Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?

Anbefalte innlegg

For de som tror en double core med høyere frekvenser er ikke bedre enn en Quad Core med lavere frekvenser, bør lese denne artiklen nøye: "Crysis appeared to benefit more from a faster clock speed and/or a faster FSB speed than it did from having four processing cores (instead of just two). At the higher resolutions, this is a completely moot point as Crysis was CPU-limited from the E6550/E6540 onwards." _ link

Og gruble på det fine graffen under:

crysis_cpu_aggregate.png

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som tror en double core med høyere frekvenser er ikke bedre enn en Quad Core med lavere frekvenser, bør lese denne artiklen nøye: "Crysis appeared to benefit more from a faster clock speed and/or a faster FSB speed than it did from having four processing cores (instead of just two). At the higher resolutions, this is a completely moot point as Crysis was CPU-limited from the E6550/E6540 onwards." _ link

Og gruble på det fine graffen under:

crysis_cpu_aggregate.png

Nå har ikke jeg tid til å lese gjennom den der så kjempenøye, så mulig jeg har misforstått noe. Men i oppløsninger av den sorten man gjerne kjører hvis man har en ny pc (1600x1200 og oppover) er det null forskjell mellom en quad og en dual. Noe som bekrefter mitt poeng med at de som oppgraderer ofte godt kan kjøpe E8600, mens de som skal ha noe som varer litt gjerne bør vente på Q9650.

Edit: http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-...re-processors/5

WIC og GRAW2 tjener plenty på 45nm quad ift 45nm dual. For eksempel. Som sagt, dårlig tid - ikke tid til å grave mer. Sikkert noen ivrige gamere som kan hoste opp noen flre titler.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Det er allerede spill som nyttiggjør fire kjerner, de har enkelt og greit delt opp forskjellige askekter i spillet som AI, Lyd, fysikk og flere ting.

Crysis er et merkelig eksempel for jeg har aldri sett et moderne spill, utfra egne tester, som brukte så lite CPU og slukte RAM. Dog var det tidlig utgave, kanskje dette ble fikset? Mulig man måtte velte 3000 stablede tønner for å trigge særlig CPU bruk pga. fysikk.

Har alltid ment det var mye rart og galt med det spillet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei, jeg er helt ny i dette med overklokking og trenger litt hjelp. :ohmy:

mine spesifikasjoner:

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4ghz

MSI P35 neo - MS-7360

2gb DDR2 ram

Har endret på FSBen fra 266 til 280,

kjørte OCCT og fikk Stable! Hva mer er det man stiller på ved en vanlig overclock?

Please respond, trenger en smule hjelp

Endret av Arneeyy
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Hei, jeg er helt ny i dette med overklokking og trenger litt hjelp. :ohmy:

mine spesifikasjoner:

Intel Core 2 Quad Q6600 2,4ghz

MSI P35 neo - MS-7360

2gb DDR2 ram

Har endret på FSBen fra 266 til 280,

kjørte OCCT og fikk Stable! Hva mer er det man stiller på ved en vanlig overclock?

Please respond, trenger en smule hjelp

Det er fint å bruke flere alternativer som feks prime 95 og intel burn test i tilegg och benching som ett par runder 3dmark 06 og 3dmark vantage for å de hvordan klokkingen reagerer på spill og hvordan den samspiller med ram og gpu...men du kan nok passere 300 fsb uten dårlig samvitighet og justere volten litt, ikke alltid opp er best....baby steps til du begynner å kjenne varene dine godt !

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+412

Satt og OC'et litt i går, prøvde for siste gang å få den stabil på 4,2 GHz noe som jeg ikke fikk pga. dårlig brikke. Jeg har sett litt rundt på nettet og mange klarte å få den stabil på rundt 1.256V, mens jeg derimot ikke.

Men så plutselig skjer det noe rart, CPU'en sitter stuck på 1,8 GHz (?) i følge CPU-Z...

Jeg har prøvd å sette på den orginale stock-clocken men den vil ikke øke, jeg skjønner ikke helt hva som kan ha foråsaket dette problemet men jeg tror ikke jeg har kverka den, enda... :confused:

Noen som vet hva som kan ha foråsaket dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...