Gå til innhold

Bygge egen disk-server/lagringsserver? Mulig?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har PS3 og et par bærbare. Og jeg har i lang tid tenkt å kjøpe en liten pc som jeg kan bruke som medieserver og som jeg kan putte en del harddisker i. Jeg tenkte normal størrelse på diskene (3,5") og som jeg kan koble til TVen via S-video eller kompositt når det eventuelt trengs. Boksen har jeg tenkte bare skal surre og gå med et enkelt OS for deling av filer og kanskje en liten web eller ftp-server om jeg finner ut at jeg vil ha det. Burde også ha støtte for bluetooth-tastatur, men USB-kontakter er sikkert nok vil jeg tro.

Pcen skal altså ikke spille av noe selv, kun fungere som en mediaserver da jeg vil streame alt fra PS3en.

Tips? Bør ikke koste så altfor mye heller :)

Edit: Bør så absolutt ha lavt støynivå også! ;)

Edit2: Endret emnefeltet til "Bygge egen medieserver? Mulig?"

Edit3: Budsjett aner jeg ikke. Hvor langt ned kan prisen gå? :)

Tenkte å ha plass til et par 3,5" disker ihvertfall. Med kanskje 500Gb på hver.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :) Disse finnes ikke i enda mindre utgaver? Eventuelt, er det mulig å bygge sin egen? Jeg vil helst ha en som er sinnsykt liten og som jeg bare kan stue bort uten at den vises i hele tatt. :)

Men angående RAID 1 og speiling av harddisker, er dette noe som man egentlig har behov for i sitt eget hjem? Hvor ofte forekommer diskkrasj?

Lenke til kommentar

Sjølv køyrer eg ikkje nokre harddiskar i RAID og har heller aldri gjort det, har leika mykje med pc og herja rundt og slikt men har enno ikkje opplevd diskkrasj, ikkje hjå meg eller andre i familien. Så dersom du er litt påpasselig med å ta backup av viktige ting ein og annan gongen så vil du nok klara deg fint utan RAID.

Det å bygga server sjølv har eg lite kunnskap om så overlet nok den biten til nokre andre ! :)

Lenke til kommentar

Ok, kan kanskje klare meg uten RAID da ;)

Men jeg endret emnefeltet så kanskje noen kan komme med tips til bygging av egen medieserver? Burde være så billig som mulig egentlig. Skal kun bruke den som filserver og til å streame video og musikk til PS3en. Og eventuelt de bærbare. :)

Lenke til kommentar

Vil vel tro du får lettere hjelp om du endrer emnefeltet til disk-server/lagringsserver. Medieserver KAN misforståes til å omhandle server som også skal spille av filene på tv selv.

Ellers greit om du sier noe om hvor mye lagringsplass du trenger, og hvor stort budsjett du har (jeg har ikke så god peil, men andre kan hjelpe lettere om dette er definert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...