Gå til innhold

Bør vi være stolte av vikingene?


Anbefalte innlegg

Jeg liker vikingene, men tenker ikke at nordmenn er noen skikkelige hardhauser bare fordi vi bor i Skandinavia, der vikingene en gang bodde. Det jeg liker er vikingenes uforsknings- og eventyrlyst. Hvordan de reiste rundt i hele Europa og også over Atlanterhavet og handlet, plyndret og kriget.

Noe annet jeg liker ved dem er den norrøne mytologien og kulturen. Vikingene fascinerer meg, men det gjør også f.eks. romerene.

 

Italienere er ikke alle geniale krigsgenier, japanere ikke ninjaer og samuraier og ei heller er vi nordmenn et atletisk kriger-folk med horn i hjelmene og to-bladede økser som kan drepe flere titall av fienden før de selv faller.

 

Jeg stemmer for en poll - gjerne med alternativ som også svarer på hvorfor du er stolt over vikingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vikingene bør ikke huskes for sine krigsdåder: alle gjorde krig i middelalderen, og

de var bare sterkere og hadde en mer avansert våpenteknologi enn de andre. Grunnet til å ha dem som eksempel var si tapperhet, sine store utforskninger, sin dyktighet å seile alltid fram, mot døden og det ukjente uten frykt, og sin dyrkelse for ære og mot. Denne er Vikingenes arv man må være stolt av.

Endret av Edel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...