Gå til innhold

Cannot mount volume

Anbefalte innlegg

Har nettopp lagt inn ubuntu 8.04

har 3 harddisker.

2 stk 500 gb disker 7200 rpm

disse ligger det musikk filmer osv ting jeg MÅ ha.

ubuntu innstalerte jeg på den 3 disken. en 150 gb raptor disk. 10000 rpm

jeg valgte at jeg skulle bruke hele disken når jeg innstalerte. så da laget den jo ext3 filsystem på raptorn som jeg har ubuntu på.

men på de 2 andre diskene er det NTFS. (hadde windowx xp før) men jeg hadde ubuntu 7.04 en gang i tiden før. og da funket det med ntfs. når jeg skulle inn på diskene som er ntfs fikk jeg feilmelding; denne: http://bildr.no/view/199278

hvordan får jeg fikse så jeg kan bruke diskene UTEN å må formatere dem så jeg mister alt. for jeg må ha alt som er på diskene.

Har nettopp lagt inn ubuntu 8.04

har 3 harddisker.

2 stk 500 gb disker 7200 rpm

disse ligger det musikk filmer osv ting jeg MÅ ha.

ubuntu innstalerte jeg på den 3 disken. en 150 gb raptor disk. 10000 rpm

jeg valgte at jeg skulle bruke hele disken når jeg innstalerte. så da laget den jo ext3 filsystem på raptorn som jeg har ubuntu på.

men på de 2 andre diskene er det NTFS. (hadde windowx xp før) men jeg hadde ubuntu 7.04 en gang i tiden før. og da funket det med ntfs. når jeg skulle inn på diskene som er ntfs fikk jeg feilmelding; denne: http://bildr.no/view/199278

hvordan får jeg fikse så jeg kan bruke diskene UTEN å må formatere dem så jeg mister alt. for jeg må ha alt som er på diskene.

edit: den ene disken kan jeg formatere.

men hvordan gjør jeg det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det står i feilmeldingen, har du to alternativer:

1. Plugg diskene i en maskin som kjører windows, og sørg for at du a) hvis det er stasjonære disker, slår av pcen på et ordentlig vis, eller b) hvis deter eksterne disker, kobler dem fra ordentlig (safe removal eller hva det nå heter - kjører i tray).

2. Mount diskene med 'force' som option. Uten at jeg er sikker på det, tror jeg at det _kan_ føre til datatap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...