Gå til innhold

Høyrer bjørnen heime på Vestlandet?

Anbefalte innlegg

Som enkelte truleg har fått med seg er Jostedalsbjørnen no tilbake i Sogn og Fjordane. De hugsar kanskje korleis han herja sist gong med sauedrepinga si. Han hadde "base" på Jostedalsbreen og vandra ned gjennom dalane både i Sogn og i Nordfjord. Bøndene vil sjølvsagt avlive den so fort som mogleg sidan dyra snart skal sleppast på beite, men no går dyrevernarar ut og seier at den er ein nauturleg del av norsk fauna. Dei har rett i at den er ein naturleg del av den norske faunaen, men er den ein naturleg del av den vestlandske faunaen? Det er den ikkje, so kvifor skal vi late den verte det? På same måte som at bjørnen ikkje høyrer heime her, gjer heller ikkje ulv og elg det.

Mi meining er at ein ikkje skal late dyr som kan gjere skade utvide leveområda sine, og so snart eit dyr utgjer ein trugsel mot menneske og husdyr bør det avlivast. Bjørnen i dette tilfelle har gått tett opptil hus, og då er det ikkje rart dersom folk føler seg utrygge.

Skal ein late slike rovdyr leve utanfor dei naturlege leveområda sine, eller ikkje? Bør ein ta livet av dei dersom dei utgjer ein trugsel mot menneske og husdyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så klart hører den hjemmer her, hvorfor ikke?

Spar meg for bønder og deres syting om hvor farlig denne bjørnen er. Hold sauene hjemme heller.

Haha. Du er fra hvilken kant av landet? Du vet at for hver sau som blir drept, så får de erstatning?

Uansett. La bjørnen leve så lenge den ikke er noen utpreget fare. Har ikke hørt noen av Jostedølene klage over den enda, og jeg kjenner en del. Bøndene der tåler å miste ett par sau, men blir det snakk om rene masakren så burde nok en felling eller to være in place.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så klart hører den hjemmer her, hvorfor ikke?

Spar meg for bønder og deres syting om hvor farlig denne bjørnen er. Hold sauene hjemme heller.

Bøndene er pålagte å sende dyra ut på beite ellers r det vist dyreplageri.

Lenke til kommentar
Kvifor meiner du at bjørnen høyrer heime på Vestlandet?

Hvorfor mener du den ikke gjør det? Bjørnen vandret jo til nettopp vestlandet, kanskje har den holdt til i området lenge også?

Kanskje kan ikke bjørnen lese fylkesgrenseskiltene, heller? :|

Lenke til kommentar

Fordi bjørner leser ikke kart, og dermed er naturen ikke delt inn i fylker eller kommuner eller hva det måtte være.

Med andre ord, bjørnen hører til i naturen like mye som alle andre dyr.

Lenke til kommentar
Dei har rett i at den er ein naturleg del av den norske faunaen, men er den ein naturleg del av den vestlandske faunaen?

Hva har dette med saken å gjøre? Sauen er vel ei heller en del av verken den norske eller vestlandske faunaen.

Hva er egentlig det mest naturlig? Et dyr som uten menneskelig assistanse greier å overleve i skogen eller et dyr som ikke greier det?

Og hvorfor legger man bare skylden utelukkende på bjørnen for sauedrapene? Hadde sauen hatt sine instinkter i takt, hadde den forstått at når bjørnen kommer springer en den andre veien.

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du den ikke gjør det? Bjørnen vandret jo til nettopp vestlandet, kanskje har den holdt til i området lenge også?

Kanskje kan ikke bjørnen lese fylkesgrenseskiltene, heller? :|

På Vestlandet finst det ingen bjørnestamme, berre streifdyr ein skjeldan gong. I 2006 fekk denne bjørnen her skulda for 160 sauedrap. Fjella mellom Austlandet og Vestlandet er eit skilje som gjer at vi har ulike dyreartar i desse to landsdelane. På Austlandet har bjørn, elg og ulv sine naturlege leveområder medan vi her på Vestlandet har til dømes hjort. Bjørnen er tilpassa djupe skogar på relativt flate områder. Dette finn vi ikkje på Vestlandet på grunn av dei bratte fjellsidene vi har her. Difor må bjørnen opphalde seg nede i sjølve dalen/ned med fjorden der menneske og husdyr held til. Han vil på denne måten utgjere ein mykje større trugsel enn han gjer austafjells.

Lenke til kommentar
Som enkelte truleg har fått med seg er Jostedalsbjørnen no tilbake i Sogn og Fjordane. De hugsar kanskje korleis han herja sist gong med sauedrepinga si. Han hadde "base" på Jostedalsbreen og vandra ned gjennom dalane både i Sogn og i Nordfjord. Bøndene vil sjølvsagt avlive den so fort som mogleg sidan dyra snart skal sleppast på beite, men no går dyrevernarar ut og seier at den er ein nauturleg del av norsk fauna. Dei har rett i at den er ein naturleg del av den norske faunaen, men er den ein naturleg del av den vestlandske faunaen? Det er den ikkje, so kvifor skal vi late den verte det? På same måte som at bjørnen ikkje høyrer heime her, gjer heller ikkje ulv og elg det.

Mi meining er at ein ikkje skal late dyr som kan gjere skade utvide leveområda sine, og so snart eit dyr utgjer ein trugsel mot menneske og husdyr bør det avlivast. Bjørnen i dette tilfelle har gått tett opptil hus, og då er det ikkje rart dersom folk føler seg utrygge.

Skal ein late slike rovdyr leve utanfor dei naturlege leveområda sine, eller ikkje? Bør ein ta livet av dei dersom dei utgjer ein trugsel mot menneske og husdyr?

Ja! som skinnfelle med gapende kjeft på stuegulvet!

Lenke til kommentar

Du fremlegger at bjørnen ikke hører til på vestlandet.

Bjørnen høre isåfall like mye til som sauen bonden sender til fjells (i.e. like lite... Tam sau en del av vestlandsfauna? jaha...?). Før i tida passet man på saueflokken. De kaltes gjetere. Men det blir jo for ulønnsomt for den Norske bonden, så nå skal vi bare skyte alle dyra som spiser litt sau? Hvis de ikke gidder å passe på buskapet sitt, så får de pokkermeg tåle litt svinn. Erstatning fra staten får de jo uansett.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg kommer selv fra vestlandet og bjørnen har ihvertfall vært i mitt distrikt lenge. Det er heller unaturlig at det har blitt så uhyre lite av den de siste 100 åra. Bjørnen har nesten blitt utryddet og man VET at det har vært forholdsvis mye bjørn på vestlandet. Skiskytteren Ole Einar Bjørndalen og den norske øya Bjørnøya er eksempler på den betydning bjørnen har hatt i vår navnekultur.(wiki) Det samme gjelder Bjørnestien som går igjen mange steder i landet. Jeg mener også at bjørnen er en mer naturlig av vårt biologiske mangfold enn kua og sauen, eller katten for den saks skyld.

Angående bønder så syns jeg å huske at de fikk midler øremerket for inngjerding av ut - og innmark. Disse pengene ble dessverre brukt på andre områder. På toppen av dette får bøndene mer enn markedspris for hvert lam som blir drept, noe som er horribelt. Bønder i Norge er en ''klasse'' holdt kunstig i live, som holder matprisene og tollmurene oppe. Vekk med alle subsidier spør du meg, så kan vi få tilbake noe av den orginale norske naturen, og kulturlandskap i de deler av landet hvor jordbruk er liv laga.

Lenke til kommentar

Dersom det er slik at bjørnen ikkje høyrer naturleg heime på Vestlandet, synest eg det er eit rimeleg argument for å ikkje la dei få fotfeste her. Men eg synest ikkje det høyrast heilt rimeleg ut at det er slik...kvifor skulle han flytte hit no, dersom han ikkje klarte det/ville det før i tida? Utan å ha greie på det, ville eg tru at bjørnen høyrer godt heime på Vestlandet, og at han sikkert er utrydda herfrå av menneske.

Lenke til kommentar

Historisk har det alltid vært Bjørn på vestlandet, bortsett fra de siste 100år pga at Bjørnen ble nærmest utryddet fra vestlandet.

Min tipp tipp (osv osv) oldefar ble forresten på rundt midten av 1800 tallet angrepet av bjørn, dette var inderst i Frafjord i Rogaland.

Fra wiki:

Historisk sett hadde Norge den største stammen av brunbjørn i Norden. På begynnelsen av 1800-tallet talte trolig denne omkring 3 000 dyr i Norge alene, noe utgjorde omkring 65 % av den felles norsk/svenske bestanden på den tiden. Politiske beslutninger[6], avskyting og fangst gjorde imidlertid sitt til at bjørnen forsvant fra norsk fauna utover på 1900-tallet, der det etter hvert som bjørnen forsvant ble mer og mer vanlig å la bufeet få ferdes fritt i utmarka, uten permanent tilsyn fra gjetere. Også i de andre nordiske landene gikk det hardt utover bjørnestammen på denne tiden, og på 1930-tallet antar man at de kun fantes ca. 130 brunbjørner igjen i Skandinavia, noe som skapte en såkalt genetisk flaskehals (en periode i bestandens historie da den genetiske variasjonen minker dramatisk fordi antallet individer reduseres til et utrydningstruet nivå). Etter dette økte imidlertid bestanden igjen, som til tross for flaskehalsen i 1930-åra viser en bemerkelsesverdig genetisk variasjonen.

Fra Norsk Zoologisk Forening

På midten av 1800-tallet var det sannsynligvis omkring 3.000 bjørner i Norge, fordelt over det meste av landet. Bestanden ble sterkt redusert fram mot og etter århundreskiftet på grunn av et hardt jaktpress blant annet som følge av offentlige skuddpremier.

Hvordan gikk det med tipp... oldefaren min ?

Han overlevde, men bjørnen rev ut det ene øye og punkterte det andre, ansiktet ble et eneste stort arr.

Personlig ønsker jeg ikke å ta et standpunkt for eller mot Bjørn, jeg lever selv i Stavanger så noe fare for at jeg blir berørt er det jo uansett ikke. Men jeg ser jo klart at det er mange argumenter som taler fra å holde bjørnen vekke, iallefall fra de største saueområdene.

Lenke til kommentar

Det er jo heilt klart at det store fleirtalet som talar for at bjørnen skal få leve her, bur i dei store byane. Det kan ein sjå berre i denne tråden av dei som har oppgitt bustad. Dei har ingen grunn til å føle seg truga, og heller ikkje dyr å ta seg av. Korleis ville de oppleve å ha bjørn gåande 200 meter frå huset dykkar? Dyrevernaren som uttalte seg i denne saka var frå Florø by, so ho hadde i alle fall ingen grunn til å engste seg.

Lenke til kommentar
Det er jo heilt klart at det store fleirtalet som talar for at bjørnen skal få leve her, bur i dei store byane. Det kan ein sjå berre i denne tråden av dei som har oppgitt bustad. Dei har ingen grunn til å føle seg truga, og heller ikkje dyr å ta seg av. Korleis ville de oppleve å ha bjørn gåande 200 meter frå huset dykkar? Dyrevernaren som uttalte seg i denne saka var frå Florø by, so ho hadde i alle fall ingen grunn til å engste seg.

Hvis denne frykten var så rasjonell, da kan du kanskje nevne de siste fem bjørneangrepene på mennesker i Norge.

Lenke til kommentar

Hvis denne frykten var så rasjonell, da kan du kanskje nevne de siste fem bjørneangrepene på mennesker i Norge.

Det her har med å kjenne seg trygg! Når ein veit at ein bjørn kan vere livsfarleg samstundes som at den går rett utanfor husdøra, er det vanskeleg å kjenne seg trygg.

Kva trur du kunne hendt dersom denne binna ikkje hadde sove når barna fann ho og ungen?

Lenke til kommentar
Det her har med å kjenne seg trygg! Når ein veit at ein bjørn kan vere livsfarleg samstundes som at den går rett utanfor husdøra, er det vanskeleg å kjenne seg trygg.

Kva trur du kunne hendt dersom denne binna ikkje hadde sove når barna fann ho og ungen?

Så du mener at vi burde utrydde en dyrerase for å tilfredstille en irrasjonell frykt? Er det ikke bedre å jobbe med denne irrasjonelle frykten med en psykiater?

Jeg hører ikke at de med en irrasjonell frykt for klovner eller edderkopper aktivt jobber for å få disse utryddet.

Dette sto ikke i artikkel, men disse barna har også møtt flere biler. Kan du tenke deg hva som kunne ha skjedd om disse bilistene ikke hadde fulgt tilstrekkelig med. Disse bilene utgjør for disse ungen en vesentlig større risiko en bjørnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...