Populært innlegg Carl Sagan Skrevet 15. mai 2008 Populært innlegg Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Heisann! Det blir stadig spurt spørsmål som: "Kan jeg overklokke mer?" "Hvor langt går den nye Intel prosessoren?" osv. Derfor bestemte jeg meg for å skrive en guide i håp om et spørsmålsfritt forum 1: Ingen vet hvor langt prosessoren din overklokker! Dette varierer VOLDSOMT. Overklokken på prosessoren avhenger av masse, kort sagt: Spenning til prosessoren, overklokkingsegenskaper til hovedkort (og eventuell RAM som kan sette en stopper) og kjøling. Den siste, og avgjørende faktoren er, prosessoren. Din prosessor klokker garantert ikke likt som din kamerat's identiske prosessor. Dvs ingen prosessorer klokker helt likt. Produksjonen er avgjørende for klokkeegenskaper. Produksjonsuke, plassering på waferen o.l er med på avgjøre hvor godt din prosessor klokker. Det siste er: Ren flaks. Seriøse overklokkere pløyer kansje igjennom ti chipper for å finne en som er god. 2: Uke 37 er ikke best. Det er alltid snakk om uker og batcher. Da må jeg si en ting. Noen prosessorer suger. De er elendige kontra sine tvillingbrødre. Grunnen til oppstyret rundt produksjonsukene er rett og slett fordi f.eks uke 37 har hatt mange gode prosessorer. Det betyr ikke at alle er gode, og du kan få en som er helt rævva. Du kan også få en god chip som er laget i uke 51, som selvfølgelig kun har dårlige prosessorer. (Ukene jeg har brukt er bare random). 3: Finn det ut selv! Dette er sannsynligvis det eneste spørsmålet jeg ikke svarer "Just fucking google it" på. Den eneste måten å finne ut hvor langt prosessoren din klokker er ved å teste selv. Les guider og test systematisk mtp. innstillinger. Del to Hvor mye spenning kan jeg bruke på prosessoren? Hva er maks temperatur jeg burde ha? 1: Temperaturen din er FEIL! Temperaturmåleren på prosessoren din måler feil, enkelt å greit. På Core 2 Duo, både 65nm og 45nm spesielt, måles det veldig ofte feil temperatur. Selv får jeg rundt 16'c grader idle ved 18'c romtemperatur på min E8400, og det sier seg selv at det er umulig ved vanlig vannkjøling. Dette er min andre av typen 45nm, og den forrige målte unaturlig høye temperaturer som 40'c idle, og 8'c forskjell mellom kjernene. Enkelt og greit: Drit i temperaturer. Kjør på, blir det ustabilt pga. varme så må du skrue ned noen hakk. Man klarer ikke drepe en prosessor konstant pga. varme i dag, og vis du tenker på levetid så er du allerede i feil kategori og du burde ikke overklokke i det hele tatt. På AMD er jeg usikker på hvordan temperaturmålingen er, men samme gjelder der. Prosessoren har innebygget beskyttelse mot skadelig høye temperaturer, og vil slå seg av eller restarte om den blir for varm. Men allikevel, bruk hodet. Er prosessoren din 70'c idle så er det noe galt en plass. 2: Ingen vet hvilke temperaturer du får på 1,5v. Hovedkortet ditt leverer sannsynligvis ikke nøyaktig spenning, og som vanlig blir spenningen 0.02v -> 0.12v lavere under load pga vDroop, dvs en mekanisme innebygd i hovedkortet for å beskytte prosessoren din for spikes, enkelt og greit. vDroop'en varierer fra hovedkort til hovedkort og fra prosessor til prosessor. Jo lavere vCore, altså prosessorkjernespenning, jo lavere temperaturer. Ingen kan heller vite hvor godt du har tatt på kjølepastaen, hvor skeiv prosessor-IHS'en og kjølerbunnen er, hvilken luftflyt du har i kabinettet og ikke minst hvor feil prosessoren din måler temperaturen. 2b: vDroop, vDrop, spikes og annet fanteri vDroop er forskjellen mellom idle spenning og load spenning, vDrop er forskjellen mellom spenningen du setter i BIOS og spenningen du får idle. Eksempel: Setter du 1,5v i BIOS, har 1,5v idle og 1,45v load så har du 0,05v vDroop. Har du 1,5v i BIOS, 1,45v idle og 1,45v load har du 0,05 vDrop. Har du derimot 1,5v i BIOS, 1,45v idle og 1,4v load så har du 0,05v vDrop og 0,05v vDroop, men ofte sier man bare 0,1v vDroop eller 0,05v vDroop fra ekte spenning. Ekte spenning, eller "real voltage" som det ofte blir brukt på engelsspråklige sider er den ekte spenningen din, og utrykket blir brukt enten når spenningen målt med multimeter avviker fra spenning rapportert i diverse software og/eller BIOS, eller når spenning i software avviker fra spenning i BIOS, dvs vDrop. Spikes er når spennigen spiker, det vil si slår i været, øker drastisk osv når lasten på prosessoren skifter. Det oppstår hovedsaklig når prosessoren går fra idle til load. Dette skyldes av dårlig strømstyring på hovedkortet, og forekommer derfor som oftest med billige hovedkort eller når man bruker høy spenning på prosessoren og/eller andre komponenter. Et eksempel er at spenningen "Spiker" fra 1,5v til 1,7v i et lite millisekund når prosessoren plutselig stresser, og det kan være fatalt. Er det feil/mangler/skrivefeiler osv. bare si ifra nedenfor eller send en PM. 31. Juli 2008 havnet denne guiden på fremsiden av hardware.no. Edit: Lagt til litt og fikset skivrelifer. ~Torstein Endret 8. november 2008 av Todda7 10 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Fin guide Så det kan altså være såpass random ved produksjonen? Det visste jeg ikke... Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Fin guide todda Øvelse gjør mester, etterhvert som man lærer komponentene sine og kjenne kan man lettere oppnå gode og stabile overklokker. Men ingen kan fortelle deg hva du skal sette spenningene til. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Nice! Bra at du tar ansvaret! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Nice! Bra at du tar ansvaret! Noen må jo begynne kampen for en overklokkingskategori der fleste poster inneholder svar, ikke spørsmål Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Det er helt riktig at det varierer litt hvor god en chip fra en bestemt uke er, men det går fortsatt an å si at gjennomsnittlig sett er en uke bedre enn en annen. Det er absolutt verdt å titte etter de rette ukene/batchene, men noen garanti har du som nevnt ikke for at den vil klokke bra. At det er en stor sannsynlighet for at den vil det, er en annen sak. Når det gjelder gullchiper i "dårlige" uker, stilelr jeg meg veldig i tvil. Aldri vært borti det på AMD hvertfall. Greit, noen er bedre enn andre innad i hver produksjonsuke, men de dårlige/mellomgode ukene når ALDRI opp til toppen. En god hverdagschip kan du i noen tilfeller finne, men toppklasse-CPUer - njet. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Oppdatert Noe mer jeg kan tilføye? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du kan slenge med wafere, at senteret i waferen er det man vil ha Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Du kan slenge med wafere, at senteret i waferen er det man vil ha Joda, så klart. Men det er ikke sikkert om et tall i batchen forklarer hvor prosessoren kommer fra i vaffelen, uansett er det de færreste som får spesialbestilt prosessor direkte fra Intel med garanti om at den kommer fra midten av waferen. 1 Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Meget bra Todda Begynner å bli "litt" mange "åssen klokker jeg cpuen"-spørsmål. Så dette er ikke dumt nei=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Er det noken her som veit kor langt min nye E8400 kan klokkast? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Nei ingen kan svare på det, men hvis vi får vite hovedkortet ditt så kan man si hva andre har klart. Du må teste det selv...inn i bios med deg, skru opp volten og sette opp fsben=) Det er det beste ihvertfall:D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Klarte du ikkje å lukta ein smule ironi i det innlegget? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg tenkte faktisk på det, men feide den tanken vekk :!: og du kan tro jeg føler meg dum også nå, så "touche" til deg Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 etter du har fått litt fartstid på forumet vil du forstå at slike spørsmål er helt normale, og jävligt irriterende til tider Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 jeg trodde jeg hadde fartstid jeg men jeg er en HW.no-noob og de som er lettlurt blir rævpult Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det var det wheelman mente, jeg trodde også Marzy mente det. Lenke til kommentar
olz Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ka med spenningane i NB og SB? Er ikkje den beste overklokkeren sjøl, men meina at dei to spenningane må justerast opp i lag med prosessoren, i vertfall litt, for å få best resultat og stabilitet på større klokker. kan vere eg som har lest/hørt feil fra den plassen eg måtte ha det fra Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 jeg trodde jeg hadde fartstid jeg men jeg er en HW.no-noob og de som er lettlurt blir rævpult Det var det wheelman mente, jeg trodde også Marzy mente det. Innlegget var ment til Matzy, beklager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå