Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjelvinger i hender

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem ganske lenge nå, er usikker på om jeg har hatt det hele livet, men jeg ble hvertfall oppmerksom på det i 11-12 års alderen tror jeg. Jeg klarer fint å leve med det, men det er ganske irriterende. Det er også spesielle bevegelser som gjør det verre, og jeg tror faktisk også at det har blitt litt verre med årene. Det er altså for det meste hendene som er berørt av det, og da venstre hånd spesielt

Noe som jeg burde gå til lege for? Noen som har noen smarte tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva om å si litt om når dette "oppstår" om dagene.. Hva er det du gjør når dette kommer frem?

Jeg kan tenke meg frem til at det har noe med muskelstyrke (eller sykdom på annen hånd) og utmattelse å gjøre..

Hvis du er veldig spe og spinkel, og anstrenger deg hardt, så er det naturlig at koordinasjonen går ned endel. Og jo mer du fokuserer på det, jo mer hypokondisk blir problemet .-)

Lenke til kommentar

Det kan være mange ting, jeg har vært plaget med dette i sammenheng med hard trening.

Ting som kan være relevante er vel stress, angst og sånt.

Har også hørt at om du inntar mye koffein kan dette skje.

Det blir litt vanskelig å si hva det kan være, men om dette er noe som plager deg i hverdagen, burde du vurdere en tur til legen, slik at du får klarhet i hva det er.

Lenke til kommentar
Hvis du er veldig spe og spinkel, og anstrenger deg hardt, så er det naturlig at koordinasjonen går ned endel. Og jo mer du fokuserer på det, jo mer hypokondisk blir problemet .-)

Vil ikke si at å holde en skje eller en kopp i en spesiell stilling er spesielt anstrengende uansett muskelstyrke. Blir nesten mer skjelving når jeg ikke belaster så mye.

Lenke til kommentar

Stort sett all belastning på venstre hånd, og ellers belastning på resten av kroppen. Skjelvingene går av og til bort når jeg tar ekstra i.

Andre problemer har jeg vel ikke så mye av, men det skal ikke så veldig mye til før jeg blir sliten. Tenker da ikke nødvendigvis fysisk jobb men også mental jobb.

Lenke til kommentar

Ok..

Hvis dette er det eneste problemet du sliter med, leses det ut som du kan har noe som kalles for "Essential Tremors".

Forutsetter du ikke har noe andre nervologiske problemer, sykdomer osv.

Du har ikke noe historie® med "hjerneskader" (e.g. Fall, epilepsi osv), nerveskader osv?

vaio ;)

edit: Det var kjerringen som ga meg ideen, så full kreditt til henne.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nei har vel ikke noen spesielle hjerneskader knyttet til fall etc. I hvert fall ikke noe utenom de fallene i barndommen som vi alle har. Nerveskader har jeg nok heller ikke som jeg vet om. Nei det er nok ikke noe spesielt vil jeg tro. Eller anbefaler du aa soke lege?

Jeg har naa lest paa wikipedia om saken og kan nesten fastslaa at det er essential tremor som er problemet mitt. Tusen takk for svar=)

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Sikkert greit å gå til lege uansett, så du får avklart det og får ro i sinnet. Kan være kjekt å få avklart dersom det dreier seg om f.eks. begynnende Parkinsons. Da er det jo medisiner som man skal ta for at det ikke skal utvikle seg så raskt, og for å dempe skjelvingene. Men det er sikkert ikke noe alvorlig. Det er mange som har litt skjelving i hender. Kanskje en idé å trene opp muskler for fingre og armer? Svake muskler kan ofte gi sånne skjelvinger fordi de blir trøtte veldig fort.

Lenke til kommentar
Nei har vel ikke noen spesielle hjerneskader knyttet til fall etc. I hvert fall ikke noe utenom de fallene i barndommen som vi alle har. Nerveskader har jeg nok heller ikke som jeg vet om. Nei det er nok ikke noe spesielt vil jeg tro. Eller anbefaler du aa soke lege?

Det du hvis du skal utrede problemet ditt.

Det jeg skrev, er selvfølgelig ingen diagonose, bare en antagelse.

lykketil!

vaio ;)

edit: Du kan lese mer om essential tremor her: http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_tremor

Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg har noe liknende. Det skjer ikke så ofte, men når det skjer er det som regel når jeg holder lette gjenstander rette over et bord eller en overflate og det blir verre om jeg forsøker å konsentrere meg på holde den.

Sært, men det har veldig lite effekt på min hverdag.

Noe jeg fortsatt bør oppsøke lege pga.?

Lenke til kommentar

Det du hvis du skal utrede problemet ditt.

Det jeg skrev, er selvfølgelig ingen diagonose, bare en antagelse.

lykketil!

vaio ;)

edit: Du kan lese mer om essential tremor her: http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_tremor

Ja som sagt så leste jeg om det og så at mesteparten traff ganske godt. Jeg skal oppsøke lege likevel for å få et sikkert svar på hva det kan være. Igjen, takk for svar=)

Lenke til kommentar
begynnende Parkinsons.

Nei!

Parkinson syndrom er resevert for eldre mennesker.

vaio ;)

Hørt om Michael J. Fox? Han begynte å vise tegn på parkinsons allerede da han var i slutten av 20-årene. Finnes noen tilfeller der folk får det tidligere.

I hans tilfelle startet det i alderen 11/12 og ikke 20.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Sliter veldig med dette jeg også. Klarer ikke spise fint med gaffel i venstrehånd og kniv i høyre noe som irriterer meg når jeg er ute blant folk og spiser. Så det ender opp med at jeg tar et skikkelig grep rundt gaffelen og kutter alt opp i biter før jeg begynner å spise.

Da burde du oppsøke en nervolog.

Det finnes behandling mot slike problemer, tom operasjon.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...