V3se7 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hei! Har bursdag om noen dager og trenger hjelp til å bestemme meg hvor hvilket objektiv jeg skal ønske meg. Er det mulig å bruke Sigmaen uten stativ eller blir det bare rør? Har prøvd canon objektivet litt og har blant annet tatt et fluebildet som ligger her et sted, uten stativ. Og hvor mye hjelp er det i de ekstra 50 mm? Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg et stativ men vil gjerne ha muligheten til å bare dra med meg macro objektivet ut for å ta noen bilder. Kom gjerne med andre innspill og. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hva kommer du til å knipse mest av? På 1:1 på 150mm er det fullt mulig å knipse håndholdt, men man MÅ ha god støtte. Selv bruker jeg nesten konstant stativ, fordi jeg presser ned lukkertiden så mye, og har ikke noe problem med å bruke det. Det gir bedre bilder, man blir ikke så forbanna sliten, og det er god støtte. Til SMÅ insekter ville jeg tatt 150mm'ern, fordi mange ofte er sky, men til blomster blir det litt langt. Skal du ha mellomringer på må du nesten ha stativ, så det kommer litt ann på hva du skal ta bilder av. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Minste arbeidsavstand (fra frontlinsa til motiv) for Canon 100 mm er 150 mm og for Sigma 150 mm er den 194 mm. Uten blitz har du et problem med 150 mm, jeg har tatt en del bilder på rundt f/2.8 og pulsen alene er nok til å bomme helt på fokus hvis man ikke tar flere bilder på rad for å få et der fokusen sitter. Greier du deg fint på 100 mm så vil jeg ikke tro at 150 mm vil være helt krise. For hovedsaklig håndholdt makro ville jeg personlig valgt rundt 70 mm. Ellers er Sigmaobjektivet meget bra og tar flotte bilder som en lyssterk tele også. Endret 16. mai 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Uten blitz har du et problem med 150 mm, jeg har tatt en del bilder på rundt f/2.8 og pulsen alene er nok til å bomme helt på fokus hvis man ikke tar flere bilder på rad for å få et der fokusen sitter. Blits ødelegger alle bilder, og burde ikke være noe man skal bruke som hovedlys. Med god støtte er det ikke noe problem, men stativ vil alltid være best til 1:1 makro. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 70 mm er ikke aktuelt. Jeg kommer til å ta bilder av både blomster, bier og alt mulig annet rart. Blir 150 mm for nært for blomster? Jeg var ganske nærme når jeg brukte 100 mm'eren, så bør vel gå fint å bruke 150 mm bare man går et par skritt bakover? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Kan bli litt kronglete å komme nær nok bakken, men det ordner seg som oftest. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt 150mm'ern alt annet utvider seg når man zoomen, men det gjør vel ikke Canon'n, så du har et valg der. Edit: Jeg setter penga på 150mm'ern. Endret 16. mai 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Hva mente du med "alt annet utvider seg når man zoomen"? At andre objektiver ikke har intern fokusering? Jeg tror nok jeg går for 150mm'ern ja. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Ja, canon 100mm, nikon 105mmvr, sigma 150, 180 og tokina 180 er de eneste med IF. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Ja okey. Sånn det er nå er i grunn canon 100mm og sigma 150mm alternativene mine. Men hvis ingen har noen fine invendinger tror jeg nok det blir sigmaen. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Er det mulig å bruke Sigmaen uten stativ eller blir det bare rør? Har prøvd canon objektivet litt og har blant annet tatt et fluebildet som ligger her et sted, uten stativ. Og hvor mye hjelp er det i de ekstra 50 mm? Kort sagt: Ja det er mulig uten stativ Jeg har brukt 150mm uten stativ en rekke ganger. Stativ er selvsagt veldig greit å bruke, men det går uten. Eksempler: Fluetid Fluetid II Det går an uten problemer. Som jeg har nevnt i andre diskusjoner før så har jeg hatt begge objektivene det er snakk om. Jeg har faktisk eid Sigma sin 150mm to ganger. Det begynte med at jeg fikk Canon sin 100mm og var storfornøyd, helt til jeg så på Sigma sin. Da kjøpte jeg den og brukte den mye, men så fant jeg ut at å eie 2 makro objektiver var luksus. Så jeg fant utrolig nok ut at jeg skulle selge Sigmaen. Kort fortalt så angret jeg 2 år senere, og solgte 100mm'ern og kjøpte 150mm igjen. Så nå er jeg bare lykkelig og kommer ikke til å selge den igjen. Andreas Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Tusen takj for svar, det overbeviste meg nok så nå er bursdagsønsket videreformidlet Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Kan bli litt kronglete å komme nær nok bakken, men det ordner seg som oftest. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt 150mm'ern alt annet utvider seg når man zoomen, men det gjør vel ikke Canon'n, så du har et valg der.Hehe, zoom på et fastobjektiv ;-) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Skal ikke uttale meg om hva som er best fordi jeg ikke har grunnlag for det siden jeg ikke har prøvd begge. Jeg har selv Canon 100mm og er svært godt fornøyd med den, så den var å få tak i for ca 3000 kr på bruktmarkede til foto.no, noe som er en svært bra pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå