Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?

Anbefalte innlegg

Imponerende resultat uansett Ourasi :D Men japps, man må ha en god porsjon flaks med chip'en uansett.

Tenker det samme om Q9xxx, og har avstått fra Q9540 av samme årsak. Og har ikke latt meg friste av Q9300 heller da jeg vil ha en "fullverdig" Quad. Venter også på Q9550 og prisen den skal havne på.

Etter dette er vel LGA775 plattformen død når det gjelder nylanseringer siden Nehalem kommer og stjeler hele showet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunnskaper har mye å si for OCing, men litt flaks kommer til å hjelpe også.

EDIT:

"Kunnskaper gjelder mist like mye for valg av komponenter, bla. riktig valg av CPU, RAM og HK som passer sammen."

Jeg går og venter på E8600, jeg foretrekker den overfor Q9540 eller Q9550, fordi den kjører på høyre frekvenser og kommer til å yte best for mine primærbehov og spilling. Den har ny E0 stepping og skal klokke mye bedre enn dagens CPU.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja, 4.2GHz på 1,2v er imponerende, og ett hakk videre vil E8600 lett gå opp til 4.45GHZ.

"Our second experiment was performed with the CPU Vcore increased to 1.4V. FSB Termination and CPU PLL voltages remained at their default values. Just like with the previous processor stepping C0, Core 2 Duo E8600 proved very responsive to voltage increase. With its Vcore at 1.4V we managed to hit 4.45GHz clock speed." _ Link

Lenke til kommentar
Etter hva jeg husker så er 5GHz mulig på 1.48v stabilt :hmm: - det kunne jeg faktisk finni på å kjørt 24/7 :D

Ikke problem det, 1,8v begynner vel kansje å bli litt på kanten med C2D 45nm :roll:

4,2Ghz på 1,2v er ikke så imponerende, klarte 4,0GHz på samme spenning med min første E8400..

Lenke til kommentar

Man kan sikkert klare å kjøre opp frekvenser på rimelig lav vcore og surfe og jobbe fint, men så fort man begynner å kjøre tung last på CPU'en over tid så er det ikke alltid nok lenger. At man får den opp på 4.x GHz med meget lav volt betyr ikke at den yter optimalt der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Man kan sikkert klare å kjøre opp frekvenser på rimelig lav vcore og surfe og jobbe fint, men så fort man begynner å kjøre tung last på CPU'en over tid så er det ikke alltid nok lenger. At man får den opp på 4.x GHz med meget lav volt betyr ikke at den yter optimalt der.

Vi har stabilitets tester nettopp for å få bekrefte at systemet kan jobbe stabilt under stress. Når folk prater om sine erfaringer i denne tråden, prater de nok om spenninger på stabile systemer.

Lenke til kommentar
*minner Sam_Oslo på at han står på min ignore liste, forøvrig den eneste der, så det blir noe meningsløst å kommentere mine innlegg*

EDIT:

Hvis du ikke kan få din CPU til å kjøre stabilt på lave spenninger, prøv å lese og lære litt, misunnelse og farveillustrasjon hjelper lite på OCing.

Det er da forskjeller fra CPU til CPU ute og går, at en klokker dårligere enn andre er da ikke noe nytt. Lesing hjelper fint lite om CPUen ikke vil noe mer. Har et par vrak liggende på rommet her som knapt han komme innenfor 85% av WR uansett hva jeg måtte slenge på av kjøling. Jeg kan lese meg blå uten at det hjelper, men velger heller å minne meg på at jeg har WR med en annen CPU av samme sort likevel.

Lenke til kommentar
Mange mot èn er mobbing for meg.

Han har en tendens til å kunne erte på seg en stein denne karen, og når en som tydligvis har begrensede kunskaper om klokking og en del annet prøver å belære garvede klokkere med "farveillustrasjoner" så kan det gå en kule varmt...

Det beste er vel bare å ignorere dette, og snu det andre kinn til etc..

Når det gjelder den nye E8600, så synes jeg ikke de første O/C resultatene ser noe spennende ut mtp disse som har gode E8400/E8500 fra før, derimot kan den bli en favoritt for disse som mangler noen få poeng til en WR. En annen positiv side ved E8600 er at den synes å like volt og svarer med god frekvensøkning. Den kan også kanskje gi folk et sikrere O/C resultat i snitt, da den sikkert plukkes fra bedre lokasjon på waferen..

Men bytter nok ikke min E8400 mot denne, det er for lite å hente for det. En Q9650 er nok en sikrere kandidat for meg...

Lenke til kommentar
Mobbing er barnslig. Hvis dere klokket halvparten av den tiden dere bruker på drit her inne ville dere kanskje blitt flinke til klokke også.

1: Dette er ikke mobbing, tror ikke Sam henter fram repet as we speak, for å si det sånn. Uansett har han sagt ting som kan virke litt småprovoserende på noen her inne (begrunnet eller ei), og da er det vel ikke rart det kommer noen svar. Og om han skulle være så fintfølende at han føler seg såret og vonbroten av det der får han være litt mer forsiktig med ordleggingen sin, tror jeg.

2: Er ikke f.eks. WheelMan en god klokker? Kom gjerne med begrunnelse for at majoriteten i denne diskusjon.no-varianten din av Ku Klux Klan ikke vet mer enn gjennomsnittet av hobbyklokkerne her inne.

Lenke til kommentar

Avklaring

Dette var ikke så vondt ment som det så ut til, men jeg har blitt lei tidligere barnsligheter som har ført til ignoreringen av profilen, som også ble opplyst om når det ble gjort. Og når jeg nå i den sammenheng skal læres opp i elementære ting på noe jeg har holdt på med i godt over 10 år så ble det i grunn nok.

Så klarer vi å holde oss litt realistiske ift. hverandre samt at man sparer seg for dårlig skjulte hentydninger i div. innlegg så går nok dette veldig bra. Min metode er kanskje "brutal" men jeg foretrekker "samurai, rett på sak" metoden fremfor å gå rundt med tvetydige og indirekte slengbemerkninger.

Så da er vel denne saken ute av verden slik at både Sam_Oslo og jeg kan koeksistere i forumet i harmoni.

Ikke vondt ment Sam, men jeg tror vi kjenner hverandre godt nok til å klare å ta nødvendig hensyn til hverandre. Vi klarer også helt fint å komunisere i tråder der vi forholder oss saklige uten nedsettende eller bedrevitende holdninger. Jeg setter pris på din kunnskap, og så lenge vi holder oss på "dele kunnskap" nivået så går det helt greit.

Back to topic.

Min E8400 fikk plass i kassen i går med en lettere modifisert Ninja kjøler som måtte slipes ned noen mm i socketfestet for ikke å kollidere med kondensatorer rundt sokkelen samt at finnene ble tapet med sølvtape for å dirigere luften bedre gjennom kjøleren, men pga manglende tid kjører den på [email protected], klokkes skal den men siden det er ren buss/ram klokking så vil jeg ha god tid når det foretas.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mobbing er barnslig. Hvis dere klokket halvparten av den tiden dere bruker på drit her inne ville dere kanskje blitt flinke til klokke også.

1: Dette er ikke mobbing, tror ikke Sam henter fram repet as we speak, for å si det sånn. Uansett har han sagt ting som kan virke litt småprovoserende på noen her inne (begrunnet eller ei), og da er det vel ikke rart det kommer noen svar. Og om han skulle være så fintfølende at han føler seg såret og vonbroten av det der får han være litt mer forsiktig med ordleggingen sin, tror jeg.

Jeg er sikker på at Sam klarer seg helt fint, men liker fremdeles ikke mobbing (ja, vi er uenige der)

2: Er ikke f.eks. WheelMan en god klokker? Kom gjerne med begrunnelse for at majoriteten i denne diskusjon.no-varianten din av Ku Klux Klan ikke vet mer enn gjennomsnittet av hobbyklokkerne her inne.

Joda, er mange flinke folk her. Men nettop derfor bør de være flinkere enn en vanlig nybegynner til å overse/tåle litt feil fra de som ikke er like drevne.

Lenke til kommentar

Oldman:

Du har ikke fått med deg gangen i det hele tatt. Min tålmodighet er type ekstra stor, men når man utsettes for barnsligheter, usakligheter og et klovneri over tid så sprekker den. Jeg tror du har bommet litt her.

Men kan man komme tilbake til saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg spent på hvor stort avviket på tempmålingen til E8400 er. Jeg lastet ned nyeste Everest Ultimate, og nå som CPU har kjørt med 100% last siden montering(snart 2 døgn) så viser load temp 40C. Nordbroa viser 50C(P35 chipset).

Vcore er forløpig satt på måfå til 1.20 og frekvens er stock inntil videre.

Nå har det vært kjøligere ute samt at kanaliseringen med sølvtape på kjøleren kanskje har gjort sitt, og at slik sett er temperaturen nogenlunde riktig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du fått pumpet litt frekvenser i din E8400 da Theo? Skulle vært artig å høre hvordan den klokker. Det ser ut til å bli fler og fler av disse E8400-8500 som klokker fryktelig dårlig, og jeg holder tomlene for at du har fått en knall god en.........

## quoting av fjernet innlegg slettet ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Ourasi:

Har blitt for mye jobbing om dagen men jeg håper å få pumpa den godt nærmere helgen, jeg har store forventninger hehe. Jeg burde dog kanskje forsøkt å kjøre vcore ned nå som den kjører stockhastighet, men den har kjørt 100% i flere dager på 1.20 nå så det spørs om det er noe poeng nå.

EDIT:

Det som dog kan begrense meg litt i klokkingen er hovedkortet, det er et 1066FSB kort hvor jeg ser at NBen allerede er litt varm på 1333FSB, mulig jeg må inn med en liten ekstra vifte. Men det burde fint klare oppimot 450MHz. Får kjøre litt ren FSB testklokk først tenker jeg med senket MP.

Måtte forøvrig oppgradere Bios for å se Wolfdale tempen i WinOS, gikk fra F7 til F13 så det var kanskje på tide hehe. Men jeg er av den mening at jeg ikke oppgraderer Bios om jeg ikke har et problem jeg ønsker å løse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...