Douglas Quaid Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Eg meiner ikkje vi skal utrydde den heilt. Men der den kan utgjere ein trugsel bør den ikkje få vere. Tidlegare skreiv eg at grunna dei landskapesforholda vi har her på Vestlandet vil den leve tettare inn på menneske og husdyr. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Eg meiner ikkje vi skal utrydde den heilt. Men der den kan utgjere ein trugsel bør den ikkje få vere. Tidlegare skreiv eg at grunna dei landskapesforholda vi har her på Vestlandet vil den leve tettare inn på menneske og husdyr. Du har da fremdeles ikke klart å viste til at den utgjør noen reel trussel. Hvor mange mennesker har bjørnen drept de siste 100 årene? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Eg meiner ikkje vi skal utrydde den heilt. Men der den kan utgjere ein trugsel bør den ikkje få vere. Tidlegare skreiv eg at grunna dei landskapesforholda vi har her på Vestlandet vil den leve tettare inn på menneske og husdyr. Du har da fremdeles ikke klart å viste til at den utgjør noen reel trussel. Hvor mange mennesker har bjørnen drept de siste 100 årene? Jeg tror ikke Kalvegodt har tallene på det, poenget er at han vil ha de bort så han slipper tenke på det selvom han selv skrev at det bare en sjelden gang er et streifdyr innom. Jeg så et program om lovene for rovdyr i Norge på brennpunkt for et par måneder siden. Det viser hvordan bøndene får store erstatninger når sauer blir drept, mens i Sverige gir de penger til bønder så de kan sette opp gjerder. Hva er mest lønnsomt, betale for hver jævla sau som blir drept eller få slutt problemet samt skåne rovdyrene med å sette opp høye gjerder? Endret 16. mai 2008 av bruno99 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg vil gjerne se noen statistikk på at bjørner faktisk dreper en hel haug med sauer...? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Bygg gjerder og pass på dyrene deres. Både bjørn og ulv hører naturlig til i hele Norge, men har blitt helt utryddet på vestlandet de siste 100 årene. Og elg er jo naturlig på vestlandet det da? Finnes kanskje ikke på hele vestlandet, men er plenty i sør i alle fall... Endret 16. mai 2008 av Irgendwer Lenke til kommentar
Keyser_Soze Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hvis argumentet for å skyte bjørn er at den tar sau, så må det sies at det å slippe tusenvis av sau, som ikke er skapt for norsk natur i det hele tatt, ut i skogen uten tilsyn ikke akkurat et sjakktrekk om man vil unngå tap. Sauen setter seg fast i gjerder, går utfor stup, drukner, eller blir offer for bakterier som tar livet av dem. Sistnenvte står for mange ganger flere dødsfall blant sau enn rovdyrene gjør. Jeg snakker ikke om villsau, da denne er mer rustet for norsk natur. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Noen som husker hva som skjedde med en forrige bjørnen i Jostedalen? Den ble skutt, jegeren ringte inn anonymt til politiet, men ble tatt noen dager (uke?) senere. Han fikk en saftig bot, men samtlige i Jostedalen betalte 100kr hver for å få han ut. Jeg har ingenting i mot bjørn i skogen, men forstår godt at lokalbeflkningen får litt noia av det. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg vil gjerne se noen statistikk på at bjørner faktisk dreper en hel haug med sauer...? Dei einaste tala eg kunne finne på nettet var desse: I 2002 ble det erstattet 1 849 sauer som drept av ulv, 9978 sauer som drept av jerv i Sør-Norge, 3600 sauer som drept av jerv i Nord-Norge, 3090 sauer som drept av bjørn, 6100 sauer av gaupe og 700 sauer som drept av kongeørn 700. Om lag 5700 sauer har blitt erstattet uten spesifisering på rovviltart fordi det ikke har vært mulig å fastslå rovviltart. Det er særlig Hedmark, Oppland, Nordland og Troms som peker seg ut med høye erstatningstall. Av en samlet erstatningssum på 43, 5millioner i 2002 ble 29,5 millioner utbetalt til saueeiere i de fire fylkene. http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=2424 I 2006 vart 160 sauer drepne at eitt streifdyr i Jostedalen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Blir teit å utdrydde en dyrerase her i Norge, samtidig som folk flest fordømmer dem som hugger ned regnskogen i Amazonas. Det er "same shit, new wrapping". Bjørnen er en del av naturen, og burde få være i fred. Lenke til kommentar
Keyser_Soze Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2516708.ece Jeg vil nå understreke at jeg på ingen måte prøver å spre hets mot samer, men når man ser på tapstall som dette, så kan man begynne å lure litt på om det ikke foregår en del fanteri når det skal regnes sammen dyretap. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Dei einaste tala eg kunne finne på nettet var desse:I 2002 ble det erstattet 1 849 sauer som drept av ulv, 9978 sauer som drept av jerv i Sør-Norge, 3600 sauer som drept av jerv i Nord-Norge, 3090 sauer som drept av bjørn, 6100 sauer av gaupe og 700 sauer som drept av kongeørn 700. Om lag 5700 sauer har blitt erstattet uten spesifisering på rovviltart fordi det ikke har vært mulig å fastslå rovviltart. Det er særlig Hedmark, Oppland, Nordland og Troms som peker seg ut med høye erstatningstall. Av en samlet erstatningssum på 43, 5millioner i 2002 ble 29,5 millioner utbetalt til saueeiere i de fire fylkene. http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=2424 Ser ikke ut som om det er her på vestlandet at skoen trykker med andre ord. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Ser ikke ut som om det er her på vestlandet at skoen trykker med andre ord. Det er vel det kalvegodt har prøvd å si også, Vestlandet har vært fritt for bjørn og ulv i rundt 100år. Spørsmålet er vel om den skal innføres igjen. Man finner vel også så vidt jeg vet en mye større sauedrift på Vestlandet enn i de nevnte fylker, derfor er også kalvegodt slik jeg har forstått det redd for konvskvensene for sauedriften dersom rovdyrene blir innført igjen. Ser noen foreslår gjerder. Å gjerde inn sau/gjerde ute rovdyr på en slik måte at sauen ikke kommer seg ut og at ulven/bjørnen ikke kommer seg inn vil betyr betydelige gjerder. Jeg tviler på at dette er inngrep vi vil at skal gjøres i naturen. Det vil iallefall skape store hindre for fri ferdsel. En må også ta med konsekvensene redusert sauebeiting vil få for kulturlandskapet dersom bøndene velger å samle budskapen mer. Selv har jeg ikke noe klart svar, men jeg tror nok at bilde ikke er så enkelt som flere her ser ut til å hevde. Det er lett å sitte trygt i sitt eget hjem å diktere resten av verden. Endret 18. mai 2008 av Thorsen Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det er vel det kalvegodt har prøvd å si også, Vestlandet har vært fritt for bjørn og ulv i rundt 100år. Spørsmålet er vel om den skal innføres igjen. Man finner vel også så vidt jeg vet en mye større sauedrift på Vestlandet enn i de nevnte fylker, derfor er også kalvegodt slik jeg har forstått det redd for konvskvensene for sauedriften dersom rovdyrene blir innført igjen. Hele poenget her er jo at ulver og bjørner har det alltid vært her på vestlandet, og resten av Norge, så det er ikke snakk om å innføre, heller unngå utryddelse, Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Hele poenget her er jo at ulver og bjørner har det alltid vært her på vestlandet, og resten av Norge, så det er ikke snakk om å innføre, heller unngå utryddelse, Den er utrydda no, og då ser eg ikkje nokon grunn til at vi skal gjeninnføre den. Bjørnestammen i Noreg er i vekst, og skal den få lov til å spreie seg vil det få konsekvensar i form av dei grunnane Thorsen skreiv. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 At bjørnestammen er i vekst synes jeg er flott, hvorfor skal vi ikke la den få spre seg som den selv vil? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Fordi vi mennesker er kontrollfreaker. Eller fordi det kan være fare for dyr og mennesker da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Dei einaste tala eg kunne finne på nettet var desse:I 2002 ble det erstattet 1 849 sauer som drept av ulv, 9978 sauer som drept av jerv i Sør-Norge, 3600 sauer som drept av jerv i Nord-Norge, 3090 sauer som drept av bjørn, 6100 sauer av gaupe og 700 sauer som drept av kongeørn 700. Om lag 5700 sauer har blitt erstattet uten spesifisering på rovviltart fordi det ikke har vært mulig å fastslå rovviltart. Det er særlig Hedmark, Oppland, Nordland og Troms som peker seg ut med høye erstatningstall. Av en samlet erstatningssum på 43, 5millioner i 2002 ble 29,5 millioner utbetalt til saueeiere i de fire fylkene. http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=2424 I 2006 vart 160 sauer drepne at eitt streifdyr i Jostedalen. Viser til mitt innlegg i denne tråden. Rovdyrtap gir store inntekterSauetapstallene i Rendalen alene er over dobbelt så store som i hele Sverige. I 2006 ble det erstattet 500 sauer i Sverige, i Norge 50 000. Sverige har altså kun én prosent av sauetapene til Norge. Svenskene jobber hardt for å hindre rovdyrtap, og de har lykkes. I Sverige går de langt fleste av sauene i sikkerhet innenfor gjerder.Svenskene har færre sauer enn Norge, men samtidig langt flere rovdyr. Naturen kryr av jerv, bjørn og ulv. Sverige og Norge kunne, statistisk sett, ha om lag likt antall rovdyrdrept sau, men forskjellen er enorm. I Sverige blir sauene beskyttet av fem-tråds strømgjerde. Er ikke gjerdet bra nok satt opp, mister bonden økonomisk støtte, og må betale gjerdet sjøl. Der er i grunn hele løsningen. Gjør bonden en innsats for å ta vare på eiendelene sine, noe vi forventer av alle andre i samfunnet, vil det ikke være et problem å ha en rik fauna - også bjørn på Vestlandet. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 De få gangene en bjørn har vert til fare for mennesker har de vel blitt avlivet, dessverre. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hva er det som er så galt med å ta livet av en bjørn som er til fare for mennesket? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Det er da mye bedre og bedøve det og så flytte det til et egnet område. Vinn-vinn-situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå