bo1e Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jeg prøver å share en mappe med samba i ubuntu. Alt så ut til gå så bra. Høyreklikket på mappen, valgte share, fikk beskjed om at samba ble installert, valgte share name og rettigheter og alt det der. Men når jeg trykker create share får jeg beskjed om 'net usershare' retured error 255: net usershare: cannnot open usershare directory /var/bin/samba/usershares. Error Permission denied. You do not have perrmission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share. Og da satt jeg fast igjen. Trodde brukeren min hadde tilgang til alt, men dengang ei. Noen som vet hvordan dette kan løses? Nok en gang er ikke ting så rosenrødt og enkelt i linuxland Endret 16. mai 2008 av bo1e Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Selvfølgelig har ikke brukeren din tilgang til alt til en hver tid! Det ville vært en gedigen sikkerhetsrisiko (som i MSland ). For å gi brukeren din superbrukerrettigheter midlertidig brukes sudo (i terminal) eller gksudo (i launcheren du får opp dersom du trykker alt+f2). Programmet må mest sannsynlig kjøres med slike rettigheter. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jeg fikk opp boks med beskjed om å taste inn passord, slik som jeg pleier når jeg skal utføre noe som krever ekstra sikkerhet. Men det var tydeligvis ikke nok denne gangen. Du sier programmet må mest sannsynlig kjøres med slike rettigheter. Hvordan gjør jeg det? Hvilket program er det jeg skal kjøre via launcheren, eller i terminalen? Og hvorfor lar operativsystemet meg gjøre hele den share-prosessen i GUIet hvis det ikke lar seg gjøre å enable share på den måten uansett? Jeg bruker sudo når jeg skal gjøre noe i terminalen som krever det. Men i GUIet pleier det å sprette opp en passordboks. Det gjorde det også denne gangen, men det hjalp ikke. Mye vits i. Forøvrig en fin nedlatende holdning man blir møtt med når man spør om hjelp til linuxproblemer. Hadde nesten blitt mer overrasket hvis det bare hadde komt en skikkelig forklaring på spørsmålet enn noe fjas om sikkerhet og windows Endret 16. mai 2008 av bo1e Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Sikkerhetsargumentet er nok gyldig. Dersom man kjører alle programmer med alle rettigheter alltid, gir man i praksis alle programmer mulighet til å ødelegge systemet ditt. Så musikkavspilleren din (kjørt med superbrukerrettigheter) kunne fint slettet partisjoner, avinnstalert programmer osv. Tilsvarende ville vært umulig uten slike rettigheter. Derfor er det standard i Linux at ting kjøres med minst mulig rettigheter, slik at brukeren må være klar over og godkjenne programmer som kan ødelegge systemet. Vista implementerer vel noe av samme greiene. MSland kommentaren var kun forøvrig en spøk (slik jeg tolket den siste setningen i ditt første innlegg til å være også). Posten var verken ment å være nedlatende mot andre brukere eller operativsystemer (er selv hovedsaklig XP-bruker så det ville vært ganske hyklersk av meg). Det kan være at passordet du ble bedt om var for innstalasjonen av samba, og ikke for konfigurasjonen i seg selv. Prøv følgende i en terminal: sudo nautilus /navn/på/mappen/du/vil/dele/fra Og kjør samme saken som du kjørte i stad. EDIT2: det later til å være en bug (hovedproblemet er strengt talt en helt vilt kryptisk feilkode) "When you first try to share a folder, it offers to install SAMBA. You accept, and it installs SAMBA, and also makes you a member of the group "sambashare". However, until you re-login, your not considered really to be a member of the "sambashare" group. So the real issue here is that you have to log out and back in again before you can share a folder." https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+bug/219892 Så å logge inn og ut vil forhåpentligvis fikse problemet. Endret 16. mai 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Bakker og tukker. Ser ut som det funket. Måtte altså kjøre utforskeren med sudo for å få lov. Merkelig at ikke passordboksen bare kunne dukke opp istedenfor den feilmeldingen. Det hadde jo vært en del mer hensiktsmessig og brukervennlig. Kan være passordboksen jeg fikk opp var for å installere samba som du sier ja. Sharen funket som et skudd fra xpboksen. Da er jeg fornøyd Lærer noe nytt hver dag.. Takk for hjelp! Ser du skriver det er en bøgg. Det forklarer feilmeldingen og bakvendtmåten å gjøre det på.. Endret 16. mai 2008 av bo1e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå