Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Inflasjon i Zimbabwe

Ekko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inflasjonen i Zimbabwe er jo helt ut av kontroll, så varierer vel fra dag til dag.. om ikke time for time. Men hvis vi skal ta dagens kurser:

1USD = 30,002.4 ZWD = 5.08317NOK

Så 500,000,000.00ZWD tilsvarer ca. 84717 NOK hvis jeg ikke regner helt feil.

Endret av vlcom
Lenke til kommentar

Jeg tror den vekslingskursen til USD er feil, jeg mener å ha lest at regjeringen i Zimbabve har vedtatt fast vekslingsrate på 30ZWD for 1 USD, men at den ikke er den reelle. Det var også noe lovbestemt om at regjeringsmedlemmer skulle kunne veksle på denne raten, og det ble utnyttet på det groveste for å lure til seg penger.

Det er også fastsatte priser i butikker og bensinstasjoner og forbud mot å holde stengt. Da blir det vanskelig å tjene penger :)

Det er vel noe sånt som 100'000% inflasjon i Zimbabve, så det stiger fort.

Men jeg kan huske feil :)

Lenke til kommentar

Høres jo litt voldsomt ut med en seddel verdt over 80 000kr. Noen som forresten vet hva den mest verdifulle seddelen som er i normalt omløp sånn ca er verdt?

Til tross for at det tidligere var i buk noen kjempeseddler i USA er det nå 100$ som er høyeste med ca 500kr.

I norge har vi ikke mer enn tusenlapp.

Euro kommer i 500 euroseddel som vel er verdt ca 4 000 kr

Finnes det noen land som har større sedler i vanlig omløp?

Lenke til kommentar

Å finne en skikkelig valutakurs på Zimbabwedollar er vanskelig om ikke umulig. Den offentlige kursen er mildt sagt latterlig. Skal man reise dit må man ta med massevis EUR eller USD for å veksle daglig til Zimbabwe Dollar.

Siste inflasjonstallene (februar) tilsa en årlig inflasjon på 160 000 %, noe som tilsier at prisen på brød dobler seg 1600 ganger i løpet av et år.

Det var i høst/vinter en sak oppe i Bankklagenemda, ei dame som hadde vært så lur som å betale med Mastercard på en restaurant der nede. Banken hadde følgelig benyttet offisiell kurs, som er den eneste man kan forholde seg til. Middagen kom på cirka 6000 NOK, og dama klagde selvsagt på kursen de hadde benyttet. Hun mente åpenbart at banken burde vite svartebørskurs på Zimbabwedollar. Trenger jeg si at hun tapte?

Lenke til kommentar

Legg spesielt merke til dette:" Derfor refererer blant annet noen til 1920-årene i USA som en periode med inflasjon, selv om prisene ikke økte."

Det samme kan du si om store deler av perioden etter 1980 fram til i dag.

Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å forklare meg hva inflasjon er og hvorfor det er negativt? :D

Inflasjon er at pengene blir mindre verd og prisene stiger. Tror du skjønner hva som er negativt. ;)

Inflasjon er ikke utelukkende negativt.

Tar jeg opp et boliglån i dag med nedbetaling på 25 år så vil den reelle verdien også falle i løpet av den tiden, og det mens jeg samtidig (håper jeg) får kjøpskraft.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...