Naranek Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men hvorfor skal det sponses? Opera er strengt tatt bare underholdning for eliten, og de færreste får underholdningen sin sponset med så ekstreme beløp. Jeg ser på dette som maktmisbruk fra politikere. De later som de er veldig samfunnsbevisste ved å ikke ha så ekstremt høy lønn, men det er heller ikke nødvendig når de i stedet bruker statens penger til å betale for de svindyre hobbyene sine. Hver billett er sponset med i overkant av 2000 kr. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men hvorfor skal det sponses? Opera er strengt tatt bare underholdning for eliten, og de færreste får underholdningen sin sponset med så ekstreme beløp. Jeg ser på dette som maktmisbruk fra politikere. De later som de er veldig samfunnsbevisste ved å ikke ha så ekstremt høy lønn, men det er heller ikke nødvendig når de i stedet bruker statens penger til å betale for de svindyre hobbyene sine. Hver billett er sponset med i overkant av 2000 kr. Hva legger du i eliten? Mener du det bare er rikfolk som kan ha glede av opera? Jeg synes ikke det er så galt at norge har en stykk opera. Og kan godt tenke meg å besøke operaen en gang i ny og ne. Uten at jeg føler meg som noen hverken kulturell eller økonomisk elite av den grunn. AtW Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Men hvorfor skal det sponses? Opera er strengt tatt bare underholdning for eliten, og de færreste får underholdningen sin sponset med så ekstreme beløp. Jeg ser på dette som maktmisbruk fra politikere. De later som de er veldig samfunnsbevisste ved å ikke ha så ekstremt høy lønn, men det er heller ikke nødvendig når de i stedet bruker statens penger til å betale for de svindyre hobbyene sine. Hver billett er sponset med i overkant av 2000 kr. Den enkle grunnen er vel at alle andre vi liker å sammenlignes oss med gjør det. Når alle andre vestlige land ser seg råd til opera, gir det ikke et godt inntrykk av norge hvis verdens rikeste land ikke ser seg råd til det. Grunnen til at opera sponses er vel så at ikke kun eliten skal ha råd til den, nå har også vanlige operainterreserte råd til gå dit. Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Man skal ikke se bort fra at Operaen i stor grad kommer til å dekke egne finansieringsbehov indirekte gjennom flere turister og mer penger lagt igjen i Oslo. Jeg syns det er flott at Operabygget er statsfinansiert slik at både folk med millionlønn og folk med lave lønninger skal ha råd til å gå i den om de synes det er kjekt. Å si at det bare er rikfolk som går i operaen er demonstrerbart feil. For å ta et eksempel som jeg regner med er noenlunde representativt: Min foreldre jobber begge i det offentlige og er en del av den norske middelklassen. De har greit med penger, men er veldig langt fra rike. De har alltid synest det er kjempekjekt å gå i opera (og på konserter med klassisk musikk). Dette er oppsetninger som krever mer penger per tilskuer enn f.eks en rockekonsert. Uten subsidier tror jeg det hadde vært vanskelig for dem å kunne ta del i dette kulturtilbudet. Jeg synes også det blir feil å sette kultursatsning opp mot veisatsning. Jeg vet lite om E6 nord for trondheim, men ser på min egen landsdel vestlandet og ser delvis store behov for utbedringer. Noe er satt igang, noe er på vent og noe har blitt utbedret. En del av problemet er at det er inflasjonsdrivende å sette i gang alle veiprosjekter som fortjener å bli satt i gang. Det er et begrenset antall arbeidere innen veileggingsbransjen. Hvis de får for mange konkurrerende prosjekter på en gang vil det bidra til økte priser. Dermed blir mindre gjort for mer penger. Likevel; at Østlandet får mer ressurser enn folketall og verdiskapning skulle tilsi er ikke vanskelig å se. Sykehusene på østlandet får f.eks. mye mer penger per pasient enn alle sykehus i nord-norge og på vestlandet. Dette er en skjevfordeling som er høyst urettferdig. Det som blir det grunnleggende her er det følgende: Kultur er viktig. Derfor bør penger brukes på kultur. Samferdsel er viktig. Derfor bør penger brukes på samferdsel. Sykehus er viktig. Derfor bør penger brukes på sykehus. Men man bør ikke trenge å ta fra kulturbudsjettet for å finansiere veier. Like lite bør man ta fra samferdsel for å gi mer til sykehusene osv. At dette likevel blir gjort i hytt og gevær er uheldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå