Gå til innhold

Hvorfor har ikke expert kundeservice?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg handler mye elektronikk og data, både i butikker og på nett.

Når ting feiler, så tar jeg en telefon eller stikker innom og ting blir fikset uten problem.

Elkjøp har f.eks gitt meg nye buzzere til ps2 når de ikke har virket, de har gitt meg ny nokialader når pluggen ble knekt, og tilsvarende har vi fått nye hvitevarer uten spørsmål når de har sviktet. Komplett, Lefdal, you name it...aldri noen protester når ting ryker.

Topp service, hyggelige folk hver gang.

 

Så har jeg dessverre vært dum nok til å forville meg inn i ulike expert-butikker.

Hver eneste gang har de løyet, bløffet, vært gretne og i det hele tatt gjort alt mulig for å gjøre opplevelsen til et helvete.

Dette gjelder samtlige expert butikker jeg har besøkt, jeg var en stund dum nok til å tro at ikke alle expert butikkene kunne være like ille...men det har de vært.

 

Noen av mine opplevelser så langt:

 

-Da kaffekanne til min moccamaster ble knust, påstod de at det ikke var mulig å kjøpe ny. De ville tvinge meg til å kjøpe ny moccamaster.

Elkjøp hadde nye kanner som hyllevare, til 160,-

 

-Har flere ganger opplevd at de annonserer toppmodeller, men så gir de intetanende kunder en vesentlig billigere modell med store mangler i forhold til annonsert vare

 

-Feiltolking av kjøpsloven

 

-Påstår at de kan kjøpsloven bedre enn forbrukerrådet

 

-Trusler(!) mot kunder når de klager på en vare

 

-Truer kunder til å godta en mye billigere erstatningsvare enn den som feilet

 

Detter er en brøkdel av det jeg opplever hos expert, og kun expert, og jeg har derfor begynt å fraråde alle jeg kjenner til å handle der.

Jeg nekter selvsagt også å kjøpe noe som helst mer der.

 

Jeg har også tenkt om det var mulig å lage en slags kundeservice liste hvor ulike butikker blir rangert av brukerne.

Så for meg muligheten til å legge inn et butikknavn, så gi karakter på f.eks kundeservice, pris, kundebehandlernes kunnskaper om produktene de selger, og så kan hver enkelt som vil bidra legge inn sine karakterer og så vises hele tiden gjennomsnittet for den butikken som deretter blir rangert.

 

Man gjør jo lignende ting med bankpriser, telepriser, matvarebørsen i vg osv så det burde ikke være teknisk umulig.

Alternativt burde man fått en michelinguide på butikker hvor noen dro rundt i butikker og sjekket kvalitetsnivået.

 

Med tanke på hvor mye man kjøper så burde behovet være der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får lett slike tanker når man treffer på butikker med inkompetente ansatte. Min erfaring er at det er en del selgere som har en slags "lojalitet" ovenfor butikken sin, disse prøver å minske butikkens utgifter, men i realiteten ødlegger de bare ved å skape misfornøyde kunder. Noen butikker har alt for mange av disse "patriotene" og er dermed helt bortkastet å besøke.

 

Tanken din er god, men se nå bare på Prisguiden. Det er mangen ganger useriøse aktører nesten har full score, fordi folk uten tilstrekkelig erfaring gir toppscore. En butikk med billige varer og kjapp levering kan få 6/6 poeng og tusenvis av kunder, problemene oppstår først når det blir aktuelt med reklamasjon. Selv om 90% er fornøyde med foretaket er lovbrudd mot 10% av kundemassen nok til at foretaket bør stenges. En løsning kan være at et profesjonelt team med jevne mellomrom gjør tester (returer med defekte varer, angrerett, forsøk på å returnere sabotert vare etc.) mens vanlige brukere får velge mellom bra/dårlig slik at finvurderingen blir gjort av profesjonelle.

Lenke til kommentar

Likte det med at en gruppe drar rundt og sjekker forskjellig service og pris. Amentio har blitt ranket som en av de betse butikkene men de har ikke service uansett hva som er feil.

Kunne tenkt meg noen med kunnskap. Det skulle vært en egen artikkel under anbefalinger sammen her på hardware: butikk. Og hos gamer beste stedet og kjøpe spill. Hadde gjort alt mye greiere.

Eneste problemet er vel å ha nok ressurser og tid til å kunne kjøpe fra alle de store kjedene og itillegg ikke la de vite hvem som handler så saken ikke blir prioritert anderledes.

 

God post og takk for advarslen, har hatt samme problemer før. Ikke alle er like seriøse

Endret av Bendit
Lenke til kommentar

Kansje du sal endre navnet på posten? Temaet er vel heller at du ønsker å ha anmeldelser av butikker gjort av fagfolk (ialle fall tilnærmet)

 

Det er et godt tema og en god diskusjon HW virkelig burde ta en titt på!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

spiller veldig liten rolle om du kan kjøpsloven, er forbrukerkjøpsloven de må kunne. to veldig forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Sitter litt med same inntrykket, difor handlar eg sjeldan på Expert. Er så langt veldig nøgd med måten Elkjøp behandler sine kundar på. Du møter sjølvsagt forskjellige personar som har forskjellig oppfatning av ting, men det verkar som om Elkjøp går meir aktivt inn for å lære opp sine ansatte til å kunne det dei pratar om.

 

At folk vil være lojale og ikkje godta reklamasjon sidan det hadde vore eit tap for butikken kan eg for så vidt forstå, men det dei ikkje forstår er at ein nøgd kunde kjem tilbake. Om eg får god behandling på ein butikk, spesielt i forbindelse med garanti- eller reklamasjonssaker er sjansen for at eg kjem tilbake langt større. Eitt dårleg inntrykk er nok til at eg boikotter butikken. Det vanskeleg å opparbeide seg eit godt rykte, men veldig lett å falle heilt ned frå stole på grunn av eitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg tror det går mer på hver enkelte butikk i så fall. Jeg har erfart både dårlig og god kundebehandlig hos lefdal, expert og elkjøp.

 

Det værste var faktisk hos expert ved city syd, da jeg ville ha en pakkepris på ett kjøleskap og en spesifikk vaskemaskinmodell fra miele (toppmodellen). Da svarte selgeren at "den miele modellen har miele laget kun for elkjøp". Jeg konfronterte selger med en gang og sa at det der var fullstendig pisspreik, og at hvis selger sjekka på datamaskinen sin så ser man at den kan bestilles. Og jeg hadde rett. Så ikke ta det selgern sier for å være sant.

 

Enden på visa var at Lefdal gav meg best tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...