen del av bygget der svitsjen var koblet til via fiber, og heller ikke der fungerte det. Gikk så til ett annet rom som var koblet direkte på hovedsvitsjen via TP-kabel, og der fungerte det helt fint.

Jeg tenkte på dette punktet at det kanskje var hovedsvitsjen og/eller de svitsjene som var koblet til via fiber, som hadde fiberportene feilkonfigurert på et vis. Jeg sjekket dette men fant ingenting feil.

Så kom jeg på at svtisjene på kontorlandskapet til lærerene våre var også koblet til via fiber, men denne gangen gjennom en TP->fiber konverter i begge ender (pga distansen), men selv der fungerte det ikke!

Så det jeg lurer på er om noen vet hvorfor i H****** PXE over fiber ikke fungerer her?? jeg begynner snart å grine om jeg ikke får det til.

Liste over utstyret som brukes:

Hovedsvitsj: D-Link DGS-3324SR

Bensvitsjer: D-Link DES-3526

tp->fiber konvertere: Etherwan Xpresso Media Converter TS900 (tror jeg)

Bensvitsjene som er koblet til via fiber, men ikke bruker tp->fiber konverter, er koblet til hovedsvitsjen via gbic modul.

Håper noen kan hjelpe meg med å løse mitt lille problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vi har aktivert det jo, for å hindre loopback om noen skulle koble en kabel mellom do porter på samme svitsj.

Men om det var den som var skyld i problemet ville det ha påvirket svitsjene som var koblet til hovedsvitsjen med vanlig TP-kabel og?

Lenke til kommentar
Vi har aktivert det jo, for å hindre loopback om noen skulle koble en kabel mellom do porter på samme svitsj.

Men om det var den som var skyld i problemet ville det ha påvirket svitsjene som var koblet til hovedsvitsjen med vanlig TP-kabel og?

Jeg snakker ikke om STP(spanning tree protocol) jeg snakker her om broadcast storm control eller noe liknende. Men sånn i utgangspunktet hvis du har aktivisert for hele switchen, så burde dette også gjelde TP.

Synes dette fremdeles er rart, da jeg kjører PXE booting av klienter direkte over fiber.

Forresten, kom på en ting. Jeg hadde endel problemer med at UDP pakker ikke går gjennom forskjellige medium så godt, altså internt på en switch hvor ene porten kjører gigabit og den andre 100mbps.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Eneste som vi endrer på svitsjene før de plasseres ut (bortsett fra brukernavn og IP) er at RSTP og IGMP aktiveres.

Men igjen, og som du også sier, så skulle jo det ha påvirket både fiber og TP om det hadde påvirket noe i det hele tatt.

Og alle porter på hovedsvitsjen er gigabit og alle er koblet mot gigabit uplink porter på bensvitsjene, både når det gjelder fiber og TP. Men på bensvitsjene er det jo gigabit uplink og 100mbps til klientene, men det gjelder jo alle svitsjene, både de med fiber uplink og TP uplink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...