V?rbris Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Fikk nylig den nye kodebrikkete som skulle erstatte de gamle papirløsninger hva angår koder og kodenummer. Her går man over fra 4-sifret tall til ett 6-sifret tall og bort? fra kodenummer, dvs man får ikke beskjed om å taste inn kodenr 1 - 2 eller 99, alt etter hvor langt man er kommet. Jeg fikk umiddelbart problemer med denne brikkete, eller bruk av denne, og har aldri greid å logge inn på min nettbank. 1. Da jeg fikk beskjed om å taste inn kode første gang forsvant denne før jeg fikk tastet den inn, ved videre forsøk fikk jeg feilmeldinger, og selvfølgelig - ved hvert forsøk ble en ny kode tastet inn. 2. Man ved jo ikke hvilket kodenummer som etterspøres, og det oppgies heller ikke på brikketen, er det da slik at hvis man bommer på en kode så er man kommet fullstendig ut av rekkefølgen og vil aldri ha mulighet for å rette dette opp? 3. Hvis ja, på spørsmål nummer 2, så må dette være noe av den dårligste løsning som er kommet på markedet hva sikkerhet angår, fordi: A) Koden vises en kort tid, bare i noen sekunder, er du litt treg, feiltaster, har dårlig nett-tilkobling, kommer borti tasteknapp for kodevisning ved uhell eller er eldre og / eller har svakt syn så vil man raskt få tidsnød med å taste inn koden. B) Hvis det virkelig er slik at disse koder følger ett nummer, så burde det vært en selvfølge att man kunne lette opp kodenummer som etterspøres på kodebrikketten som f.eks. kode nr 4! Dette blir ikke gjort, dvs det blir ikke etterspurt noe kodenummer, bare en kode, men hvis dette går i en kronologisk rekkefølge må det bli feil ved bruk av denne brikkete, og man har ikke mulighet for å rette dette opp, siden man som skrevet ikke vet hvilket kodenummer som etterspøres. Har kikket på nettet for å komme unna denne løsning, dessverre ser det ut som at de andre lokalbanker har innført det samme grunnet bruk av samme nettbank. Har kontaktet min lokale bank og vil få tilsendt ny brikkete, heldigvis kan jeg bruke kodekortet av papir enda, der kan man registrere og gjenkjenne kodenummer, noe som er alfa og omega. Hvis ikke denne nye brikkete virker tilfredsstillende, så er det ingen annen utvei enn å gå tilbake til brevgiro, noe som er sent og ett tilbakeskritt. Finnes det noen banker enda som benytter seg av nettbank uten disse brikketter? Syns det er galt nok med de innskrenkninger nettbanken har kommet med i de siste måneder, hva angår innbetalinger og overføringer - også nedstengninger om ikke man fullstendig skal umuliggjøre bruk av nettbank. Endret 16. mai 2008 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) De aller fleste banker har nok gått over fra engangskoder på papir til slike kalkulatorer.. Du må riktignok ha vært svært uheldig; vanligvis er det slik at du må taste feil flere ganger før kalkulatoren kommer "ut av sync" med bankens systemer. Enkelt forklart, så godkjenner banken f.eks. alle de 5-10 neste kodene du får fra kalkulatoren, og ved en vellykket pålogging vil systemet "synkronisere seg" opp mot kalkulatoren igjen. Du kan vanligvis også ringe kundeservice og få dette utført manuelt mens du venter i telefonen (ved å oppgi navn, kontonummer, fødselsnummer og en eller flere koder fra kalkulatoren), uten å måtte få tilsendt ny kodekalkulator, i alle fall i Fokus Bank.. Endret 16. mai 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Bruker selv en slik brikke fra telenor, og der holder koden seg på displayet i 30 sekunder, så du skal være rimelig treg til å skrive om du bruker over 30 sekunder på å taste en 6 siffret kode. Men det kan jo godt være at den banken du bruker har mye kortere visnings tid. Lenke til kommentar
armania Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Høres ut som om du har vært fryktelig uheldig med løsningen. Jeg bruker sånn løsning for 2 banker og har aldri hatt noen problemer. Sparebanken Møre er den eneste banken jeg vet om som fremdeles bruker vanlige kodekort, siden foreldrene mine bruker denne. Faren min fikk skikkelig problem når han skulle gå over til "brikke" i Glitnir. Men tror jeg riktig er det nok kanskje ikke så lenge til de skifter over til brikker/kalkulatorer også. Meningen er vel at alle banker skal skifte ut til dette systemet. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Skulle få tilsendt ny brikkette, de trodde det var en feil med den jeg fikk, heldigvis kan jeg bruke kodekortet en stund til. I 30 sek mener jeg ganske så sikkert ikke tallene ( kodene ) vises, kanskje 15 sek, men uansett bør det være en mulighet for å rette opp feiltasting, og da får man problemer hvis kun den først viste tallrekke godkjennes, fordi den da jo er borte. Det hører ganske logisk ut at man har en 3 - 5 kodetall å "gå" på før innlogging stenges ned og bank må oppringes. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hvorfor kaller du det "brikkette" hele tiden? Jeg klarer ikke helt å skjønne det ordet. Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Ser ikke helt problemet, den nye ordningen er jo 10ganger så sikker som det gamle systemet. Nå vet jeg ikke hvilken bank du har, men de fleste banker har gått over til å bruke Kortleser + visakort utstyrt med en smartchip. Om du er såpass treg å skrive ned tallene så får du skrive dem på et ark da vettu.. Kortleseren av typen jeg har viser tallene i over ett minutt. Som de andre her sier så har det INGENTING å si om du taster feil kode da du kan taste feil minst 3 ganger før kortleseren går "ut av synk", og om dette skjer ringer du kundeservice så fikser de det på 2minutter. Har forøvrig kortleser fra både sparebank vest og sparebank 1, begge bruker samme systemet som er latterlig enkelt å bruke, putter visa kortet inn i kortleser og trykker på en knapp.. En fordel med dette systemet er at fler og fler nettbutikker har begynt å bruke dette, feks komplett, dette gir en sikrere netthandel. Sist men ikke minst så kan man bruke BankID som det heter til digital signatur, dette gjør at du slipper å gå i bank/politi/post osv for å signere dokumenter. Dette er ikke særlig utbredt ennå, men er på fremarsj. ps: jobber deltid i sparebank 1, og får mangen telefoner som går på dette, så fyr løs om du lurer på noe mer Endret 17. mai 2008 av Fenixen Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg har en kodebrikke fra DnbNOR, og har aldri hatt noen problemer med den. Den henger på nøkkelknippet mitt, og blir sikkert trykket på (i lomma) mange ganger i løpet av dagen, uten at det har gitt meg problemer med innlogging senere. Jeg tror det ikke ligger en haug med koder i brikken, men en algoritme som hele tiden regner ut nye koder. Banken har selvfølgelig samme algoritme (en unik pr. brikke), og ser om koden stemmer. Det har hendt noen ganger at jeg må taste to koder, sikkert en måte å synkronisere systemet igjen. Skandiabanken bruker forøvrig fortsatt koder på papir-/plastkort, så du har jo alternativer om du er helt imot kodebrikkene Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Anbefaler deg til å ikke ha den på nøkkelknippet Eg har en annen bank(men nesten like kodebrikke) og min tok kvelden her etter ca ett år på knippet. Når eg ringte banken og sa den ble helt død så var det det første de spurte om om eg hadde den på knippet mitt. Ja sa eg og da fikk eg beskjed om at det måtte eg ikke, til tross for at den har nøkkelringfeste. Eg fikk tilsendt to stk nye vederlagsfritt. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Om man bruker over 15 sekunder på å taste inn en sekssifret kode, så lurer jeg på hvorfor man bruker nettbank i det hele tatt.. Jeg har også kodeBRIKKE, og har aldri hatt noen problemer med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå