Gå til innhold

Lærling og frikort?


sxs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har frikort eller ikke spiller ingen rolle for hva du ender opp med å betale i skatt. Men det er ikke særlig smart å benytte frikort om du vet du vil tjene mer enn grensen for fribeløpet i løpet av året. Da vil du måtte betale endel mer skatt mot slutten av året.

 

De fleste vil nok synes det er bedre å betale litt skatt hver måned enn å betale ingenting nå, og mye senere.

Lenke til kommentar
Det er mulig han er for gammel for skattekort (Tror kanskje det bare gjelder for skoleelever og studenter), men dere kan lese mer om det her..

 

for gammel for skattekort ?

 

Beklager, jeg mente frikort :)

 

for gammel for frikort ? du kan da ha frikort selv om du er 50 år , men de fleste vil da tjene over 40k så det er ikke aktuelt for de fleste grupper bortsett fra studenter og unge, men det meg bekjent ingen øvre tak på alder mtp frikort ..

Lenke til kommentar

etter min mening er dette bare "bullshit"

med fri kort trenger du ikke skatte vis du tjener under 39997kr i året, men si du tjener 100.000 i året, så trenger du bare skatte for 60.003 kr., men du vil spare skatten på de ca. 40.000 kr uansett!, så det lønner seg kraftig!!!!

 

dette kan jeg ikke si sikekrt eller love noen, men jeg er veldig sikker på at dette er sant....

Endret av d0ffen_k
Lenke til kommentar

du kan jo regne på % mellom 23 og 50, på dette beløpet er det ikke store forskjellen, og du er uansett skyldig skatten neste år, den blir ikke borte, så hvor eksakt er det penger å spare på å ikke ha et skattekort når du vet du går over frikort grensen ?

Lenke til kommentar
med fri kort trenger du ikke skatte vis du tjener under 39997kr i året, men si du tjener 100.000 i året, så trenger du bare skatte for 60.003 kr., men du vil spare skatten på de ca. 40.000 kr uansett!, så det lønner seg kraftig!!!!

 

dette kan jeg ikke si sikekrt eller love noen, men jeg er veldig sikker på at dette er sant....

Det doffen skriver her bare tull. Frikort er snakk om forskuddstrekk, og ikke noe fritak for skatt. Om du tjener 100.000 et år ender du opp med samme skatt uansett hva slags skattekort/frikort du har hatt. Om du har betalt skatt og tjent under 40.000 får du pengene tilbake pluss renter. Ingen betaler skatt for inntekter under 40.000.

 

Et frikort er kun en praktisk løsning for de som tror de ikke kommer til å tjene så mye at det blir skatt av inntekten. Og det er liten vits i å betale skatt bare for å få pengene tilbake senere. Verre er det ikke...

 

Håper dette var nok teskjemodus til at både Ole, Dole og d0ffen_k skjønner det.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
etter min mening er dette bare "bullshit"

med fri kort trenger du ikke skatte vis du tjener under 39997kr i året, men si du tjener 100.000 i året, så trenger du bare skatte for 60.003 kr., men du vil spare skatten på de ca. 40.000 kr uansett!, så det lønner seg kraftig!!!!

 

dette kan jeg ikke si sikekrt eller love noen, men jeg er veldig sikker på at dette er sant....

Det du skriver er "bullshit".

 

Man skal uansett totalt skatte for 100 000 totalt, så bruker man frikort på de første 40', så blir det nye skattekortet generert med en høyere skattesats for resten av året i forhold til hva man ville ha fått om man bruke samme skattekortet hele året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...