JohndoeMAKT Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Beklager elg-elg123, jeg er helt uenig med deg i alt du skriver, det er ikke engang nødvendig for meg å sitere deg for det virker ikke som du tar det folk skriver til deg. Om du er et troll eller ikke så har uansett det du skriver ikke rot i fakta og jeg vil ikke provosere frem mer av din FUD-spredning. Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 jeg er siker på at jeg er langt eldre en mange av dere her. Hvis du skal se ut som du er over 12 burde du skaffe deg en stavekontrol. Og en liten komentar, han nevnte det med microsoft support, og support er ett stort salgsargument for windows. Jeg har jobbet med enterprise level microsoft support, og det er noe av det mest latterlig dårlige jeg har vært borti noen sinne. Vi ringte dem 7-8 ganger, fikk alle gangene en ny person som skulle ringe oss tilbake, det skjedde aldri. Vi fikk beskjed om å gjøre ting som ikke var mulig pga deres sikkerhets systemer, og når vi meldte fra at det ikke var teknisk mulig fikk vi melding om at vi var "lite sammarbeidsvillige". Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Du kan ta en titt her, Æljen: http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=8846 Du bør kanskje spørre noen som er langt yngre enn deg.. Endret 18. mai 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) stavekontroll hjelper ikke når den ikke fungerer skikkelig. jeg bruker den som skal virke med firefox der kan heller ikke se der blind på hatet til Microsoft. jeg skrev at det er flere som kan windows en de som kan linux , derfor er det flere som gir support på windwos. hvordan kvaliteten på den er vet jeg ingen ting om siden det ikke har vært noe behov hos meg hvis dere har begynt å kalle meg for et troll så tyder det på at der begynner å mangle argumenter jeg er enig i at prosjektet har endret seg mye fra det som var den opprinnelige plannen. hvis det forsetter sånn så kommer de jo ikke å mål så er det helle ikke sikker at windows blir lagt inn på disse maskinene til slutt. det er nok bare en test for å se om den kan fungere med det os-et hvis det er meningen at disse ungen skal ha kontakt over internnett med hele verden så bør de også lære seg hvordan det funger over hele verden nå virker det like galt påtvinge dem et system som de ikke ønsker enten det er linux eller Windows. de må få lov til å velge hva de liker best ( man må fortelle ungen hvordan de forskjelige selskapene oppfører seg ) og så ønsker jo også folkene bak prosjektet å selge maskinene til resten av verden. det er antagelig derfor de prøver ut forskjellige operativsystemer Endret 18. mai 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 hvis det er meningen at disse ungen skal ha kontakt over internnett med hele verden så bør de også lære seg hvordan det funger over hele verden Ja, og da fungerer det helt greitt med Linux og Firefox. Antall sider som ikke fungerer med Opera, Firefox, Safari/Webkit er i dag særdeles få. Jeg kan ikke huske de siste tre årene at jeg har behøvd å fyre opp IE for ei websides skyld (annet enn for å teste kompabilitet). Konklusjon, XP gir ingen merverdier til OLPC prosjektet annet enn penger og at det kanskje påvirker beslutninger hos kjøper. Negativ effekt er at det trolig vil medføre at mange idealister vil forlate prosjektet og ikke støtte det lengre. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 nå virker det like galt påtvinge dem et system som de ikke ønsker enten det er linux eller Windows. de må få lov til å velge hva de liker best ( man må fortelle ungen hvordan de forskjelige selskapene oppfører seg ) Ungene vil mest sannsynligvis ikke få velge selv. Da dualboot vil koste ekstra, vil nok de fleste innkjøpere satse på et enkelt operativsystem. Og hva velger de? Jo selvfølgelig det de er kjent med, og det andre bruker, altså Windows. Jeg frykter at Sugar/Linux vil bli skviset ut nå som XP blir tilgjengelig på denne laptopen, og det uten noen som helst basis i brukervennlighet (som imo er det viktigste). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Dét er i grunn en godt poeng. Det er politikere som velger -- ikke ungene. Saken er i grunn veldig enkel. Hvis Lillemyk virkelig hadde vært opptatt av å støtte prosjektet, så hadde de støttet prosjektet finansielt, uten å prakke på dem Windows-lisenser. Slik det er nå så har maskinen blitt dyrere, den har absolutt ingen fordeler over originalversjonen og den vil kanskje bli forsinket. Om ikke sistnevnte så fører det til ekstraarbeid og utgifter i forbindelse med testing, både på "labben" og i "felten" samt ekstraarbeid for oppsett. Så mye for å avle opp en ny generasjon av Windows-slaver. Mange av dem vil sikkert også bidra til å øke MS sin profitt i fremtiden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 så folkene bak prosjektet har miste makten ? det var da ikke det som var meningen. slik jeg ser det så er enkelt sider på nettet avhengige av Internett explorer i en eller annen form som bare fungerer på Windows. bra at de som leger sidene nå får det til å fungere like bra uten IE siden de i utgangspunktet skal bruke egne ikoner som er radikalt anmeldes en dem som brukes i resten av verden så ser jeg at det kan bli problemer når de kommer over en vanlig nettside. da er det lurt å lære seg de mest vanlige symbolene som brukes over hele internnett verden. jeg stiller et spørsmålstegn ved vitsen å lære seg symboler/ikoner som bare brukes på sugar når de skal kommunikasjonere med hele verden ( etter hvert). heldig vis så bestemmer ikke jeg dette. det også slik at skal man lære seg noe nytt så må man også lære seg noen nye symboler/ikoner.det gjelde forøvrig ikke bare window ( og andre operativsystemer) men forbruker elektronikken også Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 så folkene bak prosjektet har miste makten ?det var da ikke det som var meningen. Nei, de har gått av i protest slik jeg ser det så er enkelt sider på nettet avhengige av Internett explorer i en eller annen form som bare fungerer på Windows. bra at de som leger sidene nå får det til å fungere like bra uten IE siden de i utgangspunktet skal bruke egne ikoner som er radikalt anmeldes en dem som brukes i resten av verden så ser jeg at det kan bli problemer når de kommer over en vanlig nettside. da er det lurt å lære seg de mest vanlige symbolene som brukes over hele internnett verden. jeg stiller et spørsmålstegn ved vitsen å lære seg symboler/ikoner som bare brukes på sugar når de skal kommunikasjonere med hele verden ( etter hvert). Det har aldri vært snakk om data opplæring/internet. Det er snakk om grunnskole opplæring/for svært små barn. De har ikke bruk for en start meny, og "standard" microsoft oppsett er bare forvirrende. heldig vis så bestemmer ikke jeg dette. Der er vi ihvertfall enige. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 så folkene bak prosjektet har miste makten ? det var da ikke det som var meningen. Du misforstår. De har ikke mistet makten men har kanskje latt seg kjøpe bort fra ideologien om blant annet frihet fra lock-in. slik jeg ser det så er enkelt sider på nettet avhengige av Internett explorer i en eller annen form som bare fungerer på Windows. Ja, sider f.eks Windows update. Ellers er det heldigvis svært sjeldent man finner sånne sider nå. De få sidene det gjelder er ikke noe stort tap for en Linux-bruker fordi h*n ikke trenger Windows update. bra at de som leger sidene nå får det til å fungere like bra uten IE Problemet er ofte omvendt: Å få sidene til å fungere skikkelig i IE. siden de i utgangspunktet skal bruke egne ikoner som er radikalt anmeldes en dem som brukes i resten av verden så ser jeg at det kan bli problemer når de kommer over en vanlig nettside. da er det lurt å lære seg de mest vanlige symbolene som brukes over hele internnett verden. Akkurat som ikonene i Vista er radikalt annerledes enn i XP? Hvor ofte finner du forresten OS-spesifikke ikoner på nettsider? Hvilke problemer tror du kan oppstå som følge av ulike ikoner? jeg stiller et spørsmålstegn ved vitsen å lære seg symboler/ikoner som bare brukes på sugar når de skal kommunikasjonere med hele verden ( etter hvert).heldig vis så bestemmer ikke jeg dette. Jepp, heldigvis bestekker ikke du dette. Jeg stiller fortsatt spørsmålstegn ved hvilke negative effekter du mener forskjellige ikoner vil ha. Jeg ser ingen. det også slik at skal man lære seg noe nytt så må man også lære seg noen nye symboler/ikoner.det gjelde forøvrig ikke bare window ( og andre operativsystemer) men forbruker elektronikken også Hvis du prøver linux så ser du at "universelle" ikoner som play-knappen, volumknappen, lukk vindu-knappen osv er veldig likt som i Windows og OSX. Man skal være særdeles gammel og tunglært om man ikke mistenker at følgende knapper, plassert på samme steder i et vindu betyr det samme: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 da trenger de ( kanskje) Windows ( internnett eksplorere) fordi noen av nedsidene verden over er sære. alternativet er jof.eks firefox med IE-tab men er det helt til å stole på men det blir bare hvis de skal surfe på internettet og slik at de får kontakter verden over men det er vel bare meningen at systemet skal brukes lokalt. slik jeg har forstått det så var de noen som mente at systemet ikke skule vær proprietær med et er jo nettopp det det er hvis de ikke kan surfe på internt over hele verden der er det Windows system (grensesnittet ) som er mest brukt Hehe, logikken din slutter aldri å forbløffe meg Formulert på en litt annen måte, sier du her at Firefox bare egner seg til lokal bruk? Og at man trenger the almighty MSIE for å kunne surfe på den store verdensveven? Dette var isåfall nytt og overraskende for meg, for jeg har knapt brukt IE de siste 10 årene. Jeg har omtrent bare brukt IE til Windows Update, men det trenger man jo ikke akkurat i Linux Er et par andre sider som også krever ActiveX, slik som online anti-virus, men det trenger man heller ikke i Linux. Til slutt kan det kanskje nevnes at også DRM-infiserte musikk- og videotjenester ofte bare funker med IE og WMP, men dette ser jeg bare på som en fordel at ikke fungerer ActiveX er forøvrig ganske nasty greier rent sikkerhetsmessig. Microsoft utviklet dette som en konkurrent etter de ble tatt på senga av Sun's Java, men der hvor Java har en sikkerhetsmodell egnet for web-bruk, manglet ActiveX dette. Skoleelever får vel heller ikke lov til å installere ActiveX på maskinene uansett pga. begrensede rettigheter. Faktum er at IE først og fremst er nødvendig i enkelte bedrifter som kjører intranett-løsninger som bare fungerer med IE, og da ofte bare bestemte versjoner av IE (mange har f.eks. ikke kunnet oppgradere til den sikrere IE7 fordi det bryter kompatibiliteten). Kort og kort: Påstanden din henger overhode ikke på greip. Rundt om i hele verden fins folk som bruker Firefox, Opera, Safari og andre browsere - og JA, de kan fortsatt holde kontakt med omverden selv om de ikke bruker IE! (Nå blir vel dette egentlig 'to state the obvious', men siden noen tydeligvis trenger å få det inn med teskje...) alt anne blir jo ganske likt det vi gør her i eurpoa når vi sender sms og bilder til hverandre via mobiltelefonenHæ?siden de i utgangspunktet skal bruke egne ikoner som er radikalt anmeldes en dem som brukes i resten av verden så ser jeg at det kan bli problemer når de kommer over en vanlig nettside. Jasså, fins det en standard for hvordan ikoner skal se ut på nettsider? Dette var i hvertfall nytt for meg. De sidene jeg bruker forholder seg i hvertfall ikke til noen slik "standard", og enkelte bruker ikoner, andre bare tekstbasert navigasjon. Man lærer noe nytt hver dag tydeligvis Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Liten morsom faktaopplysning ang. ikoner på nettet: Her på diskusjon.no (i venstrekolonnen hvis en bruker Diskusjon.no-skin) bruker en ikoner fra Tango Desktop Project, som hovedsakelig brukes i Linux-miljø og webapplikasjoner basert på åpen kildekode. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 du prøver tydelig vis med hensikt å misforstå meg. det jeg skriver er at noen få sider er avhengige av IE for å virke på en skikkelig måte( uten kræsj) . hvis du følger med i de neste innleggene så forstår du at et er snakk om ytterst få sider og det stadig blir mindre av dem. jeg bruker firefox selv om du prøver å påstå noe annet. joda , jeg måtte legge inn ie-tabb ( noen mener at det er ie i forkledning) for å få spilt av noen av videoene som ligger på den siden når det gjelder mine menger om hvordan ikone på en nettside ser ut så trenger du ikke å være pirkete . du burde forstå at jeg mener den uoffisielle "standarden" de bruker for å unngå misforståelser det her det kan bli problemer hvis ikonene brukt i sugar grensesnittet blir så forskjellig fra alt annet. det er det jeg mener. ikke at linux har lit forskjelige( og mange like ) ikoner som Windows. Linux sine vanlige ikoner holdes likevel innenfor den uoffisielle standarden nå er det også slik at de flest hermer etter Windows ikonene. microsift har igjen hentet det fra noen annen. macrosoft og apple hermer etter hverandre ,linux prøver å vær så like som mulig. det var Xerox som starte ikon bruken en gang i tiden. hvis man er på noen av nettsidene som lar deg spille av en video så kommer den en trekant som symboliserer at men skal trykke her for å spille av. hvi sugar bruker et annet symbol for det så blir det problemer for sugar brukerne å surfe på internasjonale nettsider det er i hvertfall mage nettsider som bruker egne avspillere Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) du prøver tydelig vis med hensikt å misforstå meg. Nei, problemet er at man må legge masse godvilje til for å forstå hva du egentlig mener med innleggende dine. joda , jeg måtte legge inn ie-tabb ( noen mener at det er ie i forkledning) for å få spilt av noen av videoene som ligger på den siden IE-tab bruker IE sin browser engine, og krever naturlig nok at IE er installert. Derfor funker det ikke på f.eks. MacOS X eller Linux. Men heldigvis er et omtrent bare du som ser på dette som et stort problem - vi andre er glade for å slippe IE når det gjelder mine menger om hvordan ikone på en nettside ser ut så trenger du ikke å være pirkete . du burde forstå at jeg mener den uoffisielle "standarden" de bruker for å unngå misforståelser Gå inn på f.eks. www.vg.no og vis meg alle disse standardiserte ikonene man bruker for å navigere sida. Du skaper rett og slett store problemer ut av bagateller. Kan du ikke heller poengtere noen reelle problemer framfor å skape kunstige problemer basert på tekniske løsninger som du heller ikke ser ut til å ha særlig innsikt i. At noen ikoner ser litt forskjellige ut er ikke noe problem for surfing på nettsteder. Et reellt problem er f.eks. at mange ikke kan engelsk, og dermed ekskluderes fra majoriteten av nettstedene i verden. Og der kan nok ikke Windwosen din hjelpe stort Endret 18. mai 2008 av Langbein Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) når jeg sier at ikonene til bruker grensesnittet til sugar som vist på en av siden det refereres til er så annerledes en de ikonene som eller brukes på de andre grafiske systemene da må det oppstå misforståelser nå brukeren kommer på en nettside som bruker ikoner som ligner på dem som uoffisielt oppfattes som en slags standard. jeg kaller det for en standard fordi de holdes innfor vise avvik det er ikonene i miten av bildene så er så forskjelige at det bryter med det som brukes til vanlig. det er disse jeg mer som kan skape trøbbel når de må bruke andre som betyr det samme på enkelte av nettsidene. kommer de over et spill eller et program på en nettside kan de få problemer fordi de blir vant til andre ikoner. å påstå at det ikke kan forekomme blir nå lit for optimistisk. det er disse jeg mener --- så har du bestem at jeg ikke har problemer å få spilt av video på nettet uten ie-tab. hvor dan i al hverden kan du vite det uten å ha vært i nærheten av maskinen min. når jeg skulle spille av video fra Nrk sine sider så måtte jeg installere ie-tab for å i det hele tatt få spilt dem av enkelte videoer maser også om å installere ett eller annet tillegg til firefox for å få bedre videokvalitet. om dette også har med Microsoft å gjøre vet jeg ikke som sagt så blir det mindre og mindre av disse sære sidene , men de er neppe helt borte enda . Endret 18. mai 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) hvor dan i al hverden kan du vite det uten å ha vært i nærheten av maskinen min. Jeg tror vi med en viss sikkerhet at det er ett såkalt PEBCAK problem. //edit, og jeg anbefaller http://dyresonen.no/forum/index.php?autoco...o=show&id=2 (google funker). Endret 18. mai 2008 av _neuron_ Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) når jeg skulle spille av video fra Nrk sine sider så måtte jeg installere ie-tab for å i det hele tatt få spilt dem av Nrk spiller av fint i Firefox/Opera og Linux. Hos deg var antakeligvis ikke plugins riktig installert i Fx. enkelte videoer maser også om å installere ett eller annet tillegg til firefox for å få bedre videokvalitet. om dette også har med Microsoft å gjøre vet jeg ikke Bedre videokvalitet? Endret 18. mai 2008 av RattleBattle Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 De sære sidene blir ikke borte før forbrukerene krever det! Det er ingenting som tilsier at OLPC brukerene er avhengige av enkelte propritære nettsider er det vel? At ikoner som brukes bør være relativt like de som finnes ellers i "pc-vercen" kan jeg gå med på. Og dersom dette var et viktig argument for brukerene av OLPC, så hadde det bare vært for de å bytte ut alle ikonene! Åpenheten fører til at det ikke er verre enn det. Og dersom de skulle trenge et "fullverdig" OS istedet for Sugar, så hadde det vært mange andre åpne varianter man kunne valgt istedet for XP. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 kommer de over et spill eller et program på en nettside kan de få problemer fordi de blir vant til andre ikoner. å påstå at det ikke kan forekomme blir nå lit for optimistisk.det er disse jeg mener Ikonene du viser til er ikoner knyttet til selve OS-GUI (Sugar), og er faktisk testet på målgruppen med resultat at de faktisk gjør ting langt raskere enn ved tradisjonelle GUI-er. Dette kan man ikke komme bort fra. Bruken av disse gjør det ikke vanskeligere å "surfe". Bilde 2 viser faktisk en funksjonalitet som Sugar er helt alene om (finnes i ingen andre OS). Bilde 1 viser startsiden i Sugar. Personlig synes jeg den på mange måter er meget intelligent og brukervennlig, noe tradisjonelle GUI-er ikke er. Ikke uten grunn at mye Web 2.0 applikasjoner har GUI som avviker betydelig fra desktoppen. Faktisk har også Asus Eee et forenklet GUI, som på ingen måte minner om hverken XP, OSX eller Linux. Nettsider har ingen standard for ikonbruk. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 det er ikonene i miten av bildene så er så forskjelige at det bryter med det som brukes til vanlig. det er disse jeg mer som kan skape trøbbel når de må bruke andre som betyr det samme på enkelte av nettsidene. kommer de over et spill eller et program på en nettside kan de få problemer fordi de blir vant til andre ikoner. å påstå at det ikke kan forekomme blir nå lit for optimistisk. Du tenker tydeligvis forskjellige fra de fleste barn og ungdommer jeg kjenner til. Mange unge bytter jo mobiltelefon flere ganger i året, kanskje rett og slett bare fordi de er "lei den gamle". Tydeligvis er det veldig spennende å få seg ny telefon, med nytt design og funksjoner. Aldri har jeg hørt argumenter om at "nei, jeg tør ikke skaffe ny telefon eller bytte merke fordi designet på menyene og ikonene er annerledes". De eneste jeg vet om som bekymrer seg nevneverdige for slike forandringer er godt voksne/pensjonister. Og altså utenfor målgruppen til OLPC. Det er rart med akkurat det der, at forandringer normalt oppleves som positivt og spennende. Men så fort Linux blir nevnt, kommer hylekoret av fanboys som er sprer FUD om de små sarte sjelene kan bli forvirret av ikoner som ikke er helt like med Microsoft sine. LOOOOL! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå