Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc, får ikke så mye som fart i psu'en.

Anbefalte innlegg

Nå har jeg omsider fått alle komponentene mine, men jeg får ikke PC-en helt til å fungere.

Jeg har riktignok satt sammen PC før, men jeg er ikke noe særlig flink, og jeg føler alt har blitt så mye mer komplisert.

Hovedproblemet er foreløpig å få koblet led-ledningene riktig. Dette gikk smertefritt på forrige HK, men i manualen på dette (Abit IP35 Pro - demokort) står det at det er viktig å legge merke til hva som er +, men hvordan kan jeg hvite hva som er pluss på ledningene, når det ikke står noe på de? (jeg fant ei pil på en av sidene på hver pin som jeg antok skulle representere '+' men det fiksa ikke biffen. Og så er det jo noen knapper på selve HK som heter power og reset, skal det ikke gå an å trykke på de for å sjekke om det fungerer, uavhengig av de ledkontaktene til fronten?

Hvor mye må være koblet til for at du kan sjekke om PCn fungerer, egentlig? Skal det ikke komme fart i psuen når du prøver å slå den på?

Når jeg slår på psu, får HK strøm, eller det lyser i alle fall. Men jeg får ikke ting til å skje. Jeg har prøvd med og uten èn rambrikke (jeg har bare montert på cpu og den frister lite å fjerne, da det er rimelig trangt om plassen, med TRUEkjøleren, og det var mye fikkelarbeid for å få på plass :p)

Ekstra info:

Når jeg skulle montere cpu'en var den braketten for å holde cpuen nede, kraftig bøyd oppover, og jeg måtte ta den av og slite (sykt solid den tynne tingesten) for å få flata den ut med 2 tanger. Hvis jeg ikke hadde gjort det ville cpuen blitt most. Lurer på om dette kan være grunnen til at det var demo?

Endret av Sillion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om maskinen starter når du trykker på power-knappen (det er en av de knappene der det ikek vil ha noe å si hvilken som er +) så har du egentlig alt på plass for å teste om resten av maskinen fungerer.

Med andre ord, så om viftene/harddiskene osv. starter når når du klikker power, og maskinene frem deles ikek starter opp så kan du ihvertfall utelukke at det er LED-ledningene som er koblet feil. Evt. feilkoblinger som du har igjen der vil kun gjøre at visse knapper og lys ikke fungerer, men så lenge power-knappen er koblet på riktige pinner så skulle maskinen startet normalt dersom alt annet var i orden.

Hva mener du egentlig med "fart i PSUen"? mener du at viften starter? I såfall JA, det skal den gjøre når maskinene starter opp. Lys i standby-lyset på hvoedkortet vil det være selv før maskinene er startet, så lenge PSUens power-knapp på baksiden ikke er slått av eller strømkabelen er plugget ut.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
om maskinen starter når du trykker på power-knappen (det er en av de knappene der det ikek vil ha noe å si hvilken som er +) så har du egentlig alt på plass for å teste om resten av maskinen fungerer.

Med andre ord, så om viftene/harddiskene osv. starter når når du klikker power, og maskinene frem deles ikek starter opp så kan du ihvertfall utelukke at det er LED-ledningene som er koblet feil. Evt. feilkoblinger som du har igjen der vil kun gjøre at visse knapper og lys ikke fungerer, men så lenge power-knappen er koblet på riktige pinner så skulle maskinen startet normalt dersom alt annet var i orden.

Hva mener du egentlig med "fart i PSUen"? mener du at viften starter? I såfall JA, det skal den gjøre når maskinene starter opp. Lys i standby-lyset på hvoedkortet vil det være selv før maskinene er startet, så lenge PSUens power-knapp på baksiden ikke er slått av eller strømkabelen er plugget ut.

-Stigma

Okey, la meg spørre litt annerledes: Må alle LED-ledningen være tilkoblet for å sjekke om maskinen starter? Og for å svare om maskinen starter: Nei. Det blir ikke liv i viftene og psuen osv. Hvor mange komponenter og ledninger må egentlig være i for at du skal få liv i viftene og psu?

Dessuten har jeg andre pinner enn det manualen opplyser om: Jeg har HDLED I og HDLED II, RST, PLED og PWR, men ingen SPKR (den skjønner jeg jo) og ingen SLED. Så jeg skjønner ikke helt hva jeg skal sette hvor av de som ikke er nevnt i manualen eller på HK'et?

Utdrag fra manualen:

HLED (Pin 1, 3):

Connects to the HDD LED cable of chassis front

panel.

• RST (Pin 5, 7):

Connects to the Reset Switch cable of chassis

front panel.

• SPKR (Pin 13, 15, 17, 19):

Connects to the System Speaker cable of chassis.

• SLED (Pin 2, 4):

Connects to the Suspend LED cable (if there is

one) of chassis front panel.

• PWR (Pin 6, 8):

Connects to the Power Switch cable of chassis

front panel.

• PLED (Pin 16, 18, 20):

Connects to the Power LED cable of chassis front

panel.

Håper på et raskt svar :)

Endret av Sillion
Lenke til kommentar
Ingenting bortsett fra på knappen MÅ være kobla til. Prøv deg frem litt.

Hvis det er tilfelle, så er det jo ikke akkurat noen andre plasser enn èn pwrledningen kan stå (i følge manual), og siden ingenting skjer, og det er bare cpu,psu og hk tilkoblet, så kan jo mye tyde på at det er cpu da? Men før jeg tar av CPU, skal vifter og og psu gå rundt uten cpu også? (Ja, jeg har litt peil på dette, før har det bare vært plug and play, nesten :p)

Endret av Sillion
Lenke til kommentar

Vel, du finner manual til hovedkortet ditt på nett, der vil du finne ut hvilke kontakter som brukes til power og reset. Disse er 2 pinner hver, og er de eneste som trengs for å teste om hovedkortet da fungerer er følgende:

- At 24-pin ATX er koblet til

- At 4 eller 8 pin 12V CPUpower er koblet til

Husk også CPUvifte på rett sted om du har aktiv kjøling av CPUen :-)

Så gjør du da følgende:

* Skru på strømforsyningen

* Kortslutt de 2 pin'ene som står flagget som "PWR/power" i hovedkortets manual

Nå skal det skje noe :-)

Lenke til kommentar
Vel, du finner manual til hovedkortet ditt på nett, der vil du finne ut hvilke kontakter som brukes til power og reset. Disse er 2 pinner hver, og er de eneste som trengs for å teste om hovedkortet da fungerer er følgende:

Så gjør du da følgende:

"* Kortslutt de 2 pin'ene som står flagget som "PWR/power" i hovedkortets manual"

Den vet jeg ikke om jeg skjønte? Hva mener du med kortslutt?

24 pin- check

8 pin til cpupower - check

CPUvifte ledning i cpufan1 slot - check (ledningen har bare 3 pins inngang, men den kan settes på 3 av de 4 pinene, right?)

Endret av Sillion
Lenke til kommentar

Standard er at de små metallflippene du ser på ene siden av kontaktene skal være inn mot midten på hovedkortet.

De kontaktene du ikke finner er litt til venstre for de du har satt i

Endret av Entim
Lenke til kommentar

Det er mer liv på en kirkegård enn i maskina mi. Det skjer absolutt ingenting, uansett hva jeg gjør med de ledningene. Men jeg spør igjen: går det an å ta av cpu og likevel få start i i viftene, for å begynne å utelukke om at det er HK eller cpu som er problemet?

HK er jo tross alt demo..

Endret av Sillion
Lenke til kommentar

Så gjør du da følgende:

"* Kortslutt de 2 pin'ene som står flagget som "PWR/power" i hovedkortets manual"

24 pin- check

CPUvifte ledning i cpufan1 slot - check (ledningen har bare 3 pins inngang, men den kan settes på 3 av de 4 pinene, right?)

Ja, den kan da settes på 3 av de pinnene, og det eneste som skjer om det er feil 3 pinner er at den ikke går rundt. Maskinen skal fortsatt skru seg på, du kan evt prøve å bytte pinner der.

PWR (under FPIO1) der er 2 pinner, de pinnene kan kortsluttes med å sette en skrutrekker mellom de, eller to ender av en ledningsbit. Så lenge det går spenning mellom så er de kortsluttet. Det er akkurat det powerknappen gjør, å forbinde pinnene med hverandre i et lite sekund.

Men jeg vet ikke hva de 2 runde tegningene er av lenger til høyre, hvor det står PWRSW1 og RESET1, har kortet onboard strømknapp og resetknapp?

Ifølge side 1-20 i manualen så er de visst til akkurat det, og du har sjekket at du har lys på V3SB iflg punkt 1.9.2 på samme side?

Jaja, ut i godværet på 17.mai gitt.

Lenke til kommentar

Så gjør du da følgende:

24 pin- check

Ja, den kan da settes på 3 av de pinnene, og det eneste som skjer om det er feil 3 pinner er at den ikke går rundt. Maskinen skal fortsatt skru seg på, du kan evt prøve å bytte pinner der.

PWR (under FPIO1) der er 2 pinner, de pinnene kan kortsluttes med å sette en skrutrekker mellom de, eller to ender av en ledningsbit. Så lenge det går spenning mellom så er de kortsluttet. Det er akkurat det powerknappen gjør, å forbinde pinnene med hverandre i et lite sekund.

Men jeg vet ikke hva de 2 runde tegningene er av lenger til høyre, hvor det står PWRSW1 og RESET1, har kortet onboard strømknapp og resetknapp?

Ifølge side 1-20 i manualen så er de visst til akkurat det, og du har sjekket at du har lys på V3SB iflg punkt 1.9.2 på samme side?

Jaja, ut i godværet på 17.mai gitt.

Utdrag fra mitt første innlegg i denne tråden:

"Og så er det jo noen knapper på selve HK som heter power og reset, skal det ikke gå an å trykke på de for å sjekke om det fungerer, uavhengig av de ledkontaktene til fronten?"

Så ja, den har slike knapper, men ingenting skjer.

Skal sjekke de lysene nå straks.

Lenke til kommentar
Ekstra info:

Når jeg skulle montere cpu'en var den braketten for å holde cpuen nede, kraftig bøyd oppover, og jeg måtte ta den av og slite (sykt solid den tynne tingesten) for å få flata den ut med 2 tanger. Hvis jeg ikke hadde gjort det ville cpuen blitt most. Lurer på om dette kan være grunnen til at det var demo?

Hatt lignende problem en gang. CPU stod ikke ordentlig i socket. remount og alt funket.

Nå gikk det en kald bris nedover ryggen min.. :O Kanskje den braketten skulle være bøyd likevel?? :no:

Endret av Sillion
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt :)

Følgende er blitt prøvd og fremdeles skjer det ingenting:

Starte power-knappen på HK:

- med cpu i

- med og uten skjermkort i

- med og uten ram

Jeg har også prøvd med skrutrekker mellom de pinnene som symboliserer "pwr" på HK'et.

Jeg har også bøyd tilbake braketten på HK, slik at cpu blir presset mer ned.

Ingenting fungerer. Alt er knall dødt uansett, hva jeg prøver.

3VSB lyser, når strømforsyninga blir slått på. Så hovedkoret får jo strøm?

Noen som har en teori om hva som kan være galt?

Endret av Sillion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...