ole_marius Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) nå netopp på nyhetene på tv 2 så har vesle kristin halvorsen (usikker på om navnet er riktig skrevet) funnet ut at vi muligens skal bruke 30 milliarder mere kr enn det vi brukte i 2007. blant annet på budsjettet står det av vi skal bruke mere penger på bla pensjon, skole og asylmottak. greit nok tenkte jeg men da så jeg at disse pengene skal ikke gå for videre utbygning av den særdeles dårlige E6 men til utbygning av oslo's t-bane. først et operahus som alle i norge har betalt for via skatt og nå dette? nei og atter nei! alt handler ikke bare om Oslo's, Norge trenger oppussing på E6, vi trenger utbygging av Norges tog-nett, oppusing av falleferdige skoler, bedre oslo politikere som snakker om trikker og busser som går vært 10 minutt her i nordland. for det første har jeg aldri sett heller hørt om trikker her, for det andre så går ikke bussene vær 10 min, bare får å reise 1 mil med buss må man betale 35,- nei, det Norge trenger er politikere som har en bedre fornuft og vi trenger vertfall ikke Oslo politikere som aldri har vært i nordland men er "eksperter" om nordlands oppbygning. Endret 16. mai 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 for ikke å snakke om høyere drivstoff-priser, som om ikke de var høye nok fra før,neei, snart på tide å migrere Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 har hatt tanken på det LEEEEEEEEEEEEEENGE men er dessverre så forbanna vanskelig å få arbeids og oppholdstilatelse i USA Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 ............. bare får å reise 1 mil med buss må man betale 35,- Bare for å ta trikken et stopp på et par hundre meter koster 20.... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 30 kroner nå om man velger å kjøpe billetten på bussen. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Slik skal Norge stenges Regjeringen skal bruke 710 millioner kroner på asylsøkerne som kommer i år. Deretter skal landet stenges så godt det er mulig. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 nå netopp på nyhetene på tv 2 så har vesle krisen halvorsen (usikker på om navnet er riktig skrevet) funnet ut at vi muligens skal bruke 30 milliarder mere kr enn det vi brukte i 2007. blant annet på budsjettet står det av vi skal bruke mere penger på bla pansjon, skole og asylmottat. greit nok tenkte jeg men da så jeg at disse pengene skal ikke gå for videre utbygning av den særdeles dårlige E6 men til utbygning av oslo's t-bane. først et operahus som alle i norge har betalt for via skatt og nå dette? nei og atter nei! alt handler ikke bare om Oslo's, Norge trenger oppussing på E6, vi trenger utbygging av Norges tog-nett, oppusing av falleferdige skoler, bedre oslo politikere som snakker om trikker og busser som går vært 10 minutt her i nordland. for det første har jeg aldri sett heller hørt om trikker her, for det andre så går ikke bussene vær 10 min, bare får å reise 1 mil med buss må man betale 35,- nei, det Norge trenger er politikere som har en bedre fornuft og vi trenger vertfall ikke Oslo politikere som aldri har vært i nordland men er "eksperter" om nordlands oppbygning. Man kan si en ting om Kristin Halvorsen, noen Hanna Kvanmo har hun aldri vært og kommer aldri til å bli husket som heller hverken på godt eller vondt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) det som er synd med politikerne i dag er at de ikke tenker lengre frem enn noen år. det norge trenger er ikke operahus og kultur, men økonomiske tiltak, forvaltning av veitransport, tog bane i hele norge, bedre skole, sykehus og eldre. dette er jo det grunnlegende for et land, men noe jeg har klart lagt merke til er at der andre land feiler i et prosjekt må norge selv prøve det ut for å siden feile. men takk og lov for at vi bor her, men ting kunne blitt styrt annerledes. noe av det mest komiske er skattepetalingen vår: vi betaler andres co2 utslipp ved strømregningen, bom-penger for finansiering av veiutbygging, konteiner avgift når varer blir transportert ved tog og ikke minst piggdekk avgift som jeg aldri har hørt andre land har. Endret 16. mai 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Ka snakkar du om? Dåke brukte jo opp meir pengar enn kva alle i Oslo betalte i skatt på å bygge den forbanna operaen.... I tilleg må vi betale for pyntinga dåke må ha. Skulle ønske at Oslo vart eit eige land, så sleppe vi dei idiotiske meiningane deira og resten av dritet. Endret 16. mai 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) for ikke å snakke om høyere drivstoff-priser, som om ikke de var høye nok fra før,neei, snart på tide å migrere har hatt tanken på det LEEEEEEEEEEEEEENGEmen er dessverre så forbanna vanskelig å få arbeids og oppholdstilatelse i USA I Norge har man langt større kjøpekraft enn USA, nest høyest i verden om jeg ikke husker feil. Men for å ha nytte av det må man selvsagt jobbe Endret 16. mai 2008 av AvieN Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 for min del hadde det vært greit at nordland og lengre opp i norden hadde blitt et eget land mens sørlandet hadde blitt et eget. for vi betaler i hytt og gevær når det kommer til kultur men når det er snakk om ting som vi trenger har kommunene klart å bruke alt Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Ka snakkar du om? Dåke brukte jo opp meir pengar enn kva alle i Oslo betalte i skatt på å bygge den forbanna operaen.... I tilleg må vi betale for pyntinga dåke må ha. Skulle ønske at Oslo vart eit eige land, så sleppe vi dei idiotiske meiningane deira og resten av dritet. Har du noen statistikk som viser dette? Det skal være tilgjengelig på SSB og Regjeringsens (tidligere ODIN) sider. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Ka snakkar du om? Dåke brukte jo opp meir pengar enn kva alle i Oslo betalte i skatt på å bygge den forbanna operaen.... I tilleg må vi betale for pyntinga dåke må ha. Skulle ønske at Oslo vart eit eige land, så sleppe vi dei idiotiske meiningane deira og resten av dritet. Operaen kunne jeg gjerne vært forunt men det er nasjonalopera og ikke noe som er spesifikt for oslo. Uansett er ikke 4 millarder mye på 500 000mennesker når man sammenligner med at grisgrendte strøk med 100mennesker får tunneler og bruer til milliarder. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Norske veier kommer alltid til å være overhullet, trang og i elendig forfatning. Slik er det når man har politikkere som kun styrer ut etter det de ser utenfor kontorvinduet sitt og ser motorveier med flere felt og fin standard. Det norske veinettet er i totalt forfall og politikkerne gjør veldig lite om ingen ting med det. Man kan heller gjøre veldig lite med det for det er ingen politikkere som har det som noe fremtredene mål å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Eg er generelt skeptisk til at vegutbygging for industri- og næringsområder skal harselerast som store utgifter til eit fåtal menneskje. Det er samfunnsøkonomiske kalkuleringar bak desse investeringane. Om milliardinnkjøp på samferdsle berre gavna 50 geografisk avgrensa menneskje, kva er det då som gjer at stortingspolitikarane skulle stemme for det? Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Tek du her hensyn til at ein storby kan lettare og billegare tilby goder for innbyggarane sine, enn ein landsdel som Nord-Norge? Det er berre så mange bibliotek du treng å bygge og bøker du treng å kjøpe inn, før heile storbyen si befolkning får goder som mindre byar ikkje kan få for same pris per innbyggar. Sjølv eit minimumstilbod av bibliotektenester vil koste meir å bygge ut per brukar, når det er færre som bur i området. Dette argumentet kan utvidast til svømmehallar, idrettsanlegg, breddetilbod på fritida, ungdomsorganisasjonar, osb. Storbyar får sånn sett ein god del gratis, uavhengig av om mindre tettstader får ein større fordeling av midlar når ein tenkjer per person. Endret 16. mai 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Du vet at oljen ikke ligger i oslo fjorden ? Når det kommer til budsjettet så ja, E6 trenger oppussing men har lite tro på at det skjer så mye der. Er enig i at det ble brukt litt vel mye penger på ett opera bygg jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke, men igjen nordmenn flest bor vel i/rundt Oslo. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Ka snakkar du om? Dåke brukte jo opp meir pengar enn kva alle i Oslo betalte i skatt på å bygge den forbanna operaen.... I tilleg må vi betale for pyntinga dåke må ha. Skulle ønske at Oslo vart eit eige land, så sleppe vi dei idiotiske meiningane deira og resten av dritet. Operaen kunne jeg gjerne vært forunt men det er nasjonalopera og ikke noe som er spesifikt for oslo. Uansett er ikke 4 millarder mye på 500 000mennesker når man sammenligner med at grisgrendte strøk med 100mennesker får tunneler og bruer til milliarder. Så dåke i Oslo ferdast ikkje utandor Oslo? Brukar ikkje dåke veiane til å komme fram til der dåke vill eller tar dåke berre båt og fly? Endret 16. mai 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Så dåke i Oslo ferdast ikkje utandor Oslo?Brukar ikkje dåke veiane til å komme fram til der dåke vill eller tar dåke berre båt og fly? Hva med å benytte ett av våre to godkjente skriftspråk før du begynner å diskutere? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Du vet at oljen ikke ligger i oslo fjorden ? Når det kommer til budsjettet så ja, E6 trenger oppussing men har lite tro på at det skjer så mye der. Er enig i at det ble brukt litt vel mye penger på ett opera bygg jeg sannsynligvis aldri kommer til å bruke, men igjen nordmenn flest bor vel i/rundt Oslo. og du vet at oljen ikke varer for evig? Ser en altså bort fra Oljen som tross alt ikke er der for alltid som i hovedsak forvaltes i et eget fond og dermed går ikke alt inn i budsjettet, så ser en uansett at Oslo og Akershus er de som bidrar mest i Statskassen, og da faller argumentet ditt på tynn is. ref http://www.ssb.no/emner/12/01/30/skattereg...8-04-18-02.html Oslo subsidierer nordnorge og mer. Fortsett og klag så skal dere se hvordan det blir om Oslo får beholder pengene sine. Ka snakkar du om? Dåke brukte jo opp meir pengar enn kva alle i Oslo betalte i skatt på å bygge den forbanna operaen.... I tilleg må vi betale for pyntinga dåke må ha. Skulle ønske at Oslo vart eit eige land, så sleppe vi dei idiotiske meiningane deira og resten av dritet. Operaen kunne jeg gjerne vært forunt men det er nasjonalopera og ikke noe som er spesifikt for oslo. Uansett er ikke 4 millarder mye på 500 000mennesker når man sammenligner med at grisgrendte strøk med 100mennesker får tunneler og bruer til milliarder. Så dåke i Oslo ferdast ikkje utandor Oslo? Brukar ikkje dåke veiane til å komme fram til der dåke vill eller tar dåke berre båt og fly? Bare for moroskyld; jeg ekke mye fan av OL heller, men kan noen forklare hvorfor kostnaden for OL i Tromsø er så mye bedre enn i Lillehammer. Hvorfor nevner dere ikke noe om det mens dere klager over operahuset? Når jeg tittet på NA24 beløp Tromsø seg til nesten 15 milliarder, mens Oslo sitt koster 6,2. Differansen er sånn rfflig regnet 2 operahus. (Bare siden du er så på hugget om at de utenfor Oslo skal få noe) Som en digresjon; hvorfor har det seg at folk finner det unaturlig at man bygger en skikkelig opera som kan takle multikulturelle innslag, og som plasseres i Oslo, som teoretisk sett er landets hovedstad? Jeg mener, er det tilfeldig at noe slik plasseres i byen sin hovedstad. Sist jeg sjekket var feks Operaen i Australia, vel i hovedstaden Sydney..utrolig! Og jo, jeg har kjørt rundtomkring i Norge, men som andre har sagt. Det hele handler om økonomi, hvor får en mest for pengene. Østlandet gir tydeligvis mer for pengene enn RV50 i Finnmark, noe selv ikke akkurat jeg sliter med å se argumentet i en gang. Og vi som bor i og utenfor Oslo kan også velge mellom buss, tbane,trikk, og tog. Hvorpå sistnevnte har vært underprioritert for lenge og trenger også opprustning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå