Gå til innhold

nei og atter nei til halvorsens budsjett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan legeforeningen forlange det uoffisielle riksmålet i norske legepublikasjonar, so kan nynorskfolk skrive 'dåke' og 'Norge'.

Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine.

Du vet at oljen ikke ligger i oslo fjorden ?

Når det kommer til budsjettet så ja, E6 trenger oppussing men har lite tro på at det skjer så mye der. Er enig i at det ble brukt litt vel mye penger på ett opera bygg jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke, men igjen nordmenn flest bor vel i/rundt Oslo.

og du vet at oljen ikke varer for evig?

Ser en altså bort fra Oljen som tross alt ikke er der for alltid som i hovedsak forvaltes i et eget fond og dermed går ikke alt inn i budsjettet, så ser en uansett at Oslo og Akershus er de som bidrar mest i Statskassen, og da faller argumentet ditt på tynn is.

ref http://www.ssb.no/emner/12/01/30/skattereg...8-04-18-02.html

Så klart Oslo er den landsdelen som bidreg mest, når du brukar ein statistikk som fortel at staten tapte 190 millionar kroner i 2007 på kontinentalsokkelen. Kva trur du denne statistikken måler?

Summen for statsinntektene på din statistikk for 2007 er 139 milliardar.

Frå CIA factbook:

Budget:

revenues: $232.3 billion

expenditures: $158.4 billion (2007 est.)

Her opererar dei med 5 gonger so mykje utgifter som i inntektene dine. 2007 var eit år då vi brukte lite oljepengar:

Når ein lyttar til diskusjonane om økonomisk politikk i Noreg, er det lett å få inntrykk av at den norske staten er langt meir oljeavhengig enn som så. Og det inntrykket gjev òg Nasjonalbudsjettet for 2007, som vart lagt fram hausten 2006. Det budsjettet la opp til å bruke 54,1 milliardar oljekroner på å dekkje offentlege utgifter i fjor – på departementsspråket heiter det «oljekorrigert underskot», det vil seie det underskotet ein ville hatt på statsbudsjettet om ein ikkje hadde oljeinntekter å ty til.

Men slik gjekk det ikkje, syner det salderte statsbudsjettet som vart lagt fram for Stortinget i november. Langt ifrå. Det oljekorrigerte underskotet vart ikkje på 54,1 milliardar kroner, men berre 2,8 milliardar, altså litt over fem prosent av det som var venta. Sagt på ein annan måte: Berre 0,4 prosent av dei statlege utgiftene på litt over 711 milliardar vart dekt med petroleumsinntekter. Det vil seie at Noreg i praksis ikkje trong bruke oljepengar i fjor. Det sjølv om den såkalla handlingsregelen tillèt regjeringa å bruke opptil fire prosent av Oljefondet kvart år.

Altså manglar det 660 milliardar norske kroner ifrå dine tal og dei norske statsinntektene, utanom oljen. Du må nok prøve på ny.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Hva med å benytte ett av våre to godkjente skriftspråk før du begynner å diskutere?

Bruker ikke dere veiene i Norge til å komme fram til plassen dere vil?

Eller tar dere bare båt eller fly.

Godt nokk for deg?

Lenke til kommentar
hvem av dere på denne tråden mener at vi bruker for mye penger på kultur og ikke på hva vi trenger?

av dere som mener at det er bra med operahus, vil dere noen gang gå inn dit?

ikke jeg! :thumbup:

Gleder meg til jeg skal ta meg en tur i operaen! Det blir flott.

Lenke til kommentar
hvem av dere på denne tråden mener at vi bruker for mye penger på kultur og ikke på hva vi trenger?

Operagåere er kanskje like begeistret for statens investeringer i idrettsanlegg. Kultursatsing er viktig

Lenke til kommentar

Operagåere er kanskje like begeistret for statens investeringer i idrettsanlegg. Kultursatsing er viktig

men ikke når det brukes mer penger på kultur enn veiutbygging og andre ting som er jæklig mye viktigere

Lenke til kommentar

men ikke når det brukes mer penger på kultur enn veiutbygging og andre ting som er jæklig mye viktigere

Kultur- og kirkedepartementets budsjett øker med 7,6 prosent til 7,7 milliarder kroner neste år. Det meste går til økt satsing på kultur. Kirkebudsjettet øker bare med 2,7 prosent.

- http://www.dagsavisen.no/innenriks/article317201.ece

24,7 milliarder kroner skal brukes på samferdsel totalt.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article317205.ece

Operaen er på sin side en engangs investering på rundt 4 milliarder kroner.

Lenke til kommentar

Kødder du med meg?

Ja jeg for kultur men det går med 350mill hvert år til subsidiering av operaen for rikfolket. Vanlig teater koster opp mot det dobbelte av hva operaen koster, sier jo litt hva pengene brukes på.

Men uansett dette har ingenting Oslo å gjøre men heller politikerenes prioriteringer.

Lenke til kommentar
Det norske veinettet er i totalt forfall og politikkerne gjør veldig lite om ingen ting med det.
det var nettopp en uredning og planer om veien i nord, innen 2040 skal vi få OK E6 her oppe. veien er så svingete at man tror ikke det før man har kjørt seg en tur.

det med OL er jeg forsåvidt egentlig i mot, men det blir på en måte en tvungen måte og oppruste veier.

halvorsen stod nettopp og sa at folket tålte extra avgifter på diesel, og pengene skulle brukes til og finansiere oslo-tunellen som da var der for og gjøre det lettere for oss andre i norge når vi da kom til oslo :)

hvis jeg ser ut av vinduet nå, koster diesel 14.45,- hva koster den i oslo?

oljeprisen stiger, så asfalt blir dyrere, så mindre vedlikehold. staten må alltså kjøpe dyrere olje fra seg selv slik at det går utover oss :)

hva med de 200 milliarder som er ekstra inntekt over budsjett fra oljen? kunne bygd fin 90 sone fra stavanger til kirkenes med de pengene, men de skal kanskje brukes på og kjøpe fly fra usa slik at være er på deres gode side??

for og oppsumere de gode delene på E6, elendigheta starter nord for steinkjer.

ved grong er det 3 mil god vei, så er det ca 40 mil svinger til man kommer til saltdal. der er det også 3 mil god vei, så 45 mil dårlig vei til man kommer til indre troms hvor ting er ok faktisk i 6-7 mil. rett ved alta er det også 2 mil fin vei...

Lenke til kommentar

skal hele norge ha ekstra avgifter burde den ikke gå til Oslo's tuneller, den burde heller gå E6 som er lengre opp enn trondheim.

skal oslo væringene ha utbygning skal oslo kommune selv ha en ekstra skatt mens resten av norge slipper

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Gleder meg til jeg skal ta meg en tur Operaen, med skateboard. Det blir flott.

Lenke til kommentar

Gleder meg til jeg skal ta meg en tur Operaen, med skateboard. Det blir flott.

Ja, det også. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg så grundig inn i årets budsjett, men angående å bruke penger i Oslo, så var operahuset noe de færreste ønsket seg, men politikerne likevel gikk for. Og ellers så bor over en femtedel av befolkningen i Oslo-distriktet, så det ligger nok noe til grunn for prioriteringene..

Lenke til kommentar
prioriteringen der kultur kommer fremfor hva som egentlig trengs så er mitt syn på politikerne noe svekket, noe jeg mener sterkt er at dagens politikere ikke tenker lengre fram en noen år.

Det sier seg selv at kultur må støttes. Uten en slik støtte ville forfattere/kunstnere som Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Ivar Assen, Knut Hamsun, Edward Geid, osv. vært helt ukjente personer. (korriger meg om jeg tar feil, men jeg regner med at alle disse har fått kunstnerstipender av staten)

Vi ville heller ikke hatt noe norskprodusert TV eller film før langt ute på 70- eller 80-tallet.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

kultur er flott, her i Bodø har vi 7 statuer ved moloen som ligner flaskeholdere, utbygning av veiene fikk ingen ting.

vi fikk også en ny statue ved Bodø's sentrum som ligner på en flat man i en lang ting som ungene bruker som klatrestativ (skjønner dem godt), nokk en gang fikk veiutbygging ingen ting.

vi fikk noen plastikk lignende peanøtter som statue ved samme plass som klatrestativet, ingen penger for videre forvaltning av de vakre 20 cm lange hullete veiene våre.

vi har et godt kulturhus som er i godt stand men kommunen planlegger nå å bygge et nytt, for dette legger de på noe skatter og avgifter som den enkelte mannen i gate må finansiere.

faktisk så har kommunen nå begynt å ta den verste veien, men den eneste grunnen til at de gjorde det var fordi et av rørene som var gravd ned var litt ødelagt.

sier ikke at vi må kutte ut all kulturelle begivenheter, men som Bodø er styrt der kultur kommer fremfor vei og transport kommer utkant strøkene i norden til å dø ut. en kommune er steigen som kanskje mister banken sin siden det er så få som bor der.

er det ønsker om å fotografere noen av kulturelle tingene i bodø kan jeg godt ta et par knips.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
prioriteringen der kultur kommer fremfor hva som egentlig trengs så er mitt syn på politikerne noe svekket, noe jeg mener sterkt er at dagens politikere ikke tenker lengre fram en noen år.

Det sier seg selv at kultur må støttes. Uten en slik støtte ville forfattere/kunstnere som Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Ivar Assen, Knut Hamsun, Edward Geid, osv. vært helt ukjente personer. (korriger meg om jeg tar feil, men jeg regner med at alle disse har fått kunstnerstipender av staten)

Vi ville heller ikke hatt noe norskprodusert TV eller film før langt ute på 70- eller 80-tallet.

Eg har lurt på om problemet er kven som bestemme over dei kulturelle midlane, heller enn at det faktisk er kulturelle midlar i omlaup. Zwart sa noko om at det forrige norske offentlege filmstøtteapparatet hadde mykje kompetanse og erfaring, men han likte ikkje enkelte folk som satt der og meinte Back to The Future var amerikansk søppel. Vidare lesning på Torgrim Eggen sin kommentar Duften av urin

Lenke til kommentar
Kødder du med meg?

Ja jeg for kultur men det går med 350mill hvert år til subsidiering av operaen for rikfolket. Vanlig teater koster opp mot det dobbelte av hva operaen koster, sier jo litt hva pengene brukes på.

Men uansett dette har ingenting Oslo å gjøre men heller politikerenes prioriteringer.

Det er jo nettopp for å hjelpe de som ikke er rikfolket at operaen sponses, ikfolket har råd uansett. Men det finnes faktisk ikke-rike som kunne ha hatt glede av opera som kultur-tilbud også. Å sponse operaen gjør den mindre til en rikfolksgesjeft, ikke mer.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...