Gå til innhold

Kjøpe ny cpu, ram og skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei

Slik ser min pc ut nå :

AMD Athlon 64 4000+ 2.41 ghz , Asus A8N-SLI Premium , Western Digital Raptor 74GB , Western Digital Caviar 400GB , Asus 7800 GTX 256mb 507 mhz / 1,37 ghz , Kingston PC3200 HyperX 2048MB 400 mhz (2-2-2-5)

3dmark05 : 8850

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et nytt skjermkort, cpu og ram. Skjermkortet er nesten bestemt og det skal være et 8800 GT CLUB3D kort.

Det er en stund siden jeg kjøpte den pcen jeg har nå, og jeg ser at det finnes flerer cpuer nå. Er det noen cpu'er som passer til mitt hovedkort som selges nytt nå lenger? som f.eks x2 eller noe slikt?

Det skal ikke være så dyrt og ser gjerne etter brukt ting...

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Slik ser min pc ut nå :

AMD Athlon 64 4000+ 2.41 ghz , Asus A8N-SLI Premium , Western Digital Raptor 74GB , Western Digital Caviar 400GB , Asus 7800 GTX 256mb 507 mhz / 1,37 ghz , Kingston PC3200 HyperX 2048MB 400 mhz (2-2-2-5)

3dmark05 : 8850

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et nytt skjermkort, cpu og ram. Skjermkortet er nesten bestemt og det skal være et 8800 GT CLUB3D kort.

Det er en stund siden jeg kjøpte den pcen jeg har nå, og jeg ser at det finnes flerer cpuer nå. Er det noen cpu'er som passer til mitt hovedkort som selges nytt nå lenger? som f.eks x2 eller noe slikt?

Det skal ikke være så dyrt og ser gjerne etter brukt ting...

Håper på svar :)

Etter min mening så blir det der en litt større affære uansett. Det er ikke mange som selger brukte prosessorer der ute, og skal du gjøre noe som er verdt innsatsen + litt kaptial her så må du oppgradere hovedkortet.

Hva er budsjettet ditt? Hvis du tar vare på kabinett + HD´er + et evt lydkort? så får du OK skjermkort + nytt HK + 4 kjerners cpu + 4gb ram nå for en 6 lapper (5750 med priser på komplett)

Da sitter du igjen med en bra pc i mine øyne. Du kan skimpe litt på ram og skjermkort og få en litt billigere pc.

Håper det var litt hjelp. hilsen Kringon

Lenke til kommentar

:thumbup: Du trenger nok nytt hovedkort ja, for hvis du nå skulle klare å få tak i en sokkel 939 CPU og DDR1-RAM, så får du uansett et system med meget begrenset levetid. Bedre å spare de pengene så og heller ta en skikkelig oppgradering istedet, slik at du får et system du kan beholde lengre og som blir mer oppgraderingsvennlig.

PS: Når man er den første som svarer i en tråd er det overflødig å quote førsteposten :thumbup:

Lenke til kommentar

awwww

Så kjipt.. fordi jeg tenkte bare ny cpu og det skjermkortet for å få litt bedre frame per sec i noen spill. Har allerede en spillter ny laptop med drit bra specs..

Men vil jo spille litt på denne stasjonære også xD

Skal invistere i helt ny pc om ca et år eller 2 tenkte jeg

Lenke til kommentar

Synes bare du skal droppe planene om å oppgradere prosessor, koster litt mer enn det smaker om du ikke finner noe billige greier brukt.

Ville bare kjøpt et nytt skjermkort om spilling er primæraktiviteten på maskinen.

Club3D GeForce 8800 GTS 512 MB til 1395 kr

Så kan du evt oppgradere det andre senere. Nytt skjermkort burde gi en bra boost i spill.

Om du fortsatt klarer deg med det kortet du har ville jeg bare ventet.

Lenke til kommentar
Synes bare du skal droppe planene om å oppgradere prosessor, koster litt mer enn det smaker om du ikke finner noe billige greier brukt.

Ville bare kjøpt et nytt skjermkort om spilling er primæraktiviteten på maskinen.

Club3D GeForce 8800 GTS 512 MB til 1395 kr

Så kan du evt oppgradere det andre senere. Nytt skjermkort burde gi en bra boost i spill.

Om du fortsatt klarer deg med det kortet du har ville jeg bare ventet.

Du har kanskje rett.. Det er rett og slett for spilling primært. Har hørt at det er flaskehals og ha dårlig prosessor iforhold til kort. Jeg kan få et 8800 gtx brukt for 1500 kroner, mens 8800 gt er vel bedre en gts?

Min data får kanskje ikke noe bedre boost på spilling om jeg oppgraderer til en ny cpu? ang programmer da??

takker for hjelp uansett :)

Lenke til kommentar

8800GTS 512 MB er bedre enn 8800GT 512 MB. 8800GTX yter ganske likt med 8800GTS 512, særlig på lavere oppløsninger.

Noe vil alltid være flaskehals.

Tror ikke du får rare boosten i spill om du oppdaterer CPU til en dobbelt kjerne, men du kan få betydelig bedre ytelse i apps som støtter flere kjerner. (Noe tildels spill gjør uten at jeg har oversikten på det)

Står å på at det mest fornuftige du kan gjøre er å kjøpe et nytt GFX i f.eks 8800 serien er MYE bedre enn 7800 serien. Prisen er heller ikke for gal. Du betalte kanskje 4000 kr for kortet ditt.

Lenke til kommentar
8800GTS 512 MB er bedre enn 8800GT 512 MB. 8800GTX yter ganske likt med 8800GTS 512, særlig på lavere oppløsninger.

Noe vil alltid være flaskehals.

Tror ikke du får rare boosten i spill om du oppdaterer CPU til en dobbelt kjerne, men du kan få betydelig bedre ytelse i apps som støtter flere kjerner. (Noe tildels spill gjør uten at jeg har oversikten på det)

Står å på at det mest fornuftige du kan gjøre er å kjøpe et nytt GFX i f.eks 8800 serien er MYE bedre enn 7800 serien. Prisen er heller ikke for gal. Du betalte kanskje 4000 kr for kortet ditt.

Kjøpte det da det var best (7800 gtx altså)så gav 4500..

Kan vi regne med litt bedre fps f.eks i crysis på low?

Så 8800 gts er noe jeg bør gå for da?

Lenke til kommentar

Jeg spiller spill som GRID, HL2, crysis, Rainbow six vegas 2, the witcher og Command and conquer 3... I ca 1024x768- 1600x1200 resolution. Kommer ann på hva jeg ser fungerer best.

Så det å kjøpe 8800gtx er ikke noe bedre fremfor gts? Sånn iforhold til pris altså..

Om jeg får tak i et 8800gtx brukt for samme pris som ny gts så er vel det å slå til?

Lenke til kommentar

GTX er vel i snitt ca 5 % bedre enn GTS 512MB. Om du får begge til samme pris så er det egentlig det samme hva du velger.

Har selv et GTS 512 og det yter upåklagelig i HL2 1600x1200, men jeg har betydelig kraftigere prosessor.(Q6600 og E8400 overklokket).

I 1600x1200 ville jeg bare gått for det billigste, og det er da greit å ha et nytt kort med tanke på garanti osv, men om du kjenner personen burde det ikke bli et problem.

Hvor mye prosessoren din vil bremse vet jeg ikke, men effekten blir mindre ved høyere oppløsninger og mye eye candy.

Lenke til kommentar
GTX er vel i snitt ca 5 % bedre enn GTS 512MB. Om du får begge til samme pris så er det egentlig det samme hva du velger.

Har selv et GTS 512 og det yter upåklagelig i HL2 1600x1200, men jeg har betydelig kraftigere prosessor.(Q6600 og E8400 overklokket).

I 1600x1200 ville jeg bare gått for det billigste, og det er da greit å ha et nytt kort med tanke på garanti osv, men om du kjenner personen burde det ikke bli et problem.

Hvor mye prosessoren din vil bremse vet jeg ikke, men effekten blir mindre ved høyere oppløsninger og mye eye candy.

Takker for svar! :D

Får se hva som skjer, om jeg får tak i en x2 4800 cpu brukt billig så kanskje jeg bare tar den ang program messig aktig, jeg jobber en del i photoshop og slikt. Men ellers så spiller jeg og surfer nettet. Jeg bestiller nok nytt gts også får man se.

Jeg spille Grid demoen med 40/50 fps nå ca i 1024x768... Kan jeg forvente 20 mer fps..?

Har et spørsmål ang dette, leste dette om 8800 gts:

GPU speed: 650 MHz

Memory Speed: 1940 MHz

Mitt kort er 480 mhz , 1200 mhz... Jeg ser jo at dette er høyere, men som noob på dette så må jeg spørre.. Hva annet er det som er bedre?

Vil en Hiper Type-R 580W tåle et nytt gfx?

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Bare å ignorere frekvenser da de ikke kan sammenlignes. Søk opp en review av f.eks 8800GTS 512.

Hipern burde absolutt holde til et 8800GTS 512, selv om de har et noe dårlig rykte...

Kan ikke anslå FPS endring da det vil variere fra app til app, avhenge av prosessor osv.

Du kan da ta en kikk HER

Lenke til kommentar
Fant litt bra litteratur HER. Tyder på at prosessoren din blir for svak til å utnytte potensialet i en 8800GTS, men det blir da uansett bedre.

Og da vil en 4800 x2 kanskje hjelpe xD?

Har ikke lyst til å betale for nytt hovedkort og ram og hele pakka egentlig xD

Lenke til kommentar
Det bør nok hjelpe en del ja, særlig hvis du får klemt noen ekstra MHz ut av den. Men sørg for at du får den til fornuftig pris :thumbup:

ja da er det bare å finne en da.. :D:p

Men du, finnes det FX prosessorer til socket 939 også? eller er 4800 X2 den beste til socket 939?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...