bompibammen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Grunnen til at ikke alle serienummerene står under kolonne A er av praktiske årsaker. De guttene på lageret pakker enheter på pall. Dermed scanner de inn flere serienummer tilhørende hver pall. Dette blir scannet etterhvert som de blir pakket. Da blir f eks PALL 1 kolonne A og PALL 2 kolonne B osv. Men så sender de meg denne pakkelista over alle serienummer. Da trenger jeg og sortere denne i nummerisk rekkefølge Lenke til kommentar
rozon Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Da blir f eks PALL 1 kolonne A og PALL 2 kolonne B osv. Du kan sortere hver enkelt kolonne, men sortering på alle kolonnene vet jeg ikke om går ann med standardfunksjonene. Det er selvsagt mulig med en VBA snutt... Lenke til kommentar
bompibammen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg har aldri laget noe vba snutt. Tror kanskje jeg bare må ta jobben med og legge alle inn i en kolonne for så og sortere. Og legge tilbake igjen. Men det er ganske mye jobb. Det er ofte snakk om mange hundre serienummer. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvis det ikke er tvingende nødvendig at tallene plasseres i ulike kolonner (noe det ikke virker som ut fra det du har skrevet), vil det aller enkleste være å få de som legger inn tallene til å legge de inn i samme kolonne. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg har aldri laget noe vba snutt. Tror kanskje jeg bare må ta jobben med og legge alle inn i en kolonne for så og sortere. Og legge tilbake igjen. Men det er ganske mye jobb.Det er ofte snakk om mange hundre serienummer. Hvis du ser på løsningen jeg foreslo så ser du at du ikke trenger legge tilbake. Etter hvert som du fyller opp kolonnen med data vil kolonnene på et nytt sheet bli oppdatert. Hvis du da får de som legger inn nummerene til å legge dem i en kolonne så vil du ha null arbeid (så du får god tid til å lære deg VBA f.eks) Hovedargumentet for å lære seg VBA er nettopp å spare tid. Evt betale noen for å lage det... Lenke til kommentar
bompibammen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Ja men det er nøvendig for dem. De lager pakkeliste hvor et dokument svarer til hvordan pallen er pakket. Det er til nytte for dem at det blir lagret slik. Jeg tenkte det var en enkel funksjon for å få til dette men det ser ut til at det ikke stemmer. Da er det ingen vei utenom og flytte og sortere og legge tilbake Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Om de scanner inn serienumrene etter hvor de ligger på pallen, er det kanskje like mange i hver kolonne hver gang? I tilfelle er det jo bare å lage et makro er det ikke? Kopier de hundre første rutene i kolonne B inn under de 100 første kolonne A, kopier de hundre første fra linje C under der igjen. Når jeg tenker meg om, bør det vel ikke ha noe å si om det er like mange hver gang heller, siden du skal sortere kolonnen etterpå. Det er en enkel oppgave i OpenOffice Calc i hvert fall, og MS Excel har jo også makrofunkjonalitet om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
bompibammen Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg kan ingenting om macroer jeg. Men det som Rozon sier kan jeg kanskje bruke, selv om det er litt jobb det også. Men det var et godt tips. Tusen Takk jeg er takknemlig for supre svar her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå