konduktans Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 The topic says it all! Har muligheten til å få en meget rimelig Duron-basert pc. Tenkte å bruke den som privat webserver. Raske svar belønnes med smiley=) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Holder i lange baner om du ikke skal kjøre noe tungt. Har du lite trafikk, så bør det gå finfint, men du kan slite litt med mer enn 4-5 brukere som samtidig aksesserer f.eks wordpress o.l. Om du ikke har mye serverside scripts (php osv), så bør den takle endel trafikk også. Hadde en P3 600 til hjemmeserver/webserver i flere år, og på slutten kjørte den mediawiki, wordpress m.m uten nevneverdige problemer. (Kommer også litt an på hvor mye RAM som er installert såklart.. det sier du jo ikke noe om, men ville ikke gått for noe med mindre enn 256MB) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Good news=) Får en Athlon XP 2000 i stedet, med 1 GB RAM i stedet for 256 MB. Det blir også 2x160GB HDD og muligens RAID0/1=) Den bytter jeg mot en harpun:P Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Den burde sparke greit fra seg som webserver den ja. Har selv kjørt mange servere med XP2000+ prosessorer opp gjennom tidene, og de har vært helt greie. Anbefaler deg å titte på Debian med mdadm raid. Raid1 er selvsagt å foretrekke siden flaskehalsen ikke vil være diskene hvis du får mange treff. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Ikke tenk på RAID-0 engang til en sånn server, gå heller for RAID-1. Har RAID-1 på min egen server, og har overlevd fint gjennom et diskkræsj.. og det er uendelig mye bedre enn å begynne å bygge opp hele serveren med config-filer og hele pakka på nytt. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Ikke tenk på RAID-0 engang til en sånn server, gå heller for RAID-1. Har RAID-1 på min egen server, og har overlevd fint gjennom et diskkræsj.. og det er uendelig mye bedre enn å begynne å bygge opp hele serveren med config-filer og hele pakka på nytt. Hehe, det er sant det=) Jeg har ikke så god peil på servere, så den blir nok en veldig grunnleggende mp3/film-server i begynnelsen. Får nesten se hvor det går etter det. Noe som er litt fint er at i borettslaget vårt får vi to "internett", et fra telenor via telefon og et fra canal digital via en eller annen kontakt. Da får vi ett 4000/400 nettverk til surfing, spilling o.l. og et 750/750 til server, ettersom all opplastning mest sannsynligvis kommer fra hjemmenettverket, og der er jo hastigheten superrask opp. Serveren får også relativt rask upload til resten av nettet, så jeg får tak i ting på skolen også=) Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hvilket OS har du tenk å kjøre? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Hvilket OS har du tenk å kjøre? Tenkte XP med apache på. Men er åpen for forslag=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 En full patchet Windowx xp vil ikke en Duron 600 kunne dra noe særlig rundt. Vil funke veldig dårlig. Tror nok du må se på noen Linux varianter for at en Duron 600 skal kunne brukes. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Nå sier jo trådstarter at han har fått en XP2000+ med 1GB RAM isteden, og da er det neppe et problem. Selv ville jeg gått for linux uansett, da det helt klart er et bedre alternativ enn XP.. For en litt "brukervennlig" opplevelse, prøv med vanlig ubuntu (ikke server-versjonen), det er ikke spesielt vanskelig å sette opp en webserver der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Anywhay. Og prøve å sette opp XP som en server er dømt til å misslykkes om man ikke utfører noen register hack. XP er ikke og vil aldri bli et server OS. TCP stacken har en begrensning på 10 concurrent connections etter sp2. Om du må bruke windows er et minimum Server 2003 Web edition. Anbefale deg og se på linux varianter. Eventuelt laste ned server 2008. Den har IIS7... Web versjonen 2008 Server 32-bit Endret 17. mai 2008 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Denne tråden er jo et godt sted å starte om du vil prøve deg på Ubuntu: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603. Litt lenger nede i tråden ligger det også informasjon om hvordan du setter opp en webtjener. I tillegg har jeg også skrevet en liten guide på Ubuntu som hjemmeserver: http://auduns.no/blogg/ubuntu_som_hjemmeserver. Lykke til Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Denne tråden er jo et godt sted å starte om du vil prøve deg på Ubuntu: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603. Litt lenger nede i tråden ligger det også informasjon om hvordan du setter opp en webtjener. I tillegg har jeg også skrevet en liten guide på Ubuntu som hjemmeserver: http://auduns.no/blogg/ubuntu_som_hjemmeserver. Lykke til Det er kjempebra, Izte=) Jeg har drevet så vidt med Ubuntu før, og skulle faktisk nettopp til å legge det inn på laptopen min. Skal få sett på guiden din og sette opp en forhåpentligvis fin og rask server. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Denne tråden er jo et godt sted å starte om du vil prøve deg på Ubuntu: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603. Litt lenger nede i tråden ligger det også informasjon om hvordan du setter opp en webtjener. I tillegg har jeg også skrevet en liten guide på Ubuntu som hjemmeserver: http://auduns.no/blogg/ubuntu_som_hjemmeserver. Lykke til Det er kjempebra, Izte=) Jeg har drevet så vidt med Ubuntu før, og skulle faktisk nettopp til å legge det inn på laptopen min. Skal få sett på guiden din og sette opp en forhåpentligvis fin og rask server. Kan faktisk med hånden på hjertet si at å konfigurere Ubuntu via SSH fra en win-maskin er lekende lett.. har nettopp satt opp en server, men hovedkortet begynte å bli kranglete så jeg må sette den opp på nytt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå