:Francis: Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg har snart tømt filmlageret mitt og skal lade opp litt film til sommeren. Jeg skal kjøpe filmen på digideal senere idag. Jeg har tidligere brukt T-Max 100 og 400, sammen med T-Max fremkaller og har 4x100 og 1x400 igjen i kjøleskapet. Jeg har tilgang til mørkerom slik at jeg kan lage papirkopier, men planen for sommeren (etter at jeg har kjøpt vidvinkel) er å kjøpe en Nikon Coolscan LS 50 og gjøre alt hjemme. Jeg har tidligere brukt fremkalleren (1+4) om igjen på flere filmer og lagt til fremkallingstid etter tabellen på flasken, men vurderer å gå over til å bruke den one shot @ 1+9 (evt andre blandingsforhold). Anbefaler dere at jeg fortsetter med denne fremkalleren, eller anbefaler dere noe annet? Så kommer filmspørsmålet. Jeg vurderer å kjøpe en pakke Tri-X 400 for å prøve den ut. Slik jeg har oppfattet kan også den - i likhet med T-Max filmene presses ganske langt (jeg har kun eksponert og fremkalt filmer vanlig til nå). Er T-Max fremkaller + Tri-X film en heldig blanding, eller bør jeg da gå for noe ala HC-110 eller D76 (jeg synes det virker klønete med pulver, med tanke på oppmåling - er det det?). Hvis jeg går for HC-110 eller D76, vil de gi gode resultater med T-Max film - i forhold til T-Max fremkaller? Jeg lurer også på hvordan disse fremkallerne vil oppføre seg til pressing av T-Max og Tri-X. Jeg har lest på nettet at flere bruker Tetenal Neofin til pressing av disse filmene, men den har jeg ikke funnet i Norge. Det hører også med til historien at jeg ikke er spesielt rik for tiden, og ikke ønsker å ha mange ulike fremkallere stående. Den siste filmen jeg har vurdert å kjøpe er T-Max 3200p. Fra det jeg har klart å lese meg til er den egentlig 1000-1600ASA, men at den er laget for å kunne presses til >= 3200ASA. Problemet med den er at hvis jeg velger å eksponere den på 3200ASA må jeg kompensere i kameraet (Pentax ME super), ettersom det kun går til 1600ASA (dobling av lukkerhastighet i forhold til det måleren sier?). Håper dere har noen gåde råd å komme med Francis Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Det ble 10 ruller T-Max 400 og mer T-Max fremkaller. De hadde dessverre ikke Tri-X inne, men skulle få det inn om noen uker. Francis Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg foretrekker HC-110, som etter min mening er en veldig bra one-shot fremkaller. Den kan fornyes, men det er for mye styr og jeg pleier ikke å gidde det. HC-110 gir finere korn enn Agfa Rodinal, og finere tonalitet, synes jeg. D-76 er mye styr, fordi pulveret skal blandes ut i vann som holder 60 grader. Jeg har brukt den, men da bare fordi den var ferdigblandet. Å bruke D-76 krever en viss turnaround, og til hobbybruk ville jeg aldri vurdert den engang om jeg ikke fremkalte 15-20 filmer i uken. Minst. Ellers vil jeg gjerne anbefale Fuji Acros 100 som er den skarpeste svart-hvitt-filmen siden Agfa APX 25. I tillegg har den fantastiske resiprositetsegenskaper. Der f.eks. Ilford FP4+ skal ha fire og et halvt trinn ekstra for å kompensere for resiprositetsfeil ved 30 sek eksponering og over, klarer Acros seg med et halvt. Desverre er den kun tilgjengelig i 135 og 120 i Europa. Skal du ha 4x5" må du få det fra Asia. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Takk! Jeg kan teste ut HC-110 neste gang jeg kjøper kjemi. Vet du/dere hvordan karakteristikken til negativene blir med T-Max fremkaller vs. HC-110? Jeg har noen ruller med T-Max 100 igjen, men når disse er oppbrukt kan jeg kanskje prøve Arcos 100, som du anbefaler. Jeg regner med at HC-110 passer bra til denne filmen, hva med T-Max fremkaller? Vet du/dere hvor mye, og hvordan negativene vil bli hvis man presser Arcos 100? Takk for oppklaringen rundt bruken av D-76. Jeg innbilte meg nemlig akkurat det du sa - at den var plundrete å bruke. Mvh Francis Endret 16. mai 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Den store fordelen med HC-110 er at den er veldig økonomisk i bruk, en litesflaske varer i evighet. Rent teknisk er T-Max fremkaller bedre, gir skapere, mer finkornete negativer og høyere filmhastighet, men dyrere i bruk. Det sagt, jeg har alltid en flaske HC-110 stående , men den bruker jeg aller mest til 8x10-film. T-Max fremkaller er ypperlig med Tri-X. Eksempel: Å presse Acros er en dårlig ide, ISO 100-filmer flest egner seg dårlig for det. Min favorittfremkaller er Kodak XTOL, kommer som pulver(som D76) men er det beste kompromisset mellom filhastighet og korn/skarphet. Har i kveld fremkalt den nye T-Max 400 og jeg må si Kodak har produsert en vinner der, utrolig skarp og meget finkornet, noen eksempler: Hva som er plundrete med å bruke D76 (eller Xtol) har jeg imidlertid vanskelig for å forstå, man må blande ut pulveret ja, men det er jo ikke akkurat vanskelig. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Tusen takk for kjempegodt svar og eksempelbilder! Vil det si at HC-110 er en god fremkaller til fremkalling av feks T-Max 100 og 400 som er eksponert på hhv 100 og 400ASA, mens det vil være hensiktsmessig å bruke T-Max fremkaller hvis man ønsker å presse T-Max 400 og P3200? EDIT: Hvilken scanner har du brukt til scanning av negativene? Francis Endret 17. mai 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Tusen takk for kjempegodt svar og eksempelbilder! Vil det si at HC-110 er en god fremkaller til fremkalling av feks T-Max 100 og 400 som er eksponert på hhv 100 og 400ASA, mens det vil være hensiktsmessig å bruke T-Max fremkaller hvis man ønsker å presse T-Max 400 og P3200? EDIT: Hvilken scanner har du brukt til scanning av negativene? Francis Bare hyggelig. HC-110 gir lite mindre filmfølsomhet enn f.eks Xtol og T-max fremkaller, så for optimalt resultat må du gi filmene litt mer eksponering, T-Max 100 på ISO 80 og 400 på ISO 320, gjerne litt mer også, for bedre skyggetegning. T-Max fremkaller er ypperlig til pressing. Bildene er scannet med en Epson 4990, og det er mellomformatnegativer(645) Endret 17. mai 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Flotte resultater, Amund. Jeg hang mer forøvrig mer opp i resultatet av scanningen, enn av selve fremkallingen. Den er jo som alle er enig i avhengig av smak og behag, i tillegg til selve håndtverket. 645 er tross alt det minste mellomformatet, hvis vi ser bort fra superslide, 4x4. Resultatet virker på høyde med dyrere saker enn det, siden det også i 2005 var en ikke altfor dyr scanner. Det virker forøvrig som om det er favoritten til vår store Guru Ken Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Huff, KR liker den ja, da må jeg nok begynne å se meg om etter alternativer. 4990 funker helt ok den, men ikke så mye å skryte av når det gjelder 35mm.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Huff, KR liker den ja, da må jeg nok begynne å se meg om etter alternativer. 4990 funker helt ok den, men ikke så mye å skryte av når det gjelder 35mm.. Det er nok noe den deler med de fleste flatbeds, men hvem bryr seg om småbildeformat? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Litt OT, men jeg var innom den lokale fotobutikken her i byen for å kjøpe linsepapir og forhøre meg om pris på fremkalling av E6. Vi kom inn på temaet scanning, og han fortalte at han hadde byttet fra Nikon filmscanner, til en flatbed med masker fordi han synes Nikon scanneren var for kompliset . Francis Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Litt OT, men jeg var innom den lokale fotobutikken her i byen for å kjøpe linsepapir og forhøre meg om pris på fremkalling av E6. Vi kom inn på temaet scanning, og han fortalte at han hadde byttet fra Nikon filmscanner, til en flatbed med masker fordi han synes Nikon scanneren var for kompliset . Francis Han er vel litt kort da. Som fotobutikkansatte flest En LS50 vil gi deg veldig mye bedre resultater enn en flatbedscanner, så ikke tenk den tanken engang. Endret 21. mai 2008 av Amund_Blix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå