Gå til innhold

Hvordan legge i rekkefølge i excel

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg ?

jeg klarer og sortere mange serienummer i rekkefølge når de står i samme rad

eks

1213

1214

1215

1216

Men hvordan skal jeg få sortere om det er flere rader med serienummer ?

1213 1310 1219

1214 1211 1221

1215 1217 1224

1216 1209 1225

Hvordan skal jeg kunne vite at disse kommer i riktig rekkefølge?

Slik at jeg slipper og klippe og lime alle inn under en rad.For så og sortere og flytte tilbake ?

Endret av bompibammen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal scanne inn flere hundre serienummer.

Da bruker jeg og scanne inn i flere rader. feks 100 nummer i B og hundre i C hundre i D osv. Så lenge scanningen av enhetene skjer i tilfeldig rekkefølge, ønsker jeg i etterkant og få disse i riktig rekkefølge

Lenke til kommentar
Jeg skal scanne inn flere hundre serienummer.

Da bruker jeg og scanne inn i flere rader. feks 100 nummer i B og hundre i C hundre i D osv. Så lenge scanningen av enhetene skjer i tilfeldig rekkefølge, ønsker jeg i etterkant og få disse i riktig rekkefølge

Ja men ikke gjør det, legg dem under hverandre nedover. Og du svarte ikke på hva du regner å være riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Riktig rekkefølge er når alle står nummerisk etterhverandre. 1, 2, 3, 4 osv

De blir scannet kanskje i denne rekkefølgen 2, 4, 1, 3 osv

Det er egentlig ikke meg som scanner, da jeg får dette dokumentet på mail. Med alle serienummerene

Jeg skal da sortere dette

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke fortsette å hale opplysninger ut av deg for å hjelpe deg gratis. Du beskriver en firkant, der er ingen "etter hverandre osv". Det er enten

1 2 3 4

5 6 7 8

eller

1 5 9

2 6 10

3 7 11

4 8 12

eller noe annet. Jeg vet fra før at 1 kommer før 2. Og når du først melder at du skal scanne en haug greier, så er det egentlig ikke slik at du skal scanne en haug greier, det er helt annerledes. Sorry man, have a nice problem.

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg kunne vite at disse kommer i riktig rekkefølge?

Slik at jeg slipper og klippe og lime alle inn under en rad.For så og sortere og flytte tilbake ?

Det er nok en enkel løsning i dette tilfellet. VBA fikser dette på noen få strakser...

Lenke til kommentar
å jøsses, men det krever vel en del kunnskaper. jeg har programmert litt i visual basic for noen år siden men husker lite. Er det en enkel måte å forklare det på tro?

Uff da... La oss prøve noe annet... Du har alle numrene i kolonne A i Sheet1. I Sheet2 A1 skriver du =Sheet1!A1 og drar denne nedover til A101. I B1 skriver du =Sheet1!A101 og drar nedover. Fortsett med kolonne C, D, E osv til du er fornøyd.

Nå kan du sortere Sheet1!A og det oppdateres fint på Sheet2.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med sheet 2 og gjøre.Beklager at jeg forklarer meg knotete her.

Det er under kolonne A at jeg har flere serieummer. Deretter har jeg mange under kolonne B

og under C osv.

___A____B_____C

1 1234 1243 1252

2 1235 1244 1253

3 1236 1245 1254

4 1237 1246 Osv

5 1238 1247

6 1239 1248

7 1240 1249

8 1241 1250

9 1242 1251

Jeg får kan alså sortere disse om jeg bare har en Kolonne A men så fort jeg har flere kolonner klarer jeg ikke og sortere de i rekkefølge

Takknemlig for all tolmodighet med meg :)

Endret av bompibammen
Lenke til kommentar
Det har ikke noe med sheet 2 og gjøre.Beklager at jeg forklarer meg knotete her.

Tror du har forklart deg tydelig nok, men det du vil gjøre lar seg ikke gjøre. Alternativet jeg kom med lar deg presentere tallene på den måten du vil, men dataene ligger i et annet sheet (eller gjemt kolonne).

Lenke til kommentar

Denne feilmeldinga du snakka om, er det denne (same boks, frå henholdsvis engelsk Excel 2007 og norsk Excel 2003):

post-21406-1211155189.png post-21406-1211154798.png

Dette er jo ingen feilmelding, det er ein advarsel og eit spørsmål. Om du velger det nederste av dei to alternativa – Continue with the current selection/Fortsett med det merkede område – og trykker OK går det jo fint å sortere berre den eine kolonna.

Eller er det eit eller anna eg har misforstått (grovt) her?

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...